Debat

Ateistisk Selskab: Lad nu bare folk selv vælge deres egne hellige dage

At fjerne store bededag handler ikke om religion, men om at fjerne en fridag fra danskerne. Arbejdsmarkedet bevæger sig mod mere dynamiske tider – og det bør både regeringen og kirken undlade at stå i vejen for, skriver Rasmus Malver og Anders Stjernholm.

At undergrave overenskomsterne er den sande helligbrøde, skriver jurist Rasmus Malver og forperson for Ateistisk Selskab Anders Stjernholm.
At undergrave overenskomsterne er den sande helligbrøde, skriver jurist Rasmus Malver og forperson for Ateistisk Selskab Anders Stjernholm.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Rasmus Malver
Anders Stjernholm
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Lovindgrebet og debatten omkring store bededag er et spørgsmål om økonomiske og systemiske prioriteringer. Og meget, meget lidt om religion. At kirkefolk og politikere råber om kristen kulturarv er peanuts ved siden at det brud på aftalemodellen, som indgrebet betyder.

I sidste ende er den eneste fair løsning, at danskerne bliver fri til at vælge deres egne hellige dage. 

Lige siden vi var teenagere har årets helligste dag været 1. januar. Ikke kun på grund af de fysiske tømmermænd, men nogle år er denne dag en særlig størrelse, hvor vi kigger en ekstra gang på vores tilværelse i det store billede.

Så lad vær med at kontakte os 1. januar, med mindre du laver pizza eller vil i biografen. For dig, der læser dette, er den helligste dag måske påskedag, fordi du er kristen. Eller juleaften, fordi du elsker vikingefortællingen om hjulet, der drejer. Eller Eid. Uanset bør det være en dag, du selv vælger.

Det er dog ingenlunde det fokus nogen af parterne i debatten om store bededag har haft for øje de seneste måneder, hvor SVM-regeringen har søgt at fjerne helligdagen for at finansiere deres øvrige ambitioner. Det er denne specifikke fridag, der drejer sig om - og derfor har de fået folkekirken og det kristne Danmark på nakken.

Helligdag eller fridag
Mandag fortæller Kristeligt Dagblad, at regeringen vil imødekomme Dansk Folkepartis krav om at bevare ordet “helligdage” i lukkeloven. Det fremstilles som en sejr for kirken, og det kommer på bagkant af, at en professor i Altinget har kaldt lovforslaget “et brud med 1.000 års traditioner”. Det er bare ikke sandt. 

Da Frie Grønne foreslog, at borgerne selv kunne vælge sine fridage, lød det fra Mette Frederiksens regering, at den slags kan man ikke bestemme med lov i Danmark

Rasmus Malver og Anders Stjernholm
Hhv. jurist og forperson, Ateistisk Selskab

Lukkeloven er fra 2005. Den afløste lov om butikstid fra 1995, som var den første lukkelov, der nævnte helligdage. Den lænede sig op ad helligdagsloven, som oprindeligt forbød forlystelser på kirkens helligdage.

Fire år tidligere, i 1991, havde lovgiverne dog fjernet dette generelle forbud imod at more sig på kirkens særlige dage, og loven har siden været formålsløs.

Man må stadig ikke forstyrre gudstjenester, men det er også reguleret i straffelovens § 137, stk. 2, som stadig anvendes. 

Kan ikke bestemmes med lov 
Men selv hvis lukkeloven var 1.000 år gammel, ville det være en overdrivelse at påstå, at den henholder sig til folkekirken. Lovens bemærkninger indeholder en liste over dage der, i lovens forstand, er helligdage. Det kunne være statsministerens fødselsdag, hvis der var stemning for det.

At bevare ordet “helligdage” i lukkeloven betyder altså ikke mere end en lov, der garanterer medvind på cykelstierne.  At få diskussionen til at handle om religion tager fokus væk fra sagens kerne: Nemlig om regeringen skal have lov til at tage en dag fra danskerne. En råderet, som normalt ligger hos arbejdsmarkedets parter.

Det sagde den socialdemokratiske regering meget klart i 2021, da Frie Grønne foreslog, at borgerne selv kunne vælge sine fridage. Den slags kan man ikke bestemme med lov i Danmark, forklarede Mette Frederiksens regering.

Men det er værd at genbesøge dén idé. For hvorfor er der overhovedet en fastlagt fridagskalender for vores samfund?

Læs også

Løsningen er sekulær
I fremtiden skal det nok blive underholdende at forklare børnebørnene om dengang, at alle skulle holde fri samtidig på grund af et gammel gæt om, at en jødisk fyr snød døden - eller fordi en arabisk købmand fik solgt idéen om, at han talte med den almægtige skaber af universet.

Afhængig af hvor du boede i verden, var der mere eller mindre respekt for lige netop dine ønsker til kalenderen. Indtil vi blev frie og lige.

I Industriens Overenskomst har medarbejdere en fritvalgskonto, hvor de kan indsætte fridage til senere brug, eller veksle dem for ekstra pension. Måske giver man den en ekstra skalle i år, fordi man venter barn, og vil kunne holde barns anden sygedag. Måske passer det bedre ind med en forlænget weekend til London i efteråret i stedet for at betale overpris i Pinsen.

Den fri kalender vil nok komme af sig selv, når arbejdspladserne skal tiltrække medarbejdere - og derfor må blive fleksible. Således kan vi se for eksempel Danske Bank i Sverige tilbyde deres medarbejdere at holde fri på tidspunkter, der passer dem bedst. I mellemtiden kunne det være rart om regeringen og kirken kunne undlade at stå i vejen for udviklingen.

Hvis man spurgte danskerne, vil der formentlig være flere som tror på den danske model end på jomfrufødsler og en ufejlbarlig gud. At undergrave overenskomsterne er den sande helligbrøde.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Malver

Talsmand, foreningen imod ulovlig logning
cand.jur. (Københavns Uni. 2008)

Anders Stjernholm

Formand, Ateistisk Selskab, fhv. stedfortrædende MF (ALT), stand-up-komiker
journalist (SDU)

Lisbet Christoffersen

Professor, Institut for Samfund og Globalisering, RUC, adj. professor, Det teologiske Fakultet, Københavns Universitet, forfatter
ph.d., Det Juridske Fakultet (Københavns Uni. 1998), cand.jur. (Københavns Uni. 1979)

0:000:00