Debat

Almene boligselskaber: Krav om papirpost er dyrt og dårligt for lejerne

DEBAT: Selv om de almene boligselskaber kommer med i digital post i 2021, skal de på flere områder fortsat sende breve. Fjern særlove om papirpost til lejerne, mener fire almene boligselskaber.

Helt ærligt: Hvor tit tømmer du selv din postkasse? Det spørger fire almene selskaber i et debatindlæg.
Helt ærligt: Hvor tit tømmer du selv din postkasse? Det spørger fire almene selskaber i et debatindlæg.Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Bo Jørgensen, Allan Werge, Helle Sinding-Jensen og Adam Brun Andersen
Direktør, Boligselskabet Sjælland, direktør, Al2Bolig, udviklings- og kommunikationschef, FSB, og forvaltningskonsulent, Boligkontoret Danmark

Da Danmark i 2012 overgik til digital post, stod samfundet til at spare over en milliard kroner om året.

Danskerne elsker digital post. Mere end 84 procent er tilfredse med løsningen.

Også blandt de almene beboere er der et stort ønske om nem, digital kommunikation.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Her er tilfredsheden med digital post endnu større end i befolkningen som helhed, og 80 procent af de almene beboere foretrækker elektroniske beskeder, viser en rundspørge, som Boligselskabet Sjælland står bag.

Papirpost koster beboerne dyrt 
Alligevel bruger de almene boligselskaber op mod 100 millioner kroner om året i ekstra udgifter til gammeldags papirpost. Det er nemlig ikke bare portoen, der koster.

Den langsomme papirpost står i vejen for procedurer, der kan give beboerne god service.

Bo Jørgensen, Allan Werge, Helle Sinding-Jensen og Adam Brun Andersen
Talspersoner for fire almene boligselskaber

Printere og håndtering af de mange breve koster også, og den langsomme papirpost står i vejen for procedurer, der kan give beboerne god service her og nu og for eksempel mindske antallet af dage, som en bolig står tom.

Det handler om over en million breve, der skal printes om året.

Heldigvis kommer de almene boligselskaber med i digital post engang i 2021. Altså ni år efter resten af samfundet.

Bedre sent end aldrig.

Særregler giver papirpost
Men på en række områder vil der fortsat skulle sendes et brev – selv efter 2021. Det skyldes en række særregler for almene beboere om papirpost.

Det gælder for eksempel, hvis huslejen ikke bliver betalt til tiden, eller hvis situationen er kommet helt derud, hvor lejemålet skal ophæves.

Så skal det varsles i et brev og ikke som i resten af samfundet i den digitale postkasse.

Og helt ærligt: Hvor tit tømmer du selv din postkasse?

Vores medarbejdere oplever, at færre og færre tømmer postkassen jævnligt.

En digital besked kommer til gengæld frem med det samme og med 100 procent leveringssikkerhed, og man kan få en dialog i gang, der måske kan forhindre udsættelsen.

Løsningen er, at beboerne sidestilles med resten af befolkningen, og at de særlove, der gælder om papirpost til lejerne, fjernes.

Læs også

Digital post giver sikkerhed
Den offentlige digitale postløsning, som vi lige nu kender som e-Boks, er så effektiv og har så høj leveringssikkerhed, fordi alle offentlige afsendere har cpr-nummeret på alle deres brugere og ved, hvem der har fået undtagelse fra digital post.

Et boligselskab har kun cpr-nummeret, hvis beboeren har husket at oplyse det.

Det betyder, at de fleste boligselskaber i praksis kun har mellem 10 og 60 procent af beboernes cpr-numre, selv om de har gjort en stor indsats for at indsamle dem.

En effektiv fremtidig løsning for digital post bør derfor også sikre, at boligselskaberne får adgang til alle beboernes cpr-numre fra det offentlige og besked om, hvem der er undtaget fra digital post.

Ville boligselskabet ikke bare kunne sende til en mailadresse, kunne man spørge.

Svaret er, at det er en mindre tryg løsning for beboeren, dels fordi man ikke kan være sikker på, om en mail kommer frem, og dels fordi der altid vil være beboere, der glemmer at opdatere deres mailadresse, når de skifter job eller mailudbyder.

De svageste løftes mest
Nogle af dem, der får allerstørst glæde af den digitale post, er de beboere, som vi har sværest ved at komme i kontakt med. Det er de socialt udsatte og måske psykisk syge.

Digital post betyder nemlig en markant større chance for, at nogen ser den, hvis deres pårørende for eksempel har fået fuldmagt til at se deres digitale post.

Ingen har en interesse i, at almene beboere betaler mere end højest nødvendigt i husleje.

Når det samtidig giver en bedre service og løfter de svageste, er det oplagt at stille om til den digitale virkelighed.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bo Jørgensen

Direktør, Boligselskabet Sjælland
cand.merc. (Handelshøjskolen i København 1984)

0:000:00