Novo afviser kritik: Diabetes-centre vil ikke centralisere behandlingen

GENMÆLE: Milliard-dyre diabetescentre skal ikke støvsuge andre hospitaler for klinikere og patienter, fastslår Novo Nordisk Fonden. Man afviser samtidig, at centrene vil medføre en overpriorieting af diabetes og efterlade en stor ekstraregning til regionerne.

Foto: Scanpix
Rasmus Dahl LøppenthinOle Nikolaj Møbjerg Toft

Man kan jo ikke lave en ambulant funktion, som er et stort fint slot, der suger alle patienterne.

Jannik Hilsted
Head of Steno Grants, Novo Nordisk Fonden

Efter flere ugers blæst om Danmarkshistoriens største fondsgave går Novo Nordisk Fonden nu ud og skyder kritikken af diabetescentrene ned.

For selvom man donerer milliarder til at styrke forskning og behandling i et regionalt center, vil man ikke forringe diabetesbehandlingen på de enkelte hospitaler.

“Det har været helt klart fra starten af, at de decentrale funktioner skulle opretholdes. Og det er jo som om, at det er gået lidt i glemmebogen i debatten,” siger Jannik Hilsted, der er Head of Steno Grants i Novo Nordisk Fonden.

Dokumentation

Sagen kort

I efteråret 2015 offentliggjorde Novo Nordisk Fonden, at man ville donere 2.8 milliarder til opførelsen af et nyt diabetescenter ved Herlev Hospital.

Siden udvidede man tilbuddet til også at gælde de resterende regioner.

I første omgang blev nyheden modtaget overvældende positivt, men hen over sommeren har flere kritikere udtrykt deres skepsis. Både forskere og Lægeforeningen oplever, at centeret er blevet trumfet igennem i rekordfart. Samtidig frygter man, at et supercenter kan centralisere diabetesbehandlingen og medføre en overprioritering af en enkelt sygdom i sundhedsvæsenet.

Novo Nordisk Fonden afviser kritikken.

Region Hovedstaden har vedtaget, at man gerne vil sige ja tak til gaven, og centeret forventes at være i fuldt vigør i 2021.

I denne uge fulgte Region Syd og Region Midt op, hvor regionsrådene stemte for med overvældende flertal. De to centre, som vil blive tilknyttet universitetshospitalerne i henholdsvis Aarhus og Odense. Man forventer først at have en køreplan for de to centre klar i 2017.


0:000:00