Debat

Forbrugerrådet: Erhvervsorganisationer udelader behændigt pointer om reklamationsret

REPLIK: Forslaget om længere reklamationsret er ikke et forsøg på at opnå ”symbolske, danske særregler,” men et spørgsmål om rimelighed og grøn omstilling, skriver Anja Philip.

Længere reklamationsret skal sikre at vi oftere reparerer vores produkter end vi smider dem ud, skriver Anja Phillip. 
Længere reklamationsret skal sikre at vi oftere reparerer vores produkter end vi smider dem ud, skriver Anja Phillip. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvor længe forventer man som forbruger, at for eksempel en fladskærm, en vaskemaskine eller en bil holder? Formentlig mere end to år.

Alligevel er to år længden på reklamationsretten i dag og dermed den periode, hvor vi som danske forbrugere har ret til at få behandlet vores klage, hvis vores produkter går i stykker. 

Det er hverken rimeligt eller hensigtsmæssigt.

Derfor har vi i Forbrugerrådet Tænk sammen med bilejernes brancheorganisation FDM foreslået en reklamationsret på seks år for eksempelvis biler, vaskemaskiner og computere, og tre år for øvrige produkter. 

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Vores forslag har fået Dansk Erhverv og APPlia Danmark til i et debatindlæg i Altinget at skrive, at danske politikere ikke skal indføre symbolske, danske særregler, når Folketinget i den kommende tid skal diskutere, om reklamationsretten skal forlænges.

Debatten er vigtig – men erhvervsorganisationerne udelader desværre behændigt en del centrale pointer i deres indlæg. Det er et legitimt synspunkt at være imod en længere reklamationsret. Men længere reklamationsret er bestemt ikke ”danske særregler”, som det bliver kaldt. 

En længere reklamationsret kan derfor ikke bare føre til, at vi får mere holdbare produkter, men kan også understøtte, at vi i højere grad får repareret vores produkter.

Anja Philip
Formand, Forbrugerrådet Tænk

Vigtigt led i den grønne omstilling
Sagen er, at hvert land selv skal tage stilling til, hvordan de vil implementere EU's varedirektiv. Danmark har indtil nu valgt at lave en minimumsimplementering. Hvorimod Sverige, Island, Finland, Norge, Holland og Storbritannien har valgt at have en længere reklamationsret.

Lidt fortegnet skal politikerne altså tage stilling til, om de på forbrugerrettigheder, erhvervspolitik og grøn omstilling vil måle sig med de øvrige nordiske lande og Holland eller med de resterende lande fra primært Syd- og Centraleuropa.

Erhvervsorganisationerne skriver videre i deres indlæg, at det ekspertudvalg, der netop har afleveret en betænkning om købeloven ikke har fundet nogen dokumentation for, at længere reklamationsret fører til længere produktholdbarhed.

Det er korrekt. Men der findes nu heller ikke dokumentation for det modsatte, da området stadig er nyt, og der mangler viden. Forskere fra blandt andet SDU og Aalborg Universitet og grønne organisationer som Danmarks Naturfredningsforening vurderer imidlertid, at en længere reklamationsret, udover at være grundlæggende mere rimelig, også vil gavne den grønne omstilling.    

Bedre kvalitet og lettere reperation
Desuden er det værd at bemærke, hvad erhvervsorganisationerne ikke gør i deres indlæg, at udvalget har indhentet en udtalelse fra miljøministeriet og klimaministeriet.

Ministerierne bekræfter, at der ikke findes eksakt viden om, hvad en længere reklamationsret vil betyde for den grønne omstilling, men tilføjer, at det vurderes at en forlængelse vil have en indirekte effekt på den grønne omstilling, fordi producenter og forhandlere i højere grad vil sælge produkter med længere holdbarhed, færre fejl og bedre mulighed for reparation.

Og det er da også den udvikling, det norske forbrugerråd har set i Norge efter, at man for godt 30 år siden indførte en reklamationsret på 5 år for større og dyre produkter.

Erhvervsorganisationernes bemærkelsesværdige påstand i debatindlægget om, at en længere reklamationsret vil skade den grønne omstilling, står altså ikke alene i skarp kontrast til vurderingen fra eksperter og de grønne organisationer– den er heller ikke i tråd med fagministeriernes udtalelse eller udviklingen i vores nabolande.

Påstanden hviler på den antagelse, at alle fejl i produkterne vil føre til, at forbrugeren skal have ombyttet sin maskine med en ny. Men realiteten er, at når denne løsning er uforholdsmæssigt dyr for forhandleren, kan forhandleren i stedet reparere produktet. 

Kun hvis dette ikke sker med succes inden for rimelig tid, har forbrugeren krav på en ny maskine. En længere reklamationsret kan derfor ikke bare føre til, at vi får mere holdbare produkter, men kan også understøtte, at vi i højere grad får repareret vores produkter.

Og her er et punkt, hvor vi helt enige med erhvervsorganisationerne: Vi skal også sikre, at der stilles krav til bedre produktdesign, til at reservedele skal være tilgængelige, til energi- og vandforbrug og til at ressourcerne i øvrigt kan sættes i recirkulation.

Prisændringer er ikke en bekymring
Et andet argument, som Dansk Erhverv og APPlia fremfører er, at produkterne vil blive dyrere og i deres indlæg bliver det til, at vi ikke skal ønske os tilbage til 70’erne, hvor en vaskemaskine kunne koste 30.-40.000 kroner.

Det er svært at spå - særligt om fremtiden og herunder også om prisudviklingen på bestemte produkter. Men at henvise til priser i 70’erne er absurd. Det er bestemt ikke vores indtryk, at forbrugere i de øvrige nordiske lande og Holland og Storbritannien ikke har råd til elektronik og hvidevarer.

Tværtimod vil vi påstå, at en længere reklamationsret vil betyde, at forbrugerne samlet set over tid vil skulle købe færre produkter, fordi produkter, der går i stykker på grund af en fejl ved købstidspunktet i større grad skal repareres eller erstattes, og dermed vil den samlede udgift blive mindre igennem et liv som forbruger. 

Forbrugerprisindekset viser, at priserne på hvidevarer og elektronik er raslet ned de seneste mange år. Så selv hvis en længere reklamationsret skulle føre til en mindre prisstigning, vil det stadig være billigere at købe en computer, et TV eller en vaskemaskine, end det for eksempel var i 2010, hvilket understreger det barokke i skræmmebilledet med priser fra 1970’erne. 

De lavthængende frugter
Det er efter vores mening åbenlyst urimelig, at vi som forbrugere kan spendere en masse penge på en vare, som må forventes at have en lang levetid, og at der så nærmest går et jerntæppe ned mellem os og vores adgang til at klage efter blot to år – også selv om der tydeligt er tale om en fejl ved produktet.

Samtidig lever vi midt i en klima- og miljøkrise, hvor der er brug for en bæredygtig omstilling af vores liv. Og en af de ting, der belaster vores klode hårdt, er produktion og transport af elektronik, hvidevarer og alle de andre ting og sager, som vi omgiver os med, og som vi kan se hober sig op i affaldsdynger rundt omkring på kloden.

Vi er kort sagt nødt til at have et opgør med brug-og-smid-ud-kulturen, og en lavthængende frugt i det opgør er at forlænge reklamationsretten for de varer, hvor man bør kunne forvente en længere holdbarhed. 

Reklamationsrettens længde i Danmark er et valg, som politikerne nu skal træffe. Men hvis Danmark vil være et grønt europæisk foregangsland, så kan man ikke samtidig gå efter EU’s minimumsniveau og forblive i Nordeuropas bagtrop på et så centralt område.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00