Regeringen: Transportsektoren har leveret sin del af vejen mod klimamålene

Landbruget skal levere de sidste reduktioner for at opfylde 70 procentsmålsætningen i 2030, mener S. Det betyder også, at transportsektoren er færdig med at bidrage, lyder det. Landbrug & Fødevarer er bekymret for, at reduktionsbehovet ender med at blive større end i dag.

Transportsektoren og de danske bilister har leveret sin del af vejen mod klimamålet i 2030. Nu skal landbruget stå for resten, mener S.
Transportsektoren og de danske bilister har leveret sin del af vejen mod klimamålet i 2030. Nu skal landbruget stå for resten, mener S.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Transportsektoren har leveret sin del af vejen mod at nå det nationale mål om en 70 procents reduktion af drivhusgasserne i 2030.

Regeringen har med aftalen om CO2-afgifter på lastbiler, med ambitionen om én million grønne biler i 2030 og med forslaget om at lægge en passagerafgift på flyrejser allerede bedt transporterhvervene og de danske bilister om at gøre deres del.

Dan Jørgensen (S)
Klimaminister

Det mener Socialdemokratiet, efter at partiet søndag meldte ud, at det bliver dansk landbrug, der skal stå for de sidste reduktioner.

”Regeringen har med aftalen om CO2-afgifter på lastbiler, med ambitionen om én million grønne biler i 2030 og med forslaget om at lægge en passagerafgift på flyrejser allerede bedt transporterhvervene og de danske bilister om at gøre deres del i kampen for at nå reduktionsmålet i 2030,” bekræfter klimaminister Dan Jørgensen (S) i en skriftlig kommentar til Altinget.

Han understreger dog, at Socialdemokratiet fortsat står ved, at klimaaftalen for vejtransporten fra 2020 skal genbesøges i 2023 og 2025, hvor reduktionsstien kan blive konkretiseret.

Transportaftalen fra 2020 leverer ifølge regeringen drivhusgasreduktioner på 2,1 millioner ton i 2030, mens forslaget om en flyafgift på 13 kroner vil give en klimaeffekt på 0,1 million ton drivhusgasser.

”Nu er det helt afgørende, at også landbruget, som i 2030 vil stå for næsten halvdelen af CO2-udledningen, løfter deres del af ansvaret, så vi kan komme helt i mål,” lyder det fra Dan Jørgensen.

{{toplink}}
Læs også

Ifølge regeringens seneste klimaprogram mangler politikerne fortsat at finde reduktioner på i alt fem millioner ton drivhusgasser – den såkaldte reduktionsmanko.

0:000:00