Kommentar af 
Jens Chr. Hansen

Globaliseringen, som vi kender den, er sendt 30 år tilbage

Krigen i Ukraine har også været en brat opvågning for erhvervslivet. Virksomhederne kan ikke længere gemme sig bag neutralitet, og manglende stillingtagen bliver straffet. Det kræver klare svar fra ejere, bestyrelser og direktioner, skriver Jens Chr. Hansen.

De store virksomheder skal i stigende grad tænke irrationelle værdier og holdninger ind i deres strategier, skriver Jens Chr. Hansen. Arkivfoto fra præsentationen af A.P. Møller Mærsks årsregnskab. 
De store virksomheder skal i stigende grad tænke irrationelle værdier og holdninger ind i deres strategier, skriver Jens Chr. Hansen. Arkivfoto fra præsentationen af A.P. Møller Mærsks årsregnskab. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Jens Chr. Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Uanset udfaldet af krigen i Ukraine er den globale spilleplade for danske virksomheder ændret markant. Måske for altid. Foreløbig med fokus på Rusland, men i horisonten lurer lignende øst/vest konflikter i Mellemøsten, og især den stigende konflikt med Kina tiltrækker sig opmærksomhed som værende en reel trussel.

For bestyrelser og direktioner har de væsentligste dagsordener skiftet karakter. Nu handler det ikke alene om at finde nye markeder, vækstmuligheder og styrke bundlinjen, nu handler det i stigende grad om helt nye risikoprofiler samt elastiske begreber som etik og samfundsansvar. Også selvom det koster tab.

Business-verdenen har traditionelt forholdt sig til rationelle værdier, nu er det i stigende grad irrationelle værdier og holdninger, der skal tænkes ind i strategierne på de bonede gulve.

Med hensyn til Rusland er det i bedste fald med tab af markeder og værdier her-og-nu, udsættelse af planlagte etableringer, større forsigtighed og mindre risikovillighed. Der står milliarder og atter milliarder på spil.

For verdens største virksomheder, herunder i særdeleshed også for de danske, har de seneste to-tre årtier været et slaraffenland for ekspansion, stigende omsætning, stigende profit og dermed også stigende aktiekurser. 

Jens Chr. Hansen

På den lidt længere bane i værste fald en mere kynisk opdeling af verden, hvorefter virksomhederne må beslutte sig for, hvilken region eller hvilket land de vil operere i. Altså både et tilvalg af markeder, men som noget nyt dermed også et fravalg af markeder. Fordi det politisk, etisk og sikkerhedsmæssigt ikke kan lade sig gøre at operere på begge sider i krige og konflikter.

I så fald i realiteten et opgør med globaliseringen, som vi har kendt den i de seneste to-tre årtier. Lidt a la Bush-doktrinen efter terrorangrebet i New York i 2001 “enten er I med os, eller I er med terroristerne.”

Og i så fald et opgør med drømmen om, at global handel ville kunne medvirke til større fred i verden. Ud fra devisen, at så længe vi handler sammen, går vi ikke i krig. Den drøm brast med Putins invasion i Ukraine. Globalisering har pludselig fået et noget andet indhold.

Globaliseringen har kritikere, blandt andet med hensyn til klima og miljø, men man skal også samtidig huske, at det er globaliseringen, altså samhandelen, der har løftet hundrede af millioner mennesker i den tredje verden op fra fattigdom til en højere levefod i middelklassen.

Udenrigsminister Jeppe Kofod (S) sagde i et interview med dansk erhvervslivs førstemand, direktør Lars Sandahl Sørensen, DI, sådan: “Vi har været et sted i historien (med krigen i Ukraine, red.) hvor man har været tvunget til at vælge side.”

Man må forstå det sådan, at også erhvervslivet, som udenrigsministeren ser det, er tvunget til at vælge side. Det har en række virksomheder gjort. Nemlig lukket helt eller delvist ned i Rusland, mens andre er fortsat som eksempelvis Carlsberg, Rockwool, Ecco med flere.

På samme måde som elitesporten er fedtet godt og grundigt ind i global storpolitik, må også erhvervslivets virksomheder til at virke i en ny og noget mere politisk opdelt verden.

Jens Chr. Hansen

Mens udenrigsministeren således er klar i sin tale, er det anderledes hos hans kollega, finansminister Nicolai Wammen. Staten har nemlig ejermajoriteten i energiselskabet Ørsted, og her har man valgt IKKE at lukke ned og annullere en gaskontrakt frem til 2030 med russiske Gazprom.

Hvad der er rigtigt i manifestationer, kan således være noget mere besværligt at gennemføre i virkelighedens verden. En annullering af Ørsteds aftale med russerne ville for det første koste milliarder af kroner i tab, men samtidig også risikere at resultere i manglende energi til de danske boliger og virksomheder.

Så nej, der er ingen lette løsninger for Ørsted, men det er der heller ikke for Carlsberg og Rockwool og de andre virksomheder, som ikke bare har bundet milliarder af kroner i russiske anlæg, men tillige har et ansvar for de tusinde af ansatte i de respektive virksomheder.

Virksomheder, der bliver i Rusland, henholder sig til, at det er af hensynet til deres ansatte. Det er imidlertid et noget hult argument. Når et land som Rusland rammes af omfattende sanktioner, er det selvfølgelig hele landet, både den politiske elite, men også den brede befolkning, der skal kunne mærke det. I håb om at vippe despoten af pinden.

Derfor er det også naivt at forestille sig, at danske virksomheder i Rusland og deres ansatte skal kunne leve videre, som om intet var hændt. Det er krigens kynisme.

For verdens største virksomheder, herunder i særdeleshed også for de danske, har de seneste to-tre årtier været et slaraffenland for ekspansion, stigende omsætning, stigende profit og dermed også stigende aktiekurser. Set i det perspektiv blev finanskrisen i 2008 således “blot” et bump på vejen.

De største danske virksomheder som Novo Nordisk, Mærsk, DSV, Lego, Danfoss, Grundfos, Arla, Danish Crown, Velux, Carlsberg, Vestas, Ørsted, høreapparatvirksomhederne med flere har løftet sig op som værende en del af den globale elite blandt de to-tre største hver især inden for deres respektive branche.

Historisk har erhvervslivet ellers været ferm til at begå sig i krigs- og konfliktfyldte tider. Ofte med god business på begge sider af fronten. Danske rederier havde således en af deres mest gyldne tider i tiden op til og under første verdenskrig.

Også under anden verdenskrig lykkedes en række virksomheder med at lave givtige forretninger, mens bomberne faldt. På samme måde som det skete under den kolde krig op til Sovjet-sammenbruddet. Erhvervslivet og dets virksomheder blev i vid udstrækning betragtet som neutrale og kunne handle med begge sider.

I nyere tid, altså de seneste to-tre årtier, har virksomhederne i flere tilfælde måtte operere under en række sanktioner. Blandt andet de omfattende sanktioner mod Saddam Husseins Irak i oil-for-food programmet. Det blev et lærestykke i, at sanktioner altså indføres for at blive overholdt.

Business-verdenen har traditionelt forholdt sig til rationelle værdier, nu er det i stigende grad irrationelle værdier og holdninger, der skal tænkes ind i strategierne på de bonede gulve.

Jens Chr. Hansen

I en storstilet optrevling forestået af FN viste det sig, at flere tusinde internationale virksomheder havde overtrådt disse sanktioner, herunder også et par håndfulde danske som Novo Nordisk, Grundfos med flere.

Aktuelt ligger USA og Kina i en handelskrig, som gør, at virksomhederne skal træde varsomt for ikke at komme til at overtræde sanktionerne. Det er en større videnskab, fordi sanktionerne ændrer sig løbende og kan være forskellige fra land til land og fra region til region.

Læg hertil, at den digitale nyhedsformidling og de sociale medier lynhurtigt kan skubbe en virksomhed ud i en shitstorm, som kan have uoverskuelige konsekvenser.

Det mærkede den schweiziske fødevaregigant Nestlé på egen krop. I første omgang besluttede Nestlé at blive i Rusland og fortsat fylde dens mange produkter som blandt andet Kitkat, Nesquik, Nespresso, San Pellegrino på hylderne i de russiske supermarkeder. Men en voldsom kritik brød løs, og Nestlé måtte vende 180 grader og stoppe salget i Rusland, fordi virksomheden ikke kunne holde til at smadre sit image på det vestlige markeder.

På samme måde som elitesporten er fedtet godt og grundigt ind i global storpolitik, må også erhvervslivets virksomheder til at virke i en ny og noget mere politisk opdelt verden. Der er ikke nogen steder at gemme sig, neutralitet er et fremmedord, og det med at holde lav profil i håb om at undgå opmærksomhed risikerer at blive en boomerang, der rammer dig i nakken med dobbelt styrke.

Økonomisk er Rusland ikke en stormagt, og får vi styr på energiforsyningen betyder et tab af det russiske marked ikke alverden. Helt anderledes ser det ud med Kina. Her er vi for længst nået forbi “point-of-no-return”-samhandelen, men fremover kan den samhandel blive overordentlig bøvlet og konfliktfyldt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Chr. Hansen

Erhvervskommentator og forhenværende redaktør, Berlingske Business
HH (Handelsskolen i Åbenrå 1970), bankassistent (Andelsbanken)

0:000:00