Kommentar af 
Malene Møller Hall

En giftig tvivl er begyndt at gennemsyre SVM-regeringens ægteskab

Regeringen fastholder en krisefortælling, selvom kriserne lader vente på. Det ansporer en tvivl, som meget vel kan få hele SVM-fortællingen til at smuldre indefra, skriver Malene Møller Hall.

SVM-fortællingen har trange kår, eftersom sommeren har taget pusten ud af politik, inflationen falder, og der pludselig er et tocifret milliardbeløb ekstra i statskassen, skriver&nbsp;Malene Møller Hall.<br>
SVM-fortællingen har trange kår, eftersom sommeren har taget pusten ud af politik, inflationen falder, og der pludselig er et tocifret milliardbeløb ekstra i statskassen, skriver Malene Møller Hall.
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Malene Møller Hall
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Og pludselig var juli forbi. Måneden hvor vi kollektivt er enige om, at man ikke kan have travlt. Man må ikke. Det er en uskreven regel. Alle slapper af. Stilheden lægger sig som en dyne over mediedanmark. Skuldrene sænkes. Lunten bliver længere. Tid til at tænke før man taler, læse bøger og den slags.

Selvom sommeren ikke er helt på hæld endnu, varer det ikke længe før nyhederne igen handler om andet end sport og vejret, og hvor politikerne ikke længere kan gemme sig med ordene, ”jeg er på sommerferie”.

Men det er et travlt efterår, som Christiansborg – og særligt regeringen – går i møde, hvor navnligt tre store udfordringer lurer i horisonten. Politik skal konkretiseres, organisatoriske spændinger og fortællingen som grundlag for regeringen bliver stadigt svagere.

For selvom regeringen i første halvår fik lukket en række forlig, er der stadig meget som udestår.

Forsvarsforliget er kun en rammeaftale, i uddannelsesaftalen har man skubbet alt det svære foran sig, og nok fik postaftalen taget et opgør med PostNord, imidlertid har man så besværet med Dansk Folkeparti, Danmarksdemokraterne og SF, fordi aftalen angiveligt svækker landdistrikterne.Udmøntelsen af forligene er måske ikke i sig selv den store udfordring internt i regeringen, til gengæld skal de have oppositionen ind på geled, som har fundet ud af, at de kan samarbejde både på kryds og på tværs, til regeringens store fortrydelse.

Især skattepolitikken skal under lup og konkretiseres i den politiske efterårssæson. Personskattemodellen (toptopskat og mellemskatten) bliver en udfordring. Der lægges op til kamp med ideologi i begge ender: Toptopskatten passer godt ind i Socialdemokratiets fortælling om omfordeling og de allerrigestes bidrag.

Venstre derimod vil blive presset af Konservative og Liberal Alliance, der vil hive paroler op om at ”straffe dem, der gør det rigtig godt” og gamle travere som, ”at det ikke giver mening at straffe det, vi vil have mere af – som arbejde”.

For Venstre bliver det vigtigt, at det samlede skatteudspil opleves som ’blåt’, det vil sige med reelle skattelettelser til dem, der bestiller noget. Især efter at partiet måtte være med på at indføre en ny skat på streamingtjenester. Det bliver svært for Venstre. Og så venter skeletter som en CO2-afgift på landbruget i skabet.

Venstre står i en helt absurd situation, hvor Ellemann er tilbage til præcis samme arbejdsmængde, som gjorde ham syg

Malene Møller Hall

Sværest er afgiften for Venstre, som har alt at tabe på dagsordenen. Selvom skikkelser som Marie Bjerre og Linea Søgaard-Lidell gør deres bedste for at trække jyske-baglands-Venstre i en progressiv miljø-retning, er der endnu mange landmænd i det gamle bondeparti, som ikke ser nødvendigheden i sådan en afgift.

Sundhedsdagsordenen kommer også til at fylde. For medierne kommer ikke til bremse historierne om overskredne ventelister, akut mangel på ansatte og danskere, der er kommet i klemme i systemet.

Pressen spytter forfærdende fortællinger ud om den ene skrækkelig personhændelse efter den anden. Er det ikke en fødsel, der er endt galt på grund af manglen på jordemødre, er det ældre, der ikke bliver passet, eller operationer der ender galt, fordi de ikke behandles rettidigt.

Politikerne vil – igen og igen – blive spurgt, hvordan og ikke mindst hvornår de begynder at løse udfordringerne. Spørgsmål der ikke passer ind i regeringens (eller vidst mest af alt Løkkes) fortælling om at undersøge det hele til bunds og ikke lave lappeløsninger. Der er nok at tage fat på. Tilbage i skjorterne og på arbejdshesten. 

Dertil kan lægges, at Venstre står i en helt absurd situation, hvor Ellemann er tilbage – ikke bare på Christiansborg, men i rollen som forsvarsminister og vicestatsminister, og til den præcis samme arbejdsmængde, som gjorde ham syg.

Skal han forblive som formand? Skal en anden til? Ingen ved det, også selvom Troels Lund med vant monoton stemme forsøger at mane tvivlen i jorden. Uroen blafrer stadig i vinden, og det tror pokker, for manglende klarhed om ledelsesdrift er et ultimativt ”don’t” i de fleste ledelseshåndbøger.

I juli-stilheden fik vi også en subtil forsmag på, hvordan de interne konflikter i regeringen eksternt vil se ud. En anden udfordring er nemlig alt det organisatoriske et såkaldt arbejdsfællesskab medfører.

Læs også

Socialdemokratiets politiske ordfører, Christian Rabjerg Madsen (S), lagde således i et sommerinterview i Jyllands-Posten op til en ny finansieringsmodel til ældreplejen.

I foråret var Lars Løkke (M) ude med et andet forslag i samme boldgade, men Moderaternes forslag var regerings-kollega Peter Hummelgaard (S) uenig i, og ikke længe efter var Venstres politiske ordfører, Morten Dahlin (V), ude med riven for at erklære begge udtalelser for både naive og uambitiøse.

Dahlin medbragte dog ingen Venstre-løsninger til velfærdssamfundets fremtid, andet end det sædvanlige med afbureaukratisering, flere private tilbud og så en velfærdsfirpart mellem den offentlige sektor, arbejdsgiver, arbejdstager og de private pensionskasser. Javel, ja.

Selvom vi må forstå, at Rabjerg Madsens nylige forslag udelukkende står for privat-Christians regning, viser det med tydelighed, at vi i efteråret får mere at se til regeringens modsætninger og interne spændinger. At det lykkelige ægteskab, arbejdsfællesskabet og Marienborg-ånden, aldrig rigtig har været så lykkeligt, som det blev fremlagt.

Til gengæld lykkedes det SVM at bilde egne folketingsmedlemmer ind, at det var et nødvendigt ægteskab. At det var for Danmarks skyld. Dén fortælling har bare trange kår, når sommeren har taget pusten ud af politik, inflationen falder, og der pludselig er et tocifret milliardbeløb ekstra i statskassen.

At få lagt låg på tvivlen er blandt de største udfordringer for regeringen

Malene Møller Hall

Det er en kæmpe udfordring for regeringen. For hvordan fastholder man en krisefortælling, når kriserne lader vente på sig? Ifølge Hummelgaard er det dog intet problem, for der er stadig en masse at være bekymret for, fortalte han til Weekendavisens Arne Hardis pg Hans Mortensen i starten af juli.

Problemet er bare, at den manglende krisefortælling giver luft til, at folketingsmedlemmer fra S og V – altså dem, der ikke sidder lunt i en ministerstol – kan begynde at overveje, om det virkelig var de rigtige ægteskabsløfter, de gav, og om græsset ikke ser grønnere ud på den anden side? Måske arbejdsfællesskabet var et luftkastel, tænkes der fra bagerste række.

Tvivl er gift for et regeringssamarbejde, for hvis partierne i regeringen begynder at stille den slags spørgsmål, smuldrer fortællingen også indefra.

Tænk på SF fra 2013-2014, eller se blot på den stigende aktivitet i de Socialdemokratiske kaffeklubber i juni, da der var tvivl om Mette Frederiksen skulle til Nato. Kan man ikke komme til orde internt i regeringen, kan der altid sås frø i medierne. At få lagt låg på tvivlen er således blandt de største udfordringer for regeringen i efteråret.

Regeringen kan derfor se frem til et gråt efterår, hvor der skal bestilles noget, og hvor modsætningerne i regeringen sandsynligvis vil blive tydeligere og tydeligere.

Regeringens største trøst er i den sammenhæng, at oppositionen fortsat er svag og fragmenteret.

Velkommen tilbage fra ferie.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Malene Møller Hall

Rådgiver, Grace Public Affairs, medlem, LA
kommunikation (Aalborg Uni.)

Marie Bjerre

Digitaliseringsminister og minister for ligestilling, MF (V)
cand.jur (Københavns Uni. 2011), LL.M. fra UC Berkeley 2016

Linea Søgaard-Lidell

MF (V)
cand.public. (Aarhus Uni.)

0:000:00