I dag er Danmarks ’overshoot day’: Her er tre ting, din virksomhed kan gøre

Tirsdag har Danmark brugt sin andel af jordens ressourcer for hele 2023. Hvis danske virksomheder vil være med til at løse det problem, er der ifølge bæredygtighedsrådgiver Tanja Gotthardsen især tre områder, hvor de kan se sig selv efter i sømmene.

Storudsalget "Black Friday" på Strøget i København finder sted i november, knap otte måneder efter Danmarks 'overshoot day'. Arkivfoto.
Storudsalget "Black Friday" på Strøget i København finder sted i november, knap otte måneder efter Danmarks 'overshoot day'. Arkivfoto.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Mathilde Brieghel

Hvis Danmarks andel af jordens ressourcer stod på en bankkonto, ville vi fra i dag, tirsdag 28. marts, have overtræk resten af året.

Det viser en opgørelse fra tænketanken Global Footprint Network, der hvert år udregner verdens landes økologiske fodaftryk målt op imod jordens samlede biokapacitet. Det vil sige, at hvis alle landes udledning og forbrug så ud som Danmarks, ville menneskeheden bruge fire gange så mange naturressourcer, som vores planet kan nå at genskabe på et år.

Men i stedet for at fortabe sig i, hvem der har handlet i tide, og hvem der ikke har, mener Tanja Gotthardsen, at det mest konstruktive er at se fremad.

Fakta: Overshoot Day
  • Opgøres hvert år af tænketanken Global Footprint Network siden 2003
  • Opgøres på baggrund hvert lands forbrug og udledning divideret med jordens biokapacitet – det vil sige den mængde ressourcer, jorden kan regenerere hvert år  
  • Danmark ligger nummer 15 på listen. Øverst ligger Qatar
  • Summen af verdens lande, kaldet Earth Overshoot Day, falder 27. juli 2023. Der skal således 1,75 jordkloder til at dække verdens samlede forbrug

Kilde: Global Footprint Network

Som rådgiver, konsulent og foredragsholder har hun i flere år iagttaget en lang række virksomheders arbejde for at gå i en mere bæredygtig retning. 

”Vi lever i en tid, hvor der efterhånden er en konsensus omkring, at bæredygtighed er vigtigt,” siger Tanja Gotthardsen.

”Men mange er i tvivl om, hvor de skal starte. Der mangler simpelthen mange steder en helt grundlæggende fælles forståelse for, hvordan vi bedst kan handle på det.”

Derfor mener hun, at Danmarks Overshoot Day kan være en vigtig samtalestarter, hvis man som virksomhed gerne vil gøre en forskel. Hun peger på tre konkrete områder, man som virksomhed bør stille skarpt på, hvis man som virksomhed vil være en del af løsningen.

Sæt alle planetære grænser i spil

Når Tanja Gotthardsen underviser virksomheder, begynder hun altid med at spørge, hvordan virksomheden selv definerer ’bæredygtighed’. Og det er kommet bag på hende, hvor abstrakt et begreb, det er for mange.

”Jeg oplever en masse hjemmestrikkede definitioner på klimavenlighed og bæredygtighed. Men det er de færreste, der rent forholder sig til, at der jo findes formelle definitioner. Eksempelvis Brundtland-definitionen på bæredygtighed, der ligger til grund for verdensmålene,” siger hun henvisning til FN-rapporten fra 1987, der definerede bæredygtig udvikling som en udvikling, der opfylder menneskers nuværende behov uden at bringe fremtidige generationer i fare. 

Hvis vi får et for entydigt fokus på én planetær grænse, ender vi med at skabe kaskader af problemer andre steder

Tanja Gotthardsen
Rådgiver, underviser og foredragsholder

Det er derfor vigtigt for hende, at virksomhederne forstår, at bæredygtighed handler om meget mere end CO2-reduktioner. 

”Vi er nødt til at forstå, at vores planet er et komplekst system, hvor forskellige grænser overlapper. For eksempel er noget, der er godt for klimaet, jo ikke nødvendigvis også godt for miljøet. Og hvis vi får et for entydigt fokus på én planetær grænse, ender vi med at skabe kaskader af problemer andre steder.”

Derfor er den klare opfordring fra Tanja Gotthardsen: Start med at uddanne jeres team, så I sammen kan vurdere, hvordan jeres produkt påvirker de ni planetære grænser: klima, biodiversitet, fældning af skov, forbrug af ferskvand, partikelforurening i luften, nedbrydning af ozonlaget, forsuring af havet, udslip af reaktivt kvælstof og fosfor til miljøet og alle former for menneskeskabt forurening. 

”Det er vildt, at vi er i 2023 og alligevel ikke taler det samme sprog endnu. Men hallo! Mange af definitionerne har været her i over 30 år. Det giver simpelthen ikke mening at tale bæredygtighed, hvis ikke vi tager udgangspunkt i en klar og holistisk definition, hvor hensynet til alle planetære grænser er i spil,” forklarer Tanja Gotthardsen. 

Drop den ‘grønne’ sovepude, og vær transparent om dit aftryk

En anden fælde, man som virksomhed hurtigt kan falde i, er ifølge Tanja Gotthardsen at tale til den afladsfølelse, der er i alle mennesker, når man markedsfører et såkaldt ’bæredygtigt’ produkt – altså ved eksempelvis at fremhæve produktets miljømæssige eller etiske fordele. Det er det, der trigger den lille djævel på skulderen, der hvisker, at det er i orden at købe dén ekstra t-shirt, fordi ”det er jo trods alt økologisk bomuld”. 

Og det er ifølge Gotthardsen en farlig sovepude, da det ekstra forbrug kan ende med at overskygge mindre miljøskadelige egenskaber, det økologiske materiale eksempelvis har: 

Blå bog: Tanja Gotthardsen

  • Rådgiver, underviser, researcher og foredragsholder
  • Medforfatter af bogen ”Grønne designkulturanalyser” fra Syddansk Universitetsforlag (2023)
  • Medlem af Forbrugerrådet Tænks advisory board "Sammen om tøjspild", organisationskoalitionen Make The Label Count og komitémedlem af kampagnen Good Clothes Fair Pay
  • Kandidat fra Aarhus Universitet med specialisering i internationale konfliktstudier 

”Det er vigtigt, at man som virksomhed først og fremmest forsøger at hjælpe forbrugeren til at tage bestik af, om det er det rette produkt til at opfylde deres behov. For det nytter jo ikke noget, hvis man motiverer til et overforbrug, selvom overforbruget er af kvalitetsmaterialer. Der skal jo reduceres uanset hvad. Og så sker der en rebound-effekt, hvor den forbedring, der kunne være, bliver ædt op af adfærd.”

Men som virksomhed vil man vel også gerne vise til kunden, at man bruger bedre materialer, eksempelvis økologisk bomuld?

”Man må selvfølgelig gerne fortælle forbrugeren, hvilke materialevalg, man har truffet. Men det er være endnu federe, hvis en virksomhed vil nudge sin forbruger til at tage stilling til, om det pågældende produkt overhovedet er det rigtige for dem," siger hun og fortsætter:

"At sælge en økologisk bomulds-t-shirt er jo for så vidt fint, men man må simpelthen ikke give indtryk af, at den er hverken klima- eller miljøgratis, bare fordi der er tale om økologi. Det, der bliver farligt, er, hvis man udnytter kundens kognitive dissonans – for vi ved jo godt, at vi skal reducere. Det nytter altså ikke at man indirekte giver dem et indtryk af, at de bare kan slå sig løs med indkøbskurven, fordi produktet er økologisk. Det kræver mod at turde spørge kunden, om den t-shirt nu også er en, de har brug for. Men det er et samfundsansvar, man som virksomhed kan løfte.”

Spørg: Skaber vi eller imødekommer vi et behov?

Det bringer os til det tredje område, Gotthardsen vil sætte fokus på, nemlig selve måden, man som virksomhed producerer og markedsfører sit produkt på.

”Vi lever i dag med rigtig mange ting, vi ikke vidste, vi havde brug for, før de var der. Der er ingen tvivl om, at der er en skammelfaktor i vores hverdag, som den ser ud i dag. Den britiske organisation Purpose Disruptors estimerer, at 32 procent af udledningerne i Storbritannien stammer fra markedsføring, så det er jo et kæmpe emne.”

Så der ligger et stort problem i reklamer?

”Ja, og undersøgelser viser gang på gang, at efter et vist niveau, bliver vi ikke nødvendigvis lykkeligere af at anskaffe os flere ting. Som virksomhed kan man starte med at se på, hvorfor man sælger sit produkt i første omgang. Løser man et behov og bidrager man til andet end vækst for vækstens skyld? Eller prøver man at skabe et behov, kunden måske ikke har?  Det er vigtigt som virksomhed at gøre sig klart, om man imødekommer et behov eller om man skaber et nyt.”

Læs også

Men selve det at reklamere handler jo for en virksomhed om at sælge sit produkt. Det er vel lidt svært at lave om på?

”Jeg tror ikke, at den måde, vi markedsfører ting i dag, er holdbar i fremtiden. I hvert fald ikke, hvis vi vil holde os inden for de planetære grænser, og det bliver vi ganske enkelt nød til, hvis vi vil være her på sigt,” forklarer Tanja Gotthardsen.

”Der er så meget fart på derude. Et eksempel er tekstilbranchen, med sine vanvittige kollektionsfrekvenser,” siger hun.

“Resultatet af den høje fart bliver skodprodukter. Det handler også om omhu. Virksomheder bør være kritiske overfor sit eget produkts kvalitet og spørge: Er det her virkelig det bedste produkt, vi kan levere?”

Det vigtigste for Tanja Gotthardsen er, at man som virksomhed producerer og markedsfører med åbne øjne:

”Hvis jeg kunne få virksomheder til at drøfte det her til et morgenmøde over morgenbrødet. Det ville da være helt fantastisk. Og så kan godt det være, at de kommer til en konklusion om, at det produkt, de producerer, er så godt som det kan blive. Men det afgørende er at turde starte samtalen.”

Bonus: Omstilling giver dig et forspring 

Som en lille eller mellemstor dansk virksomhed kan det føles som en dråbe i havet at søsætte sociale eller miljømæssige initiativer, når industrigiganters kulsorte aftryk proportionelt er større og derfor mere skadeligt. Men proportioner fritager ikke nogen for ansvar, mener Tanja Gotthardsen:

”Der er ingen tvivl om, at det vil klæde store spillere som Amazon og Shein (stor kinesisk fast fashion-virksomhed, red.) at løfte et tungere læs,” siger hun.

Selvom argumentet tit er, at vi er et lille land, og det vi gør, er en dråbe i havet, så er en ’overshoot day’ en god anledning til at understrege, hvor stor en dråbe, Danmark egentlig udgør

Tanja Gotthardsen
Rådgiver, underviser og foredragsholder

Det samme kan man sige om at komme fra et lille land som Danmark, mener rådgiveren.

“Argumentet lyder tit, at vi er et lille land, og det vi gør, er en dråbe i havet. Men der understreger ’overshoot day’ jo, hvor stor en dråbe, Danmark egentlig udgør i forhold til vores lille størrelse. Alle bærer jo et ansvar. Vi skal rykke sammen i bussen.”Og her har virksomhederne ifølge Gotthardsen en gylden mulighed for at komme på forkant med den lovgivning, der alligevel snart kan ramme dem. 

”Nogle steder er myndighederne nødt til at træde ind og sætte en retning. Og det gør de også i tiltagende grad. Så her kan også se deres egne fremskridt som en hjælp til at være på forkant med den kommende lovgivning. Når vi for eksempel taler om gennemsigtighed omkring, hvilke forhold man producerer under, eller hvilken kvalitet man tilbyder, kan man også bringe sin virksomhed på forkant med både krav til due diligence og producentansvar til bekæmpelse af greenwashing," forklarer hun.

Så det handler ikke kun om at være altruistisk. Man kan jo også gøre de her ting for at hjælpe sig selv. Jeg synes, at der er meget at vinde for virksomhederne.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tanja Gotthardsen

Rådgiver og foredragsholder, Continual
cand.mag.

Gro Harlem Brundtland

Medlem af Oslo Byråd, fhv. norsk statsminister (Arbeiderpartiet), fhv. generalsekretær for Verdenssundhedsorganisationen (WHO) 1998-2003, fhv. leder af FN's Miljø- og Udviklingskommission
Læge (Oslo og Harvard universiteter)

0:000:00