Klimarådet slår alarm: Politikerne skal handle nu, hvis Danmark skal nå 2025-målet

Der er akut brug for politiske tiltag, hvis Danmark skal nå 2025-målet om reduktion af drivhusgasser. Det skriver Klimarådet i ny statusrapport, der også viser problemer med at nå klimamålet for 2030.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Marie Møller Munksgaard

Politikernes vindue for at lykkes med at nå Danmarks klimamål for 2025 er ved at lukke. Og med de politiske planer, der er nu, når Danmark ikke i mål.  

Det skriver Klimarådet i sin årlige statusrapport, der blev offentliggjort tirsdag. Rådets opgave er at holde øje med, om politikerne er på sporet mod klimamålene i 2025 og 2030 og at komme med anbefalinger om, hvad de konkret kan gøre for at nå dem.

Ligesom sidste år skriver rådet, at regeringen ikke har "anskueliggjort", at den med de eksisterende politiske planer vil nå klimamålet for 2030. Og når det gælder målet for 2025 er behovet for politisk handling nu akut.

“Klimamålet i 2025 er lige om hjørnet. Det betyder også, at vinduet for at vedtage ny politik, der kan bidrage til at opfylde målet, er ved at lukke," står der i rapporten.

Rådet nævner især tre bud på, hvilke tiltag politikerne kan gribe fat i: Hæv afgiften på diesel, fremryk den planlagte CO2-afgift på industrien og meld konkret ud om den kommende CO2-afgift på landbruget, så branchen allerede nu begynder at agere efter den.

Rapporten har straks fået et samlet klimaudvalg i Folketinget til at kalde klimaminister Lars Aagaard (M) i samråd, oplyser SF's klimaordfører og politisk ordfører Signe Munk på Twitter. 

Danmarks udledninger tæller fra nytår

Målet for 2025 er, at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser med 50-54 procent i forhold til 1990. Når det skal måles, om vi lever op til målet, tager man den konkrete udledning af drivhusgasser for 2024, 2025 og 2026 og regner gennemsnittet ud. Det vil sige, at  Danmarks udledninger allerede begynder at tælle med fra nytår.

"2025-målet er få år ude i horisonten, og der er for nuværende stadig et udestående reduktionsbehov selv for at nå målets nedre grænse på 50 pct. reduktion. Folketinget bør snarest muligt vedtage virkemidler, der kan opfylde behovet. Virkemidlerne kan fx omfatte en højere afgift på diesel," skriver Klimarådet.

Konkret er der behov for politik, der kan skabe en yderligere reduktion på minimum 0,9 millioner tons CO2e, hvis Danmark skal nå minimumsmålet om at reducere udledningen med 50 procent i 2025. Hvis politikerne i stedet vil op på "toppen" af 2025-målet og reducere med 54 procent, kræver det nye politiske tiltag, der kan skære 4 millioner tons CO2e af udledningerne. Det svarer til mere, end hvad danske familier samlet set udledte fra el og fjernvarme i 2021.

Dieselafgift som et muligt værktøj 

En højere dieselafgift kan være et oplagt redskab til at nedbringe udledningerne af drivhusgasser, nævner Klimarådet. Og det er ikke første gang.

I slutningen af 2021 opfordrede Klimarådet nemlig politikerne til at hæve afgiften “her og nu” for at øge CO2-reduktionerne og sætte gang i en afgiftsreform, der skal hjælpe transportsektoren med at omstille sig. 

Usikkerhed om behov for reduktion

Endnu en udfordring ved at nå klimamålet for 2025 er ifølge rådet, at der er stor usikkerhed omkring, hvor meget Danmark yderligere skal reducere udledningen af drivhusgasser for at komme over målstregen. 

Senest vurderede den forrige regering i sit klimaprogram, at reduktionsbehovet for 2025 var 0,4 millioner tons CO2e. Nu har Klimarådet opskaleret til 0,9 millioner tons CO2e og skriver i rapporten, at der vil komme yderligere afklaring om reduktionsbehovet, når Energistyrelsens klimafremskrivning kommer til april. 

Vej til 2030-mål ikke anskueliggjort

Når det gælder klimamålet for 2030, hvor Danmark skal have reduceret sit CO2-udslip med 70 procent, vurderer Klimarådet heller ikke, at regeringens planer er gode nok.

Kort sagt anerkender rådet, at regeringen på et overordnet plan har skitseret en vej til målet, men at mange af de skitserede tiltag er fugle på taget i form af forventet ny teknologi.

"Samlet set finder Klimarådet det ikke anskueliggjort, at regeringens klimaindsats opfylder 70-procentsmålet. Selv om anskueliggørelse i praksis ikke er sort eller hvidt, er der på nuværende tidspunkt for høj risiko for, at regeringens skitserede vej ikke vil bringe Danmark i mål," skriver rådet.

Eksperterne anerkender planerne om blandt andet skattereformen for industrien fra 2022 og retningen i det nye regeringsgrundlag.

Men den skitserede vej indeholder "betydelige risikoelementer", skriver rådet og peger på især tre ting:

• Stort fokus på CCS, som endnu er en uprøvet teknologi i Danmark
• Usikkerhed om den reelle effekt af den nye skattereform
• Regeringens planer om reduktioner i landbruget, som er baseret på umodne teknologier
og underlagt en række hensyn, særligt at konkurrenceevnen i erhvervet ikke må forringes.

Find hele Klimarådets statusrapport her

Kristine Korsgaard har bidraget til artiklen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00