Debat

DTL: Kommissionens nøleri er farligt

DEBAT: Transportbranchen kan ikke tåle mere ventetid. EU må få has på den unfair konkurrence i en fart, for det langsommelige arbejde er en bombe under hele det europæiske samarbejde, skriver DTL-direktør Erik Østergaard.

Kommissionen skal op i gear. Både for transportbranchen, men også for hele EU-systemets skyld, lyder det fra Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd, til EU's transportkommissær,&nbsp;Violeta Bulc.<br>
Kommissionen skal op i gear. Både for transportbranchen, men også for hele EU-systemets skyld, lyder det fra Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd, til EU's transportkommissær, Violeta Bulc.
Line Jenvall
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd

Der var både grund til tilfredshed og uro ved læsningen af Altingets vigtige og relevante interview med EU’s transportkommissær, Violeta Bulc. 

Den gode nyhed og det opløftende i budskaberne fra kommissæren er dels, at både hun personligt og kommissionen klart siger, at social dumping ikke hører hjemme i EU, og at der er initiativer på vej, som skal dæmme op for det. 

Det urovækkende er, at kommissæren også beder branchen væbne sig med tålmodighed.

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg til [email protected].

Uret har allerede tikket for længe
Godt nok lover Violeta Bulc en række bud på løsninger i første halvår af 2017, og det er der jo ikke længe til, når man bare kigger i kalenderen. 

Men sagen er den, at godstransporten har været under massivt angreb fra unfair konkurrencevilkår, social dumping og systematisk spekulation i EU-reglernes uklarheder i årevis. Og store dele af den danske vognmandsbranche er bukket under siden seneste EU-udvidelse. 

I sin yderste instans er denne proces, som foregår lige nu, og mens jeg skriver dette, ikke bare en tikkende bombe under vognmandserhvervet og godstransporten. Det er en tikkende bombe under EU’s sammenhængskraft og både det europæiske og de nationale arbejdsmarkeder.

Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL - Danske Vognmænd

Med andre ord: Uret har tikket længe, og vi er fem minutter i 12. Branchen kan ikke vente.

Snyd eller forsvind
Det er vognmandsvirksomheder, som én for én må opgive kampen med de forretningsmodeller, der lukrerer på øst-chaufførernes villighed til at arbejde for lav løn og under usle forhold. 

Danske virksomheder, der overholder danske overenskomster, som uddanner deres chauffører, betaler deres skat i Danmark, og som i årevis har skabt vækst og beskæftigelse, ser sig nødsaget til at lukke butikken. 

Chaufførlønningen udgør cirka en tredjedel af vognmandsvirksomhedens faste udgifter. Kan man reducere den udgift med 50-70 procent ved at omgå reglerne, udnytte smuthuller og ved at ansætte lavlønschauffører på udenlandske vilkår, så stryger man en større profit til sig selv. 

Det er mange desværre fristet af, og mange, der ikke vil være på markedet på den slags vilkår, bukker under.

Nationale modtræk skyldes trægt EU-system
Kommissæren kommer i Altingets interview ind på problemerne, der knytter sig til, at nationalstaterne tyr til nationale modtræk som for eksempel mindsteløn, skærpede bøderegimer og så videre for at komme den sociale dumping til livs. Og jeg forstår da godt Bulcs indvendinger, sådan må en kommissær næsten tale, når man ser de fælles løsninger krakelere for øjnene af én. 

Men det er vigtigt at forstå, at de mange nationale tiltag og modtræk til problemerne er udelukkende kommet for at beskytte de nationale arbejdsmarkeder mod unfair konkurrence og social dumping og som en direkte reaktion på tidligere kommissioners og EU-systemets årelange negligering af problemerne. Og det har ikke skortet på advarsler fra DTL og mange andre.

Behovet for en plan er stort
Seneste EU-Parlamentsvalg og udpegelsen af en ny kommission har været et ubestrideligt fremskridt, og i DTL-Danske Vognmænd vurderer vi, at års intenst arbejde med at flytte dagsordenen og åbne politikernes øjne for problemerne er kommet meget længere. Men hver dag bløder branchen. Og der er ikke megen tid at give af.

I dag kører især østeuropæiske chauffører for en brøkdel af en dansk, fransk, svensk eller tysk løn. De arme chauffører presses vanvittigt hårdt med lange ophold væk fra hjemmet under elendige vilkår og kun lidt eller slet ingen hjælp at hente, hvis bilen går i stykker, eller de er blevet presset til ulovligheder af transportkøberen og pludselig står med et bødekrav fra det lokale politi. 

Bagmændene, og det er det helt rigtige og velvalgte ord, går fri og kan holde chaufføren ud i strakt arm, når fælden klapper. 

Derfor er der brug for en strategi, der gør noget konkret ved ulovligheder, postkasseselskaber, unfair vilkår, social dumping og spekulation i et uklart regelsæt. 

EU må op i gear
DTL ser meget frem til det specifikke lovkompleks, som kommissæren bebuder for transportområdet i det nye år. Og jeg synes ikke, man kan beskylde den siddende kommission for ikke at være lydhør og ikke at rykke på dagsordenen. Det er godt.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke, at den langsommelighed, der har karakteriseret de tidligere kommissioner, bærer en betydelig del af ansvaret for den mere overordnede europæiske politiske situation, tydeligst manifesteret ved Storbritanniens beslutning om et EU-exit for nogle måneder siden. 

I bund og grund handler det om et EU-system, som alt for længe har været ude af trit med den europæiske hverdag, herunder de negative konsekvenser af arbejdskraftens fri bevægelighed og de store EU-interne sociale og økonomiske forskelle. 

EU må pinedød finde måder at adressere dette på, hvis ikke endnu flere stykker skal begynde at falde helt af i den åbenlyse krakeleringsproces, der pågår.

En bombe under EU’s sammenhængskraft
Og ligeledes må såvel EU-Parlamentet som Kommissionen forstå, at der i disse år ikke alene opstår en helt ny forarmet social klasse i Europa som følge af de massive flygtningestrømme, men også fra brodne og moralsk fattige europæiske virksomheders import af arbejdskraft udefra. 

På godsområdet findes der eksempler på chauffører, der hentes ind fra Asien, fordi de kan køre endnu billigere end rumæneren eller litaueren.

Eksemplet viser med al tydelighed, at vi har at gøre med en proces, der er skruen uden ende i en nedadgående retning. Dette må EU få dæmmet op for. 

For hvad skal en stadig større gruppe arbejdsløse og ufaglærte, måske ovenikøbet med ringe sproglige og kulturelle forudsætninger for det europæiske arbejdsmarked, leve af, hvis man fra virksomhedernes side er parat til at hente endnu billigere arbejdskraft ind fra Asien? 

I sin yderste instans er denne proces, som foregår lige nu, og mens jeg skriver dette, ikke bare en tikkende bombe under vognmandserhvervet og godstransporten. Det er en tikkende bombe under EU’s sammenhængskraft og både det europæiske og de nationale arbejdsmarkeder.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00