Ny undersøgelse får direktør til at reagere: "Er et hierarki mellem skole og dagtilbud, som sætter sig i alt"

I ny kortlægning angiver pædagoger, forskere og kommunale chefer samstemmende, at der er store problemer med anerkendelsen af det pædagogiske arbejde. Fagets prestige er helt ude af takt med betydningen af arbejdet, siger DEA-direktør.

Der er store problemer med anerkendelsen af pædagogfaget, viser ny undersøgelse.
Der er store problemer med anerkendelsen af pædagogfaget, viser ny undersøgelse.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Rasmus Dahl Løppenthin

Pædagogfaget kæmper med at blive anerkendt tilstrækkeligt fra den øvrige del af samfundet. Sådan lyder det samstemmende fra pædagoger, kommunale chefer, forskere og forældre i en ny undersøgelse fra tænketanken DEA.

“Alt omkring pædagogik og dagtilbud har simpelthen alt for lidt prestige i samfundet. Og den prestige er helt ude af takt med betydningen af arbejdet,” siger adm. direktør Stina Vrang Elias.

76 procent af det pædagogiske personale angiver i DEA's undersøgelse, at der er "ret store" eller "meget store" udfordringer med, hvilken værdi det pædagogiske arbejde tilskrives i den øvrige dele af samfundet. For forskerne er tallet 75 procent, forældrene 67 procent, mens 56 af de kommunale chefer også peger på problemet.

0:000:00