Debat

Danske Maritime: Iværksætterne har svært ved at sætte sejl i vores industri. Derfor bør vi høres i regeringens kommende strategi

I den maritime industri skal iværksætterne typisk direkte ud på verdensmarkedet, hvor det er særligt svært at bide sig fast. Vi vil derfor opfordre Folketinget til at række ud efter os, når iværksætterstrategien skal udarbejdes, skriver Jenny N. Braat.

Folketinget taler ofte om gerne at ville gøre noget for iværksættere, og regeringen har varslet en iværksætterstrategi. Derfor lidt ord om, hvad en sådan bør indeholde, hvis den skal gøre en reel forskel, skriver Jenny N. Braat.
Folketinget taler ofte om gerne at ville gøre noget for iværksættere, og regeringen har varslet en iværksætterstrategi. Derfor lidt ord om, hvad en sådan bør indeholde, hvis den skal gøre en reel forskel, skriver Jenny N. Braat.Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Jenny N. Braat
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Iværksætteri kendetegnes ved tre forhold: god ide, stor arbejdsomhed, svært at bide sig fast på markedet.

Sidstnævnte i særlig grad i netop vores industri, hvor iværksætterne typisk skal direkte ud på verdensmarkedet.

Hos Danske Maritime, der som brancheforening varetager den maritime industris interesser, oplever vi iværksættere med de helt rigtige ideer i forhold til den tid, vi lever i.

Læs også

Gangbare, kloge sten på vejen mod smartere, mere bæredygtige produktionsformer og teknologier til den grønne omstilling af vores internationale skibsfart, hvor det fælles mål er klimaneutralitet i 2050.

Fra produktion af grønne brændstoffer eller selvlysende stiger, der ses i nattemørket på havnen og redder liv, til nye miljøløsninger til for eksempel oliespild eller bæredygtig genanvendelse med overblik over råstoffernes rejse og fokus på at forbruge mindre.

Den svære og vigtige første ordre

Selv om mange iværksættere står på årelang erfaring fra branchen, før de springer ud som selvstændige, så sikrer det ikke nødvendigvis vejen til succes. Udfordringen er at komme ud, blive anerkendt og få den første rigtige kontrakt.

Hvorfor bliver nystartede virksomheder lagerbeskattet, før de har egentlig markedserfaring?

Jenny N. Braat
Administrerende direktør, Danske Maritime

Men mange kunder er skeptiske, hvis de er første kunde, og når man tilstrækkeligt mange gang har svaret “nej, vi har ikke andre kunder endnu” og har oplevet, at interessen derefter forsvinder, så mister man energien – hånd i hånd med kassebeholdningen.

Selvfølgelig kan man ikke forpligte private virksomheder til at skulle have en innovativ iværksætter ombord i deres projekter. Men hvad med det offentlige og for eksempel Søværnet? Kæmpestort maskineri med et utal af kontrakter.

Eller som de selv siger: De laver udbud på alt fra hundefoder til fregatter. Hvorfor skal statens militær- eller miljøskibe ikke forpligtes til (også) at afprøve det nyeste inden for for eksempel grønne teknologier eller forureningsbegrænsning – og dermed bidrage til iværksætteres vej frem?

Ny iværksætterstrategi skal gøre en reel forskel

Folketinget taler ofte om gerne at ville gøre noget for iværksættere, og regeringen har varslet en iværksætterstrategi.

Som optakt derfor lidt flere ord om, hvad en sådan bør indeholde, hvis den skal gøre en reel forskel.

Udover første gennembrud er der også behov for at se nærmere på skattereglerne. For hvorfor bliver nystartede virksomheder lagerbeskattet, før de har egentlig markedserfaring?

At blive beskattet af en værdi ved udgangen af et år sætter virksomheder i en strategisk svær situation, fordi nye vigtige ordrer kan få indflydelse på virksomhedens værdi og udløse et skattesmæk.

Derfor bør iværksætteren få for eksempel fem år til at få godt gang i virksomheden og opbygge en omsætningsgenereret egenkapital, der kan tæres på ved nedgang.

Vi vil derfor opfordre Folketinget til at række ud efter os, når iværksætterstrategien skal udarbejdes.

Jenny N. Braat
Administrerende direktør, Danske Maritime

En anden ting er startkapital. Det er svært at finde risikovillig kapital i offentlig regi, uden at det er ensbetydende med en rente, som hører fortiden til.

Samtidig er det vigtigt at forstå, at det kan være meget omkostningstungt at være iværksætter i den maritime industri, fordi både udvikling og testfase af for eksempel en ny grøn teknologi koster dyrt. Men netop disse investeringer er centrale for at skubbe udviklingen i en mere bæredygtig retning.

Dernæst er der vejen ud på verdensmarkedet, hvor også Udenrigstjenesten bør forpligtes til at tænke de danske iværksættere ind og for eksempel tage dem med på eksportfremstød til en overskuelig pris.

I dag får de ikke en invitation, og opsøger de selv hjælp for at få fodfæste på et relevant eksportmarked, er der tale om en meget stor udgift, som mange ikke vil have råd til.

Vi vil bidrage til Folketingets iværksætterstrategi

Men det er vigtigt at få bragt de maritime iværksættere i spil.

Danmark har en af verdens førende maritime industrier, som dels spiller en central rolle i den grønne omstilling af hele verdensflåden, dels står over for at skulle opgradere det danske søværn og dels skal sikre den grønne omstilling af danske færger.

Vi vil derfor opfordre Folketinget til at række ud efter os, når iværksætterstrategien skal udarbejdes. For vi vil virkelig gerne bidrage.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jenny N. Braat

Adm. direktør, Danske Maritime, næstformand, Den Danske Maritime Fond
cand.merc.

0:000:00