Kortere frister for udbudsklager på vej

UDBUD: Klagefristerne skal være kortere hos Klagenævnet for Udbud, der også skal have bedre mulighed for at afvise en klage. Det mener regeringen, der er på vej med nyt lovforslag.
Kasper Frandsen

Vi har i de seneste år brugt for mange af samfundets ressourcer på grundløse klager, og det er den udvikling, vi vil stoppe.

Margrethe Vestager (R)
Økonomi- og indenrigsminister

Klagesystemet skal være mere smidigt og effektivt til fordel for både indkøbere og leverandører, mener regeringen.

Udbud, der ender som klagesager, er dyre og giver ofte store forsinkelser i projekterne. I de seneste år er antallet af klager over udbud steget, og samtidig får færre klagere medhold i deres sag.

Regeringen vil derfor fremsætte forslag om at ændre reglerne for klager over udbud. Blandt andet skal klagefristerne hos Klagenævnet for Udbud være kortere, og Klagenævnet skal have bedre muligheder for at afvise klager.

Effektiviseringen af klagesystemet skal nedbringe antallet af udsigtsløse klager. Det kan ifølge regeringen frigøre ressourcer i Klagenævnet for Udbud, så sagsbehandlingstiden kan blive kortere.

"Forenklingen af klagesystemet er ét blandt flere tiltag, som skal gøre det nemmere for kommuner og regioner at gennemføre udbud. Vi har i de seneste år brugt for mange af samfundets ressourcer på grundløse klager, og det er den udvikling, vi vil stoppe. Det er vigtigt at modernisere de rammebetingelser, der kan understøtte konkurrenceudsættelse," siger økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R).

Med de nye tiltag følger ministeren anbefalingerne fra en arbejdsgruppe vedrørende serviceeftersyn af klagesystemet for udbud.

Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00