Partier er klar til at se på forbedringer af ny overskudsvarmeaftale

OVERSKUD: Kritiske høringssvar er blevet noteret af flere partier, som melder sig klar til at gøre mere for at udnytte overskudsvarme, end nyt lovforslag lægger op til. Både justeringer, klimahandlingsplan og afgiftsreform blev bragt i spil under lovbehandlingen.

Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Den nye overskudsvarmeaftale er ikke ambitiøs nok, hvis regeringen skal nå sine klimamål.

Sådan lød det fra flere politikere, da aftalen torsdag blev førstebehandlet i Folketinget.

"Der er grund til at se på den her aftale og se mere nuanceret på, om den skal justeres," sagde Enhedslistens energiordfører, Søren Egge Rasmussen, blandt andet. 

Dermed fulgte politikerne op på den kritik, som flere aktører har rejst i et høringssvar til lovforslaget.

Fakta
Aftale om overskudsvarme 
  • Med aftalen øges den forventede udnyttelse af overskudsvarmen med ca. 35 pct. i forhold til i dag.
  • Aftalepartierne er enige om, at værdiafgiften på 33 pct. knyttet til vederlaget afskaffes.
  • Aftalepartierne ønsker at forenkle reglerne for overskudsvarme, så de bedre kan administreres og kontrolleres. Afgiften omlægges i stedet til en fast afgift pr. GJ, hvilket reducerer usikkerhed om afgiftens størrelse. 
  • Aftalepartierne er således enige om en afgift på 25 kr./GJ (2018-priser) for både ekstern og intern overskudsvarme. 
  • Med initiativet reduceres overskudsvarmeafgiften for intern overskudsvarme i gennemsnit fra 35 kr./GJ til 25 kr./GJ (2018-priser). 
  • Aftalepartierne er desuden enige om, at der skal være en afgift på 10 kr./GJ (2018-priser) for ekstern certificeret overskudsvarme, såfremt virksomheden vælger at indgå i en aftaleordning i form af certificering af virksomhedens energiledelsessystem. 
  • Aftalepartierne er enige om, at der skal være prisregulering. Den konkrete udformning af prisreguleringen vil skulle aftales i efteråret 2019 på baggrund af oplæg fra regeringen.
Finansiering og ikrafttræden:
  • Omlægningen af reglerne for overskudsvarme indebærer et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 133 mio. kr., som bl.a. finansieres af puljen afsat til overskudsvarme på 100 mio. kr. årligt fra 2020 (2018-niveau) jf. Energiaftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni 2018.
  • Aftalepartierne er endvidere enige om at anvende finansiering på 33 mio. kr. i finansieringsoverskud ifm. afskaffelse af selvanmelderordningen ved eksport af biler.
  • Aftalen træder som udgangspunkt i kraft i 2020. 
  • Aftalepartierne er enige om, at ordningen evalueres to år efter ikrafttrædelse. 

Kilde: Skatteministeriet

"DI anser det for uambitiøst, at der med aftalen er lagt op til at øge udnyttelsen af overskudsvarme med 35 procent i forhold til i dag set i forhold til regeringens målsætning om en reduktion af CO2-udledningen med 70 procent," lyder det eksempelvis fra Dansk Industri i et høringssvar.

Dansk Fjernvarme konstaterer ligeledes i et høringssvar, at det "ikke er ambitiøst nok at forøge udnyttelsen af overskudsvarmen med 35 procent", og at det yderligere vurderes, at aftalen slet "ikke vil medføre en øget udnyttelse af overskudsvarme".

Aftalen blev indgået tilbage i marts af alle Folketingets partier og har til formål at fremme anvendelsen af virksomhedernes overskudsvarme.

Med aftalen afsætter partierne 133 millioner kroner til at forenkle reglerne for overskudsvarme, mens også afgifterne på overskudsvarmen sænkes.

{{toplink}}

0:000:00