Debat

Erhvervsorganisation: Få de trykte bøger tilbage i skoleundervisningen nu

De nedslående Pisa-resultater viste skyggesiderne af Danmarks digitale førerposition. Vi skal have de trykte materialer tilbage i danske børns klassselokaler, skriver direktør i Grakom Carina Christensen.

Man bør sætte ind på at sikre, at det trykte materiale igen bliver en integreret og varig komponent i undervisningen i skolerne, skriver Carina Christensen.
Man bør sætte ind på at sikre, at det trykte materiale igen bliver en integreret og varig komponent i undervisningen i skolerne, skriver Carina Christensen.Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix
Carina Christensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De nyligt offentliggjorte Pisa 2022-resultater for læsefærdigheder viser et tydeligt behov for at styrke brugen af trykte materialer i undervisningen.

Der er nemlig et historisk og markant fald i elevernes læsepræstationer på hele ti procent i OECD-landene samlet, og i gennemsnit er 26 procent af eleverne på tværs af OECD-lande nu klassificeret som lavtydende i læsning.

Det tal er selvfølgelig alt, alt for højt. Hvad er så årsagen?

Sammen med øvrig forskning peger Pisa-resultaterne og OECD på betydelige negative sammenhænge mellem omfattende digital læsning og overordnede læsefærdigheder.

For eksempel fremhæves det, at moderat brug af digitale enheder er forbundet med højere akademiske præstationer, mens overdreven brug eller misbrug korrelerer med lavere akademiske resultater. Der påvises også en robust sammenhæng mellem læsning af lange, lineære tekster på tryk og bedre læsefærdigheder.

En uheldig førsteplads

Undersøgelserne viser overordnet, at digitale miljøer er mindre befordrende for at fremme dyb forståelse, hvorimod papirbaseret læsning giver en mere væsentlig fordel i situationer, der kræver øget mental indsats, såsom læsning under tidspres.

Det er ikke altid ubetinget en fordel at være et digitalt foregangsland, og når det trykte materiale giver klare fordele i undervisningen.

Carina Christensen
Adm. direktør, Grakom

Endelig har skærmlæsning en tendens til at give hurtig og overfladisk behandling, mens læsning på tryk bedre understøtter dybdelæsning, især for længere og mere komplekse tekster.

Pisa-resultaterne taler for sig selv, og danske elevers læsefærdigheder er desværre absolut ingen undtagelse. Det skal ses i lyset af, at danske elever er dem, der bruger mest tid på digitale redskaber i skolen. 3,8 timer om dagen bruger de danske elever på digitale læringsredskaber mod et OECD-gennemsnit på to timer.

72 procent af de danske elever bruger ifølge Pisa-undersøgelsen digitale redskaber i hver time eller næsten hver time mod et OECD-gennemsnit på kun 16 procent. Danske elever har altså en førerposition i brugen af digitale redskaber i skolen.

Gentænk brugen af digitale midler

Det er ikke altid ubetinget en fordel at være et digitalt foregangsland, og når det trykte materiale giver klare fordele i undervisningen i form af koncentration, forståelse, fastholdelse og udvikling af dybe læsefærdigheder bør man selvfølgelig også hurtigt sætte ind på at sikre, at det trykte materiale igen bliver en integreret og varig komponent i undervisningen i skolerne.

Til alle skoler og ansvarlige politikere på alle niveauer skal der lyde en klar opfordring til, at man genovervejer den ensidige fokusering på digital læring og gentænker brugen af trykt læringsmateriale. Især på de områder, hvor det har vist sig at være mest effektivt for eleverne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carina Christensen

Adm. direktør, erhvervsorganisationen Grakom
cand.negot. (SDU 1998)

0:000:00