Sådan sikrer I en god arbejdskultur under en udflytning
FORANDRING: Tvungen forandring giver rum til tvungen refleksion. Business-antropolog Pernille Hjortkjær udpeger fem overordnede ting, ledelsen skal holde øje med, når arbejdspladsen er udflytningsramt.
Hanan Chemlali
JournalistAccepter det, I ikke kan ændre.
Det kan lyde som hårde ord, men de er velmente. Udflytning skubber en række arbejdspladser ud i en forandringsfase, og det kan påvirke arbejdskulturen negativt, hvis man ikke tager højde for en række ting.
Med sine mere end 15 års erfaring med virksomhedskultur og lederskab giver Pernille Hjortkjær her fem råd til, hvordan I som ledelse på en udflyttet arbejdsplads sikrer en god arbejdskultur.
1. Accepter forandring
Der er ingen tvivl om, at en udflytning kan få en række konsekvenser både professionelt og i privatlivet. Uanset hvilke bliver I nødt til at acceptere den nye virkelighed.
PE3A BusinessAntropologi er eksperter i at hjælpe virksomheder og organisationer i traditionsrige og konservative brancher med at udvikle virksomhedskulturen, så de bliver klar til fremtidens arbejdsmarked.
Læs mere om Pernille Hjortkjær og PE3A BusinessAntropologi på www.pe3a.dk
Det smitter af på arbejdskulturen, hvis ledelsen lufter sin utilfredshed og modarbejder realiteterne. Der er derfor to veje, I som ledelse kan gå. Enten er forandringerne så grelle, at I ikke kan fortsætte på arbejdspladsen, eller også arbejder I ud fra de nye vilkår og har for øje, hvad I skal gøre for, at forandringsfasen bliver så smertefri som muligt.
2. Start på en frisk
Der kan ligge en skjult skat under tvungen forandring. Det giver nemlig en god mulighed for at revurdere den nuværende arbejdskultur. Arbejdskulturer kan ofte være nedarvet gennem mange år, uden at de nødvendigvis er blevet anfægtet.
Brug mellemlederne og teamlederne til at danne jer et overblik over, hvilke kvaler jeres medarbejder går rundt med.
Pernille Hjortkjær
Direktør og BusinessAntropolog, PE3A
Det kan derfor anbefales, at I stopper op og tager temperaturen på arbejdspladsen. Kan I måske drage erfaringer fra andre arbejdspladser? Er der noget, I skal optimere?
Identificér de gode ting, I mener passer til jeres arbejdsplads, og kombiner det med positive elementer fra jeres eksisterende arbejdskultur. Nedsæt en række retningslinjer, som indeholder alt fra faste infomøder over en kop kaffe til de helt små banale, men vigtige punkter, som at sikre, at I dagligt husker at grine eller får tid til at gå en lille tur eller lignende.
3. Ikke alle er ens
Som mennesker tackler vi situationer forskelligt - det gælder også en forandringsfase på arbejdspladsen.
VÆRKTØJSKASSEN Tilgå guideartiklerne her. |