Eksperter: Vestager overser frygt for repressalier

ØKONOMI: Kommunerne skal bruge de penge, de har budgetteret med, mener økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R). Men det forhindrer sanktionssystemet, siger flere eksperter. RETTET.
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) kan ikke forvente, at kommunerne bruger alle de penge, de har  budgetteret med, siger eksperter til Altinget.dk.
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) kan ikke forvente, at kommunerne bruger alle de penge, de har budgetteret med, siger eksperter til Altinget.dk.Foto: Pressebillede/Økonomi- og Indenrigsministeriet
Lasse LangeKasper Frandsen

Margrethe Vestager glemmer, at når man har et ramme- og aftalesystem, hvor enhver overskridelse bliver sanktioneret hårdt, så vil kommunerne underopfylde af frygt for at få en straf.

Bent Greve
Professor, Roskilde Universitet
Fakta
Sanktionssystemet
Hvis kommunerne under ét overskrider de fastsatte udgiftsrammer, nedsættes bloktilskuddet tilsvarende.

Nedsættelsen sker i året efter regnskabsåret. Det skyldes, at overskridelsen skal opgøres på baggrund af de kommunale regnskaber, som foreligger i maj måned i året efter regnskabsåret. Derfor kan en overskridelse først endeligt opgøres på dette tidspunkt. Nedsættelsen afregnes med kommunerne i de tre sidste måneder af året.

Nedsættelsen af bloktilskuddet fordeles som en kombination af individuelle og kollektive nedsættelser.

En nedsættelse svarende til 40 pct. af den samlede overskridelse sker som en nedsættelse af det samlede kommunale bloktilskud, dvs. at den fordeles på samtlige kommuner i forhold til indbyggertallet.

Den resterende nedsættelse svarende til 60 pct. af den samlede overskridelse fordeles på de kommuner, som har overskredet deres budgetter. Nedsættelsen fordeles på disse kommuner i forhold til den enkelte kommunes andel af den samlede budgetoverskridelse.

Denne ordning blev indført fra regnsskabsåret 2011, og blev gjort permanent fra 2012.

Derudover betyder det betingede bloktilskud, at kommunerne bliver trukket i bloktilskud, hvis deres budgetter overskrider de rammer, der er aftalt med regeringen. Denne ordning blev indført i 2009.

Før de to ordninger blev indført, besluttede regeringen fra år til år, om eventuelle overskridelser skulle straffes. Og hvordan.


Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriet

Denne artikel er rettet 26. juni 2013. Se forklaring nederst.

En række eksperter går nu i rette med onsdagens melding fra økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) om, at kommunerne skal bruge de penge, de har budgetteret med.

"Man kan ikke forvente, at kommunerne realiserer budgetterne. For budgetter er usikre, og med det nuværende sanktionssystem er der ikke nogen, der vil risikere at overskride dem," siger Kurt Houlberg, programchef hos KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, til Altinget.dk.

Dokumentation
DET SIGER EKSPERTERNE OM VESTAGERS UDMELDINGER

Vestager-citat 1:
"Et budget er en plan, der skal realiseres; ikke noget, man partout skal underopfylde."

Kurt Houlberg: "Man kan ikke forvente, at kommunerne realiserer budgetterne. For budgetter er usikre, og med det nuværende sanktionssystem er der ikke nogen, der vil risikere at overskride dem. Det ligger altså som en indbygget logik i systemet, at kommunerne bruger færre penge, end de budgetterer med - at de underopfylder budgetterne."

Bent Greve: "Margrethe Vestager glemmer, at når man har et ramme- og aftalesystem, hvor enhver overskridelse bliver sanktioneret hårdt, så vil kommunerne underopfylde af frygt for at få en straf. Hun har ret i, at kommunerne bør opfylde budgetterne, men det vil kræve, at man laver systemet mere fleksibelt."

Poul Erik Mouritzen: "Erfaringen fra de seneste år viser, at man ikke kan forvente, at kommunerne bruger det, de har budgetteret med." 

***

Vestager-citat 2:
"Aftalerne med kommunerne for 2013 skal virkeliggøres, fordi de lægger rammerne for hele samfundsøkonomien og er vigtige for beskæftigelsen. De penge skal ud at arbejde."

Kurt Houlberg: "Når kommunerne bruger færre penge, end rammerne tillader, så overholder de aftalen. Så kommunerne har virkeliggjort aftalen. Systemet er skruet sådan sammen, at kommunerne bliver straffet, når de bruger flere penge flere penge end aftalt, men ikke når de bruger færre. Og det ville heller ikke give nogen mening, for det ville give nogle absurde incitamenter, hvor kommunerne ville bruge penge på alle mulige mærkelige ting i slutningen af året."

Bent Greve: "Formelt set har kommunerne overholdt aftalen. For der står ikke nogen steder, at de skal bruge lige præcis det beløb, man har aftalt med regeringen. På den anden side, så kan man også godt sige, at de ikke har. For kommunerne skal principielt set hverken have over- eller underskud. De skal afbalancere deres aktiviteter og skatteindtægter."

Poul Erik Mouritzen: "At kommunerne kun lever op til aftalen, hvis de bruger alle de penge, de har budgetteret med, er en ny præmis, som er opfundet til lejligheden. Det har altid være sådan, at holdt kommunerne sig inden for budgetterne og økonomiaftalen, så har det været en overholdelse. Tidligere har man udlagt det som en triumf, når kommunerne brugte mindre end aftalt."

***

Vestager-citat 3: 
"Kommunerne må her halvvejs inde i året vurdere, om der er ledige stillinger, der kan genbesættes. Det har også betydning for borgere i udsatte positioner med brug for hjælp eller ansatte i kommunerne, der kunne bruge en kollega mere."

Kurt Houlberg: "Sådan som systemet er nu, så er det ikke en god ide. Det er sund økonomisk fornuft at have en sikkerhedsmargen, når man er bange for at overskride budgetterne. Men i virkeligheden er der ikke nogen straf, hvis det kun er en enkelt kommune, der overskrider rammen, så længe kommunerne under ét overholder aftalen. Så en enkelt kommune, der har en stabil økonomi flere år frem, kan egentlig godt gå ud og ansætte og dermed risikere at overskride sit eget budget en lille smule - så længe kommunerne under et holder sig under den overordnede ramme. Men som systemet er, er der ikke nogen kommuner, der vil risikere at være den, der er skyld i en eventuel samlet overskridelse. Samtidig så bliver de kommuner, der overskrider rammerne, også ekstra hårdt straffet, hvis kommunerne under ét overskrider rammerne."

Bent Greve: "Det er ikke fornuftig økonomistyring at hyre nye medarbejdere, hvis man er nødt til at fyre dem igen 1. januar. Men om det er fornuftigt for en kommune, der ligger lidt under budget, at begynde at ansætte, afhænger helt af den konkrete kommunes samlede økonomi."

Poul Erik Mouritzen: "Regeringen har brug for, at der bliver skabt nogle arbejdspladser, så fra det synspunkt er det fornuftigt nok. Men det er svært at sige, om det er fornuftigt for den enkelte kommune. For problemet er, at man ikke ved, hvilket træk der vil være på budgettet den anden halvdel af året, og man ved ikke med sikkerhed, om andre kommuner kommer til at overholde deres budgetter."


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00