Debat

DTL: Nej, branchen skal ikke selv løse problemet med langtidsparkering

DEBAT: Næsten alle afgifter for langtidsparkering på danske rastepladser gives til udenlandske chauffører, der er lavtlønnede og ikke betaler skat i Danmark. Virksomhederne, der står bag, skal betale ved kasse 1, skriver Erik Østergaard.

Benny Engelbrecht (S) bør sikre, at virksomhederne ikke kan spekulere i social dumping, mener Erik Østergaard. 
Benny Engelbrecht (S) bør sikre, at virksomhederne ikke kan spekulere i social dumping, mener Erik Østergaard. Foto: /ritzau/Carsten Snejbjerg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard,
Direktør, DTL – Danske Vognmænd

Nye tal fra transportministeriet viser, at 98 procent af afgifterne for at parkere længere end 25 timer på de statslige rastepladser gives til udlændinge.

Alligevel efterlyser transportminister Benny Engelbrecht (S), at branchen skal løse problemet med langtidsparkering. Men hvad er det præcis, ministeren mener, når han siger branchen? Skal den danske transportbranche være med til at betale regningen for udenlandsk langtidsparkering? 

Jeg vil minde ministeren om, at både de danske vognmænd og de danske chauffører betaler skat i Danmark. De bidrager ikke alene med deres arbejde – de bidrager også til de faciliteter og den infrastruktur, som er bærende for vores samfund, herunder rastepladser.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Det samme kan man ikke sige om de chauffør-nomader, der henslæber måneder langt væk hjemmefra på danske veje og rastepladser, mens de kører gods for en løn, der undergraver det danske transportmarked. Jeg tænker ikke, det er en model, som en socialdemokratisk minister abonnerer på?

Kapacitetsproblemer
Sagen er jo den, at kapacitetsproblemerne på rastepladserne er reelle. Men det er de først og fremmest, fordi der er så mange udenlandske lastbiler med parkeringsbehov. Danmark har jo ikke nogen omfattende samhandel med for eksempel Bulgarien, Rumænien eller Estland.

Så hvis du som minister vil sikre, at afgiften betales på stedet, reduceres fordelene ved at spekulere i lavtlønschauffører og social dumping.

Erik Østergaard
Direktør, DTL

Alligevel fylder lastbilerne derfra godt op i trafikken og på rastepladserne. Det gør de, fordi chaufførerne derfra bruges til at transportere varer – langt fra deres eget hjemland – mellem tredjelande, herunder Danmark. Og det er attraktivt, fordi en bulgarsk, rumænsk eller estisk chauffør er langt billigere.

Sagen er den, at kun få danske vognmænd og chauffører har problemer med at finde plads til overnatning til det lange ugentlige hvil, simpelthen fordi de oftest vil kunne køre hjem til sig selv.

Det er lavtlønschaufførerne fra Baltikum, Østeuropa eller lande som Filippinerne, Ukraine eller Kasakhstan af åbenlyse grunde forhindrede i, hvorfor de fylder op på rastepladserne. Så når danske chauffører af en eller anden grund har brug for at holde eksempelvis et dagligt hvil ude i landet, kan de have vanskeligt ved at finde plads.

Hvem skal betale regningen?
Så, Benny Engelbrecht, du kan slå to fluer med ét smæk: Sikrer du det danske godstransportmarked mod social dumping og unfair konkurrence fra lavtlønslande, så løser vi også kapacitetsproblemet på rastepladserne.

Der er flere veje at gå: Når 98 procent af afgifterne for overtrædelse af reglerne om langtidsparkering gives til lavtlønschauffører, så gælder det om at få pengene kradset ind ved kasse 1. Og vi ved, at det ikke sker i dag.  

Så hvis du som minister vil sikre, at afgiften betales på stedet, reduceres fordelene ved at spekulere i lavtlønschauffører og social dumping. 

En anden måde er selvfølgelig at gå til de speditører og logistikfirmaer – danske som udenlandske – der opererer i Danmark med en forretningsmodel, der lukrerer på social dumping og dermed lader deres chauffører leve på rastepladserne. For reelt tørrer de jo en regning af på danske skatteydere, mens de selv scorer gevinsten på at have lavere udgifter til chaufførlønninger.

Så hvis ministeren med sin holdning om, at ”branchen selv skal løse problemet”, mener, at det gælder de virksomheder, der lukrerer på lavtlønschauffører fra udlandet, så er jeg ganske enig. Hellere i dag end i morgen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00