Seas-NVE skifter navn til Andel, men de fleste kunder har fortsat ingen andel

NAVNESKIFT: Trods det nye navn, Andel, er det forsat kun de kunder, som bor i selskabets gamle område, der er andelsejere. Bestyrelsesmedlem i Radius Pelle Dragsted håber, at selskabet efter navneskiftet snart vil sikre, at de københavnske kunder også bliver ligeværdige andelsejere i Andel.

Andel erstatter navnet Seas-NVE, der er sammenkobling af Sydsjællands Elektricitets Aktieselskab og Nordvestsjællands Elektricitetsværk, som fusionerede i 2005.
Andel erstatter navnet Seas-NVE, der er sammenkobling af Sydsjællands Elektricitets Aktieselskab og Nordvestsjællands Elektricitetsværk, som fusionerede i 2005.Foto: PR Andel/Seas Nve
Birk Sebastian Kotkas

Repræsentantskabet hos energiselskabet Seas-NVE besluttede tirsdag aften at vedtage forslaget om at skifte navn til Andel. Med navneskiftet ønsker selskabet at afspejle både de historiske rødder og nye tiders moderne fællesskaber.

”Med det nye navn Andel hylder vi vores oprindelse. Det er vigtigt for os at have et navn, som viser kunder, andelshavere, medarbejdere og samarbejdspartnere, at de er en del af noget større. Som andelsselskab ligger det i vores DNA, at vi skal skabe værdi for vores ejere, kunder og samfundet omkring os,” siger selskabets administrerende direktør Jesper Hjulmand i en pressemeddelelse.

Navneskiftet kan vise sig at være et led i en større ændring i andelsselskabet. For efter opkøbet af Radius Elnet og Ørsteds privatkunde- og udelysforretning for 21,3 mia. kroner i 2019, mangler selskabet forsat at finde en løsning, der giver alle deres kunder de samme rettigheder. En udfordring som bestyrelsesformand Jens Stenbæk til Energiwatch har kaldt for en gordisk knude.

"Udfordringen på den korte bane er, at vi har købt Radius for over 21 mia. kroner af Seas-NVEs formue. Det er jo vores andelshaveres formue, som er brugt på at købe og investere, og som skal balanceres op mod virksomhedens ejerskab. Så er det nok svært fra dag ét at sige, at nu er alle så andelshavere. Der er ikke tænkeligt," forklarede administrerende direktør Jesper Hjulmand tidligere på året til Berlingske.

Kan blive Danmarks største andelsselskab
Pelle Dragsted, der sidste år blev valgt til Radius’ bestyrelse med rekordmange stemmer, håber, at der snart bliver fundet en løsning, der gør kunderne i det københavnske elnet til ligeværdige andelsejere med de, der bor i Seas gamle område.

”Jeg synes, at det er rigtig, rigtig godt, at man påtager sig en stolthed over den identitet; men det forpligter selvfølgelig også. Hvis man gerne vil have en stærk identitet som en andelsvirksomhed, så er det et problem, at størstedelen af kunderne ikke er andelshavere. Det er fuldstændig afgørende, at der findes en løsning, som sikrer, at Andel bliver et rigtigt andelsselskab.”

Det siger Pelle Dragsted, der dog anerkender, at en udvidelse af andelskredsen ikke er uden udfordringer.

”Jeg forstår godt, at det ikke er nogen helt let øvelse for Andel. Vi snakker jo om, at der vil komme en meget stor ny gruppe andelshavere ind - som faktisk vil være større end den oprindelige gruppe af andelshavere - og det er klart, at det skal ske på en fornuftig måde,” siger han.

Siden inden opkøbet af Radius har det været ledelsen erklærede ambition at gøre de københavnske kunder til andelsejere, hvilket ville gøre selskabet til et af Danmarks absolut største andelsselskaber målt på antallet af medlemmer.

0:000:00