Debat

Ateister: Hvorfor tør ingen partier kritisere andre religioner end islam?

Det er bedrøveligt, at ingen af Folketingets partier tør udfordre kristendommens indflydelse i samfundet på samme måde, som de kritiserer islams. Valgkampen er ellers en oplagt mulighed for at vise noget principfasthed, skriver Anders Stjernholm og Lone Ree Milkær.

Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Anders Stjernholm
Lone Ree Milkær
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Til dette valg virker det som om, at vores politikere fuldstændig har glemt de sekulære principper, som nogle af vores forfædre kæmpede så hårdt for.

Ligeledes er spørgsmålet om statens understøttelse af religion fraværende i alle kandidattest – selv her på Altinget. Det betyder, at det måske største ideologiske værdipolitiske skel imellem partierne er fraværende – til fordel for spørgsmål om juridisk kønsskifte og elevfordeling på gymnasier.

Den forglemmelse af et så essentielt demokratisk tema er bedrøveligt. For den sekulære tilgang til religiøse problemstillinger tilbyder nogle fremragende løsninger. 

I stedet for at sætte en klar og tydelig grænse for religiøs indflydelse – og for statens hjælp og støtte til den – bruges der utrolig meget energi på lappeløsninger og symbolpolitik, der driver befolkningen længere fra hinanden. Men det har aldrig virket særligt godt for tolerancen af det anderledes at udpege nogle grupper som særligt problematiske.

Kritik af kristendommens dominerende position er efterhånden så politisk umoderne, at ikke engang de partier, der ellers er selverklæret sekulære, tør tale højt om det

Anders Stjernholm og Lone Ree Milkær
Hhv. formand for Ateistisk Selskab og forperson for Humanistisk Samfund

Hvem tør andet end islam?

I København sidder en imam i et fængsel og rådgiver muslimske fanger i, hvordan de kan reintegrere sig i samfundet. Imamen mener, at musik er haram, at hijabben er obligatorisk, og at kvinder ikke må røre ved en Koran, når de menstruerer. Imamen er på den danske stats lønningsliste. I Aarhus står en præst fast på, at kvinder ikke kan være lærere og præster ifølge Biblen. Præsten er på den danske stats lønningsliste.

Det, synes vi, er et problem. Men i stedet for at se religionspolitikken som en del af samfundspolitikken, ønsker vores politikere hellere at indføre forbud, censur og særlovgivning for at dæmme op for religionernes negative indflydelse på vores samfund.

Eller rettere: De ønsker faktisk kun at gøre noget ved islam. Kritik af kristendommens dominerende position er efterhånden så politisk umoderne, at ikke engang de partier, der ellers er selverklæret sekulære, tør tale højt om det.

Vi ser en tiltagende religiøs magtudøvelse i landet – og politikerne svarer igen med deres egen magtøvelse. Må vi foreslå sekularisme i stedet? Må vi foreslå en reel adskillelse af al slags religion og den danske stat? Eller i det mindste at behandle alle livssyn ens – også de sekulære – i stedet for at forskelsbehandle dem?

Vis nu noget principfasthed!

Som udgangspunkt ønsker vores foreninger total livssynsfrihed og -lighed. Enhver bør være fri til at tænke og tro, som de vil, og enhver bør være fri for at understøtte andres gudedyrkelse. Det er dog langt fra den politiske virkelighed i dag. Der hersker en ukristelig forskelsbehandling – tilmed diskrimination – imellem de forskellige livssyn i Danmark.

Læs også

Sekulære livssyn har ikke samme rettigheder som religiøse. For eksempel er det ikke muligt at foretage juridisk gældende vielser, som de knap 200 anerkendte trossamfund kan. Det kan de derimod i eksempelvis Norge, Skotland og Nordirland. Samtidig betaler ateistiske danskere til folkekirken og andre organisationer via skatten, selvom det er organisationer, vi ikke kan se os selv i.

Hvis der ikke kan brydes med den kulturarv, der betyder statslig understøttelse af religion, kan vi i det mindste tage nogle skridt i retning mod lighed. I stedet for at forbyde muslimske friskoler, så bør alle friskoler behandles ens, hvor der indføres klarere krav til pensum og undervisning – og ditto kontrol – hvis man fortsat skal nyde tilskud fra staten. Og hvis religiøs påklædning skal forbydes i skolerne, så lad det være det hele.

Sagt med andre ord: Hvis organisationer generelt skal overholde den danske ligestillingslov for at få statsstøtte, så lav ikke undtagelser for religiøse organisationer. Vis noget principfasthed.

Med den nuværende sammensætning af Folketinget er der ikke udsigt til at adskillelse af religion og stat. Men det skader ikke at kigge mod sekularismens principper for inspiration til ligestillende lovgivning, der kan skabe grobund for et mere livssynsåbent og fair samfund. Det håber vi, at flere kandidater vil overveje her til valget.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Stjernholm

Formand, Ateistisk Selskab, fhv. stedfortrædende MF (ALT), stand-up-komiker
journalist (SDU)

Lone Ree Milkær

Manager, European Humanist Services Network
cand.mag.

0:000:00