Debat

Socialcheferne: Med rettigheder følger pligter

Helle Linnet
Helle LinnetLandsformand, Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Social- og Arbejdsmarkedsdirektør, Vordingborg Kommune

DEBAT: Tidligere sprogundervisning, mere samfundsforståelse og en individuel kompetenceafklaring er vejen frem, hvis vi skal have en mere succesfuld integration. Det skriver Helle Linnet, landsformand for Foreningen af Socialchefer i Danmark.

David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Helle Linnet
Landsformand for Foreningen af socialchefer i Danmark

For at kunne se indvandrere og flygtninge på arbejdsmarkedet i mere udbredt grad end vi kender i dag, er det nødvendigt at forstå virksomhedernes behov. Virksomhederne har behov for arbejdskraft, der behersker det danske sprog og derved er i stand til at blive introduceret til opgaver og arbejdsgange, som de forventes at kunne løse. Derudover har virksomhederne behov for at flygtninge og indvandrere kan agere ud fra de normer og værdier, som de danske arbejdspladser er kendetegnet ved. Derfor er sprogundervisningen et helt centralt element og bør påbegyndes langt tidligere, end det sker i dag.

Det bliver ofte beskrevet som uhensigtsmæssigt, at flygtninge på asylcentre er hensat til ledighed, og her er mit forslag, at der iværksættes sprogundervisning umiddelbart efter ankomsten til landet. Den tidligt iværksatte sprogundervisning kan som hovedtræk være medvirkende til, at vi som land understreger, at vi gerne vil dem, men at vi også stiller krav om, at de deltager i integrationen, hvor sproget er langt det vigtigste redskab.

Sprogundervisning på asylcentre kan også medvirke til, at ikke mindst kvinder fra lande, der binder dem meget til hjemmet, får større mulighed for at kunne deltage, da de ikke vil have så lang transport og ikke har så mange huslige opgaver på et asylcenter.

Lyt til den enkelte
Lige som i alle andre forhold bør den enkelte vurderes individuelt, og der kan være flygtninge, der er så traumatiserede, at de ikke kan deltage, hvilket kan rykke et starttidspunkt eller stille andre krav til intensiteten af undervisningen. Samfundsforståelsen er et andet vigtigt fokus. Sprogundervisning og undervisning i samfundsforståelse på asylcentrene bør foregå sideløbende.

Jeg er opmærksom på, at det kan betyde, at der vil være udlændinge, som vil have fået undervisning, på trods af at de senere bliver sendt ud af landet igen. Men her mener jeg, at den bedre integration, som sprogundervisning er en væsentlig forudsætning for, må vægte højere. Det er vigtigt, at de borgere, der ønsker asyl, kender det samfund, de gerne vil være en del af. De skal vide at med rettigheder følger der pligter, som man skal påtage sig. Det kan være vanskeligt at opfylde, hvis man ikke ved, hvad der efterspørges.

Det er vigtigt, at de borgere, der ønsker asyl, kender det samfund, de gerne vil være en del af.

Helle Linnet
Landsformand for Foreningen af socialchefer i Danmark

Når flygtningene kommer til kommunerne, skal vi sikre, at der bliver foretaget en kompetenceafklaring. Denne individuelle afklaring skal medvirke til, at der fra dag et bliver et stærkt fokus på arbejdsmarkedet. Denne afklaring vil også afspejle en stor forskellighed alt efter, hvilket land man kommer fra. Forudsætninger som uddannelsesbaggrund og  erfaring fra arbejdsmarked kan være vidt forskellige. Det stiller store krav til den kommunale sagsbehandling, når de krav og tilbud, vi stiller til flygtningene, skal matche de forskellige forudsætninger, de enkelte flygtninge har.

Lykkes vi med sprogundervisning, undervisning i samfundsforståelse, - og har vi i kommunerne foretaget den fornødne kompetenceafklaring, gør vi det mere attraktivt for virksomhederne at modtage flygtninge / indvandrere som arbejdskraft.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Helle Linnet

Formand for foreningen af social, sundheds og arbejdsmarkedschefer i Danmark ( FSD), formand for Social Udviklingscenter (SUS)
sygeplejerske (Sankt Lukas Stiftelsen 1982), merkonom i ledelse og samarbejde (Næstved Handelsskole 1988), KIOL (Metropol 2013)

0:000:00