svarer 
Magnus Heunicke

Sundheds- og Ældreudvalget spørger sundhedsministeren, Magnus Heunicke, om kommentar til henvendelsen af 7/6-22 fra Helle Ekdahl

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 192, Spørgsmål 25
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. juni 2022 fra Helle Ekdahl, jf. L 192 bilag 16.

Svar fra onsdag den 8. juni 2022
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. juni 2022 fra Helle Ekdahl, jf. L 192 - bilag 16.” Svar:

Sundhedsministeriet har modtaget vedlagte bilag med kommentarer til det reviderede udkast til ’Bekendtgørelse om tandpleje’, der er udarbejdet i forlængelse af regeringens ændringsforslag til L 192.

Ministeriet har noteret sig bemærkningerne til § 3 stk. 3. Ministeriet henholder sig til Sundhedsstyrelsens faglige vurdering af, at børn og unge ved valg af privatpraktiserende tandplejer også skal vælge en praktiserende tandlæge til at varetage behandlinger, der ligger uden for tandplejerens virksomhedsområde. Det følger bl.a., at det er borgeren, som kan og bør foretage valget af behandler, og at det således mest hensigtsmæssigt foretages på det tidspunkt, hvor barnet/den unge beslutter at benytte sig af fritvalgsordningen.

For så vidt angår spørgsmålet om statsstøtte, vurderer Sundhedsministeriet, at der ikke er tale om en statsstøtteretslig problemstilling. Kommissionen har i sin meddelelse om begrebet statsstøtte i artikel 107, stk. 1, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde pkt. 24 og 25 fastslået, at levering af sundhedstjenester ikke skal betragtes som økonomisk aktivitet i tilfælde, hvor en medlemsstat har indrettet sit sundhedssystem sådan, at det er baseret på solidaritet. Derudover er det vurderingen, at ordningen ikke indebærer selektivitet, da alle praktiserende tandlæger og tandplejere i Danmark er omfattet af reglerne.
0:000:00