Debat

Klumme: Vil du have mig som frivillig, eller vil du ikke?

KLUMME: Organisationer klager tit sin nød over mangel på frivillige. Men samtidig slår mange ikke til, når de frivillige melder sig til tjeneste, skriver Marie Baad Holdt.

Hvis I virkelig vil have frivillige, så følg op med det samme, hvis I ikke vil forspilde chancerne, skriver Marie Baad Holdt. 
Hvis I virkelig vil have frivillige, så følg op med det samme, hvis I ikke vil forspilde chancerne, skriver Marie Baad Holdt. Foto: /ritzau/AP
Marie Baad Holdt
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg tror ikke, at det har noget med mig at gøre. Men det er ikke første gang, jeg oplever, at organisationer, der skriver, at de mangler frivillige, ikke vender tilbage, når man henvender sig.

Hvis det er den oplevelse, mange potentielle frivillige har, kan jeg godt forstå, at de seneste tal viser, at der ikke er kommet flere frivillige. For jeg bliver ikke frivillig, før den organisation, jeg har kontaktet, rent faktisk tager fat i mig. Og vel og mærke at de gør det, så snart jeg har kontaktet dem. Det er nu, jeg er motiveret.

Rekruttering af frivillige er øverst på ønskelisten
I mit job som chefkonsulent i Ingerfair er det oftest stillede spørgsmål: Hvordan får vi flere frivillige?

At rekruttere frivillige er en tidskrævende, men ikke umulig opgave. Men arbejdet er spildt, hvis organisationerne ikke sørger for at få dem, der henvender sig, omsat til aktive frivillige.

Jeg tror, at de fleste potentielle frivillige ville have givet op, efter at første mail ikke blev besvaret.

Marie Baad Holdt
Chefkonsulent, Ingerfair

I min seneste oplevelse gik der flere uger uden svar, efter at jeg sendte en mail om min interesse for at blive frivillig. Faktisk hørte jeg slet ingen ting fra organisationen.

Derfor tog jeg selv kontakt igen efter fem uger. Denne gang kom der besked tilbage: ’Tak for din mail om at blive frivillig her i xxx. Din mail er havnet, så ingen har behandlet den. Det beklager jeg. Vi tager hele tiden imod nye frivillige. Hvornår vil det passe dig at kigge ind forbi og tage en samtale, hvor du også kan se stedet?’

Det er jo dejligt at høre – altså at de hele tiden tager imod nye frivillige. Knapt så rart det, at min mail er havnet, så ingen har behandlet den (gad vide hvor det er, når jeg nu skrev til samme mailadresse?).

Deres svar ramte desværre lige i min travle periode, så derfor fik denne mail lov til at ligge i min indbakke, hvor den hurtigt gik fra at ligge øverst til nu at ligge nær bunden. Så opfordringen om, at jeg selv skal tage næste skridt, er blevet udskudt, indtil jeg nu igen har tid til at komme til bunds i min indbakke.

Derfor er der gået yderligere fem uger, før jeg skrev tilbage. Jeg vil nemlig rent faktisk gerne være frivillig (og bruger ikke blot oplevelsen som feltstudie). Fem lange uger, hvor organisationen kunne have taget fat i mig indtil flere gange for at høre, om jeg stadig er interesseret. Ti uger fra min første interesse.

Jeg tror, at de fleste potentielle frivillige ville have givet op, efter at første mail ikke blev besvaret. Jeg ved, det er der, jeg gav op, sidst det skete. Og det er ærgerligt, for er du én gang blevet skuffet over en organisation, er der meget lille sandsynlighed for, at du vil støtte organisationen en anden gang med dine penge eller tid.

Hvis du vil have frivillige, skal du følge op
Hvis jeg var en organisation, der gerne vil have flere frivillige, vil jeg gøre alt for at få fat på dem. Og det betyder at følge op på alle henvendelser, så snart jeg først har hørt fra de potentielle frivillige.

Faktisk vil jeg gå så langt som at sende to opfølgningsmails et par uger efter hinanden, fordi jeg ved, at vi alle er travle personer, og at selv de bedste intentioner nogle gange bliver begravet i juletravlhed, arbejde, venner, fritidsinteresser og hvad der ellers dukker op.

Og har vi i organisationen en virkelig travl periode, vil jeg skrive en kort mail, der forklarer, hvorfor jeg har så travlt og forsikre den interesserede, at jeg vender tilbage i næste uge. Og det ville jeg naturligvis gøre!

Så kære organisation, jeg glæder mig til at høre fra dig, hvis du altså gerne vil have mig som frivillig!

--------

Marie Baad Holdt har siden 2013 været chefkonsulent i Ingerfair. Forinden har hun været bosiddende i England i 13 år, hvor hun har arbejdet for engelske NGO’er bl.a. som frivilligkonsulent, projektleder og senest kommunikationschef for Contact the Elderly.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00