Debat

DTL: Øst-chauffører blæser i stor stil på danske p-afgifter

Imens danske chauffører pænt må betale eventuelle p-afgifter, kan udenlandske lastbilchauffører krølle bøden sammen og køre videre. Transportministeren må sætte hårdere ind, skriver Erik Østergaard.

Af de godt 8.000 p-afgifter der blev udskrevet til udenlandske chauffører fra 1. januar 2019 til 30. november 2020, er det kun 6.600, der er blevet betalt, skriver Erik Østergaard.
Af de godt 8.000 p-afgifter der blev udskrevet til udenlandske chauffører fra 1. januar 2019 til 30. november 2020, er det kun 6.600, der er blevet betalt, skriver Erik Østergaard.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Erik Østergaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De danske myndigheder har, trods løfter om det modsatte, ikke fundet en metode til at inddrive ubetalte p-afgifter fra udenlandske lastbilchauffører.

Dermed føjes der spot til skade: For først ødelægges den frie konkurrence gennem løndumping. Derpå optages rastepladsernes parkering, så danske chaufførers lovlige hvil må afholdes på en ulovlig p-plads.

Og endelig må den danske chauffør pænt betale bøden – mens øst-chaufføren bare kan krølle bøden sammen og køre videre.

Det må stoppe.

Eksternt firma magtesløse
Det har med god grund vakt harme, at tusindvis af udenlandske lastbiler tilsyneladende har kunnet parkere ulovligt på danske rastepladser og efterfølgende blæse på p-afgiften.

Spørgsmålet er, om den danske regering ønsker at vinde kampen mod social dumping og skævvridning af konkurrencen?

Erik Østergaard
Adm. direktør, DTL - Danske Vognmænd

Et britisk firma, EPC, har fået til opgave, at stå for opkrævningen i udlandet, men har hidtil ikke været i stand til at opkræve p-afgifter for køretøjer fra særligt østeuropæiske lande, som udgør en stor del problemet.

Faktisk er ikke én eneste af de knap 200 ubetalte afgifter, som Århus Kommune har videresendt til EPC til opkrævning i Polen og Rumænien fra 2017 til 2020, blevet betalt. Det viser tal, som DTL’s magasin ’Danske Vognmænd’ har fået aktindsigt i.

I lande som Polen og Rumænien har EPC vanskeligt ved overhovedet at skaffe de ejeroplysninger på køretøjerne, som Færdselsstyrelsen ellers har hyret dem til.

EPC har derfor henlagt en stribe sager om ubetalte p-afgifter til køretøjerne fra de to lande uden først at udsende en opkrævning til skyldnerne. 

DTL søgte også aktindsigt hos Parkering Nord. Her er mønstret det samme. Og der er ingen grund til at tro, at det ikke gælder hele Danmark.  

Der skulle ellers være nok at tage fat i. Ifølge Færdselsstyrelsen blev der fra 1. januar 2019 og til 30. november 2020 udskrevet godt 8.000 p-afgifter til udenlandske køretøjer, hvoraf 6.600 ikke var betalt i januar 2021.

Når en udenlandsk lastbil holder ulovligt parkeret på en dansk rasteplads, sender Færdselsstyrelsen fremover opkrævningen til EPC, som så går i gang med at finde kontaktoplysninger på ejeren af køretøjet.

Lykkes det, fremsender EPC et påmindelsesbrev og eventuelt en rykkerskrivelse til ejeren.

I gang med at klampe
Færdselsstyrelsen oplyser, at man har valgt EPC, fordi de har specialiseret sig i netop denne opgave, som styrelsen selv mangler kompetence til. 

EPC har dog ingen hjemmel til at foretage inkasso, så hvis for eksempel en udenlandsk vognmand ikke betaler afgiften, sendes p-afgiften tilbage til Færdselsstyrelsen, som så må overgive sagen til inddrivelse til Gældsstyrelsen.

Gældsstyrelsen har dog ingen myndighed til at inddrive penge i udlandet ved for eksempel at tilbageholde indkomst eller foretage udlæg i ejendele. Hvis ikke EPC på vegne af Færdselsstyrelsen af frivillighedens vej kan få den udenlandske vognmand til at betale afgiften, stopper sagen altså reelt der.

Hos DTL - Danske Vognmænd ser vi én og kun én løsning på problemet: Alle p-afgifter skal betales på stedet af udenlandske lastbiler. Ellers må bil og gods klampes, indtil der er betalt.

Læs også

Det har vi plæderet for i årevis, og trods transportminister Benny Engelbrechts tale om retsfølelse og principper i forbindelse med aftalen med EPC, kan vi nu – sort på hvidt – dokumentere, at man må spille spillet betydeligt hårdere, hvis man vil vinde.

Spørgsmålet er, om den danske regering ønsker at vinde kampen mod social dumping og skævvridning af konkurrencen? For i så fald må man i gang med at klampe.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00