Debat

DI og Danske Rederier: Bødskovs maritime aftale med Kina er nødvendig for vækst og grøn omstilling

Der er altid en risiko for, at vi gennem samarbejde får overført kritisk viden til Kina, der efterfølgende sejler videre uden os. Men uden aftaler med kineserne svækker vi danske virksomheders vækstmuligheder og den globale klimakamp, skriver Peter Thagesen og Jacob K. Clasen.

Kina er et vigtigt marked for dansk maritim teknologi. Det skyldes først og fremmest størrelsen på den kinesiske skibsfartsindustri. Hvad end man kan lide det eller ej, producerer Kina i dag omkring halvdelen af skibene til den globale handelsflåde, skriver Peter Thagesen og Jacob K. Clasen.
Kina er et vigtigt marked for dansk maritim teknologi. Det skyldes først og fremmest størrelsen på den kinesiske skibsfartsindustri. Hvad end man kan lide det eller ej, producerer Kina i dag omkring halvdelen af skibene til den globale handelsflåde, skriver Peter Thagesen og Jacob K. Clasen.Foto: Pressefoto / Erhvervsministeriet
Peter Thagesen
Jacob K. Clasen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er stigende fokus på vores relation til Kina i disse år. Med rette kan man sige, for der er en række ubalancer og bekymringer, som det er nødvendigt at forholde sig til.

Kina har efterhånden oparbejdet et handelsoverskud med EU på omkring 400 milliarder euro. Det skyldes blandt andet, at Kina pumper massiv statsstøtte ud til sine virksomheder, som oversvømmer de globale markeder med alt for billige varer.

Samtidig udelukkes danske og europæiske virksomheder systematisk fra centrale dele af det kinesiske marked. Kina er eksempelvis verdens største marked for vindkraft, men europæiske vindmølleproducenter sælger ingen møller på det kinesiske marked.

Læs også

Og der er en berettiget bekymring for, om Kina uhindret kan investere i kritisk infrastruktur og kritiske virksomheder i Europa.

Derfor har vi fra europæisk side også har indført omfattende regler for screening af udenlandske investeringer for at sikre mod dette.

Vi skal ikke vende et vigtigt marked ryggen

Men disse ubalancer og bekymringer i vores relation til Kina er ikke ensbetydende med, at vi skal vende Kina ryggen. Dertil er Kina alt for vigtigt et marked for mange europæiske virksomheder – og dermed også for rigtig mange europæiske arbejdspladser.

Der er selvsagt altid en risiko for, at vi gennem et samarbejde får overført kritisk viden til en samarbejdspartner, som efterfølgende kører videre uden os.

Peter Thagesen og Jacob K. Clasen
Hhv. underdirktør, DI og viceadministrerende direktør, Danske Rederier

Samtidig er Kina også en afgørende partner i klimakampen. Kina står for over en fjerdedel af de globale CO2-udledninger og er godt i gang med at opbygge produktion af de grønne brændstoffer, som skibsfarten er afhængig af for at kunne omstille sig.

Hertil kommer, at Kina har en stor stemme i forhandlingerne om bindende globale regler for skibsfartens klimaomstilling, så uden Kina når vi aldrig i mål med de nødvendige reduktionsmål.

Derfor er det også helt rigtigt set af erhvervsminister Morten Bødskov (S), at han netop har underskrevet en samarbejdsaftale med Kina om grøn skibsbygning og grønne maritime teknologier.

Kina er således et vigtigt marked for dansk maritim teknologi. Det skyldes først og fremmest størrelsen på den kinesiske skibsfartsindustri. Hvad end man kan lide det eller ej, producerer Kina i dag omkring halvdelen af skibene til den globale handelsflåde.

Det er derfor helt afgørende for danske leverandører af maritime teknologier, at de har adgang til den kinesiske skibsfartsindustri – ellers vil de ikke kunne fastholde deres globale konkurrenceevne. Det samme gælder for danske rederier, der for nærværende har 30 skibe i ordrebøgerne ved kinesiske værfter.

Danske virksomheder beskytter deres kritiske viden

Danske virksomheder er samtidig verdensførende indenfor grønne og klimavenlige løsninger til søfartsindustrien. Vores kompetencer bidrager derfor direkte til at skabe en mere grøn og klimavenlig global handelsflåde.

Det er der brug for, og det er i høj grad noget, som den globale skibsfartsindustri efterspørger. Drevet af ikke mindst det danske rederierhverv, er der således skrappe krav undervejs til skibsfartsindustriens udledninger.

Her er det helt afgørende, at producenterne af nye skibe – ikke mindst de kinesiske producenter– kan efterkomme kravene til fremtidens skib.

Hvad end man kan lide det eller ej, producerer Kina i dag omkring halvdelen af skibene til den globale handelsflåde.

Peter Thagesen og Jacob K. Clasen
Hhv. underdirktør, DI og viceadministrerende direktør, Danske Rederier

Men er vi med denne aftale ikke blot med til at gøre kineserne endnu bedre, så de på sigt kan udkonkurrere os, vil den vagtsomme læser måske spørge?

Der er selvsagt altid en risiko for, at vi gennem et samarbejde får overført kritisk viden til en samarbejdspartner, som efterfølgende kører videre uden os.

Danske virksomheder har imidlertid stort fokus på at beskytte deres tekniske viden, så de sikrer, at deres kritiske forspring bibeholdes – og med god hjælp fra myndighederne.

Danske virksomheder går ikke blåøjede ind i denne slags samarbejder. Men vi skal samtidig heller ikke være blåøjede for det forhold, at uden samarbejde med Kina kommer vi til at svække danske virksomheders vækstmuligheder, og vi svækker den globale klimakamp.

Der er derfor alt mulig grund til at takke erhvervsministeren for hans ihærdige arbejde med at få samarbejdsaftalen med Kina i hus.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Thagesen

Underdirektør, Dansk Industri
cand.polit. (Københavns Uni. 1994)

Jacob K. Clasen

Vice administrerende direktør, Danske Rederier
cand.scient.pol (Københavns Uni. 1999)

Morten Bødskov

Erhvervsminister, MF (S)
BA i samfundsfag (Aalborg Uni. 1994)

0:000:00