Debat

EU-lobbyister: Vejen til Bruxelles er pludselig blevet meget kortere

Under corona-krisen er de traditionelle Bruxelles-møder blevet erstattet af en række virtuelle seancer. Den øgede digitalisering har gjort det lettere for virksomheder og organisationer at søge indflydelse og er kommet for at blive, skriver Mette Lykke Nielsen og Anna Rørbæk.

Efter pandemien vil der stadig være behov for fysiske møder og virksomhedsbesøg, men flere virtuelle møder kan forkorte vejen fra Danmark til Bruxelles, mener to EU-lobbyister.
Efter pandemien vil der stadig være behov for fysiske møder og virksomhedsbesøg, men flere virtuelle møder kan forkorte vejen fra Danmark til Bruxelles, mener to EU-lobbyister.Foto: Pool/Reuters/Ritzau Scanpix
Anna Rørbæk
Mette Lykke Nielsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

EU-maskinerne har næsten ikke stået stille. Det tog lidt tid at få alt online, men efter den første runde af vanskeligheder var EU oppe at køre igen. Og der er mange fordele ved den politiske online-virksomhed.

Møderne er mere omkostningseffektive, og man kan i højere grad involvere flere personer i møderne, for eksempel videnskabelig ekspertise både internt og eksternt.

Det er noget, der giver værdi til de fleste møder, og det kan hjælpe med at bringe mere substans ind i den politiske samtale og forhandling.

Webinarer fik træg start
De mange konferencer i Bruxelles er tilsvarende erstattet af en række webinarer.

I begyndelsen var det ligesom herhjemme kopier af det fysiske format direkte over i et online-format. Hvem har ikke siddet i en daglang konference og måttet drikke adskillige kopper kaffe for at holde sig vågen under endeløse taler?

Der er i langt højere grad behov for at tænke bredt og utraditionelt, når det kommer til politisk interessevaretagelse.

Mette Lykke Nielsen og Anna Rørbæk
Direktør, Lykke Advice og direktør, Rørbæk Kommunikation

De, der har succes med webinarer, har indset, at det er meget bedre at arrangere en event på maksimalt timer og så sørge for, at det er mere engagerende, end når du sidder fysisk sammen i en konferencesal.

Den slags engagerende webinarer er kommet for at blive. Formaterne kan fortsat forbedres, men det er et nyt og mere indbydende format, som i høj grad har vist sig at interessere nøgleinteressenterne i EU.

Sociale medier er blevet normen i Bruxelles
Med online-omstillingen følger, at danske virksomheder og organisationer bliver endnu mere opmærksomme, også på sociale medier, og hvordan disse kan bruges aktivt som en del af lobbyarbejdet i EU.

Mens vi allerede før corona havde set en øget brug af videoer og infografik, er det gået hen og blevet normen under pandemien.

Og det har ført til, at hele industrier er blevet mere kreative i deres politiske kommunikation, fordi det er nogle andre og ofte mere kreative greb, der skal til på sociale medier.

Tilstedeværelsen og den direkte, opsøgende samtale online på Twitter, Facebook og LinkedIn er noget, som næsten alle i Bruxelles-boblen nu bruger meget aktivt. Det er et forfriskende supplement og et anderledes uformelt værktøj end det klassiske fysiske møde.

Behov for at tænke utraditionelt
Efter pandemien vil der stadig være behov for fysiske møder og virksomhedsbesøg, men som dansk virksomhed eller organisation er det vigtigt at indtænke online-muligheder, når man søger indflydelse i EU.

Der er i langt højere grad behov for at tænke bredt og utraditionelt, når det kommer til politisk interessevaretagelse.

Det kan være med til at forkorte vejen fra Danmark til Bruxelles og åbne flere muligheder for at række ud efter beslutningstagerne og dermed også større mulighed for at forbedre og tilpasse EU-lovgivningen.

Tilstedeværelsen i Bruxelles er nødvendig og vigtig, når der skal forhandles, og man skal finde et konkret kompromis.

Det kan være svært at gøre online, men de utallige – og ej heller særligt bæredygtige – rejser til Bruxelles for virksomheder og organisationer bliver færre, og meget af det forberedende arbejde, de indledende møder og ikke mindst det kreative indspark på sociale medier, kan klares på afstand bag skærmen.

At få succes kræver dog, at både beslutningstagere og lobbyister er klar til at tænke nyt og vende op og ned på den ret konservative tilgang til public affairs, som har hersket i Bruxelles.

Lad dette være startskuddet til at få Danmark tættere på Bruxelles og Bruxelles tættere på Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00