Sådan kan partierne bruge Facebook

INTERVIEW: Moderne valgkamp er lig med sociale medier og strategier. Men uden at lytte til vælgerne er det ikke meget værd, siger forfatterne til ny bog om digital kommunikation.
Morten Øyen
Fakta

Anna Ebbesen er rådgiver hos Advice Digital.
Astrid Haug er pressechef på Københavns Rådhus, Teknik- og Miljøforvaltningen.
Begge har tidligere arbejdet med en lang række kommunikationsopgaver, rådgivning og pressehåndtering for Det Radikale Venstre - bl.a. under Muhammedkrisen og formandsskiftet i partiet.


Kilde: www.digitaletanker.dk

Sociale medier som Facebook og Twitter kan være effektive redskaber i de politiske partiers arbejde over for vælgerne. Men det kræver, at de bliver brugt på den helt rigtige måde.

Det mener forfatterne Anna Ebbesen og Astrid Haug, der står bag en ny bog om den politiske brug af sociale medier, "Lyt til elefanterne". Budskabet i bogen er, at partierne bør bruge de sociale medier til to hovedformål - dels at optimere det praktiske valgarbejde og dels at indgå en tættere relation til vælgerne.

Begge de to forfattere har en fortid bag politikerne hos Det Radikale Venstre på Christiansborg, og de har i flere år arbejdet med politik, kommunikation og aktivering af vælgerne.

"F.eks. brugte Barack Obama i USA de sociale medier til at aktivere vælgerene mere. Det var jo en topstyret pyramideorganisation, der bare levede igennem sociale medier, som kan bruges til at kanalisere folk, energi og glad stemning ned til konkrete tiltag. Han havde en organisation, der kunne bære, at der kommer nogle til, som gerne vil være med til at køre din kampagne" siger Anna Ebbesen.

"I Danmark har vi derimod indtil videre primært kun benyttet flyers til at nå ud til vælgerne," fortsætter hun og henviser til, at man i USA har benyttet mange flere måder på at aktivere vælgerne.

"Mange af de her valgkampe handler rent lavpraktisk om, hvilke aktiviteter man kan udtænke, så man kan få aktiveret folk. Og der har vi i Danmark været dårlige til at udtænke nye ting" siger Anne Ebbesen.

"Men man kan sagtens overføre valgkampsteknikker fra Obama. Han førte f.eks. på en måde en lokal valgkamp, men bare over hele USA" siger Astrid Haug.

Facebook-amok
Flere af de danske partier er dog i det små begyndt at bruge de sociale medier. Bl.a. har statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) sit eget LøkkeTV, den radikale partileder Margrethe Vestager fortæller om sin dag på Twitter, og Socialdemokraterne vil gå "Facebook amok" op til det kommende kommunalvalg. Så nu kan man f.eks. blive fan af Socialdemokraterne på Facebook, læse nyheder om partiet og kandidater, udskrive personlige flyers og deltage i valgarbejdet.

Ifølge de to forfattere er de to første eksempler måder at indgå i en relation til vælgerne, mens det sidste eksempel er en måde at optimere det praktiske valgarbejde.

Socialdemokraterne har strømlinet det grafiske udtryk og gjort det let for deres "fans" på nettet at tilføje det et personligt element - som f.eks. en personlig anbefaling - og printe materialet ud til omdeling.

"Det har en aura af at være "socialt" fordi de bruger sociale medier, men det, de bruger sociale medier til, er faktisk at få folk til at uddele valgmateriale," siger Astrid Haug og bliver suppleret af hendes kollega:

"Det var også det Obama gjorde - han fik folk skubbet ud og ringe på døren. Hovedparten af det, gik på at optimere nogle processer, så man undgik det blev sådan, som det bl.a. var i John Kerry's valgkamp, som var dårligt organiseret".

Lyt mere
Ifølge de to forfattere glemmes det ofte, at det er et grundvilkår i digital kommunikation, at man skal lytte til brugerne. Det er da også det, der ligger bag metaforen "elefanterne" fra bogtitlen. Brugerne på nettet kan mange gange være lige så stærk som et helt parti eller virksomhed, hvis blot man forstår at skabe en sag og engagere folk.

"Meget omkring sociale medier er buzz. Dialogen går nemlig ofte i stå i det øjeblik, afsenderen ikke lytter. Hvis du ikke lytter til, hvad der bliver sagt i en dialog, så kan du ligeså godt lade være, for du får ikke den gevinst der kan være ved at indgå i dialog," siger Astrid Haug.

De to forfattere mener, en mere dialogorienteret fremgangsmåde kan vende en vælger fra "passiv" til "aktiv". Følger man en politiker på eksempelvis Facebook og skriver et spørgsmål til vedkommende, er det vigtigt, at man også får et svar, forklarer de.

Det kan ultimativt betyde, at vælgeren lader sig involvere i det politiske arbejde:

"Så kan det sagtens være, at den dag, hvor Villy så skriver, at han skal bruge ti på gågaden på søndag og dele æbler ud, så vil jeg sige, det vil jeg faktisk gerne" illustrerer forfatterne.

Langt igen
Ifølge de to forfattere er der stadig meget, de danske partier har at lære:

"Det er frustrerende at se, at mange partier bare råber på nettet - at de har taget deres paroler med, og bare brugt dem på nye medier. Altså, hvor de så ikke høster nogen effekt af det. Bogen er sat i verden for at vise, at der kan være en anden effekt af de sociale medier. Man kan faktisk godt få noget ud af det, hvis man tør lytte noget mere, og tør involvere sig," siger Anna Ebbesen.

Anna Ebbesen & Astrid Haug
Lyt til elefanterne. Digital kommunikation i praksis
Gyldendal Business, 250 kr.

Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00