CO2-effekten af Konservatives renoveringsbonus er "meget dyrt købt", mener Klimarådet

Med en pris per sparet ton CO2 på 12.000 kroner er Konservatives forslag om en renoveringsbonus til husejere "i den meget dyre ende", vurderer Klimarådets Per Heiselberg, der dog roser partiet for at have fokus på energirenoveringer. De lavthængende klimafrugter er plukket, forsvarer Konservative. 

Konservative vil give husejere en bonus på 10.000 kroner for hvert energimærke, de kan løfte deres bolig. Dyr klimapolitik, mener Klimarådet. 
Konservative vil give husejere en bonus på 10.000 kroner for hvert energimærke, de kan løfte deres bolig. Dyr klimapolitik, mener Klimarådet. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Konservatives seneste bud på, hvordan man kan skære et stykke af Danmarks CO2-udledning og dermed komme tættere på at indfri de fælles klimamål “virker meget dyrt købt”.

Det vurderer Per Heiselberg, der ud over af være professor ved Aalborg Universitet er medlem af Klimarådet.

“Det her er i den meget dyre ende,” siger han.

Torsdag foreslog Konservative som et helt nyt tiltag, at husejere skal kunne få op til 60.000 kroner i tilskud fra staten, hvis de ved at renovere deres boliger kan løfte energimærkningen og dermed nedbringe deres energiforbrug.

Det foreslår Konservative

I det nye udspil foreslår Konservative at give et tilskud, når husejere gennemfører energirenoveringer, der løfter deres energimærke. 

Det første løft skal udløse en gevinst på 20.000 kroner. For alle yderligere løft derefter skal præmien være på 10.000 kroner. 

Partiet afsætter 900 millioner kroner i 2023 og 700 millioner kroner om året derefter i en ti årig periode. 

Hvis ordningen udnyttes fuldt ud, vil det koste statskassen 7,2 milliarder kroner. Potentialet er ifølge partiet en CO2-gevinst på 600.000 ton.

Det vil partiet afsætte samlet 7,2 milliarder kroner til over de næste ti år, og det samlede reduktionspotentiale er ifølge partiet på 600.000 ton CO2. 

I alt giver det en pris per reduceret ton CO2 på 12.000 kroner. Det er otte gange højere per ton, end Klimarådet vurderer, at det er nødvendigt at betale for de dyreste reduktioner på vejen mod målet om 70 procents reduktion i 2030, hvis omstillingen gennemføres smartest. 

Derfor er det ikke god klimapolitik, som Konservative har lagt frem, mener Per Heiselberg.

"Det er det ikke. Det her virker meget dyrt købt. Det er næsten på niveau med vores hybridbiler,” siger Per Heiselberg med henvisning til den stærkt udskældte rabat på plug-in hybrider.

0:000:00