EU havde skyld i DONG-salget til Goldman Sachs
DEBAT: Nok var det et flertal i Folketinget, der stemte for DONG-salget til Goldman Sachs. Men det var EU's regler, som endte med at få afgørende betydning for en meget unfair handel, skriver Lave K. Broch fra Folkebevægelsen mod EU.
Det er simpelthen ikke i orden, at EU-regler kan gavne en virksomhed som Goldman Sachs, som det er sket i handelen med DONG-aktier.
Lave K. Broch
Folkebevægelsen mod EU
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]
Af Lave K. Broch
Kandidat til Europa-Parlamentet for Folkebevægelsen mod EU
"Uanset hvad man måtte mene om den valgte selskabsstruktur, så ville det have været i modstrid med det EU-retslige ligebehandlingsprincip, hvis vi havde afvist tilbuddet fra Goldman Sachs med henvisning til det." - finansminister Bjarne Corydon (S), citeret i Information den 29. januar 2014.
DONG-handelen gik, som den gik. Et flertal i Folketinget bestående af SF, S, R, LA, V og K's folketingsmedlemmer endte med at stemme ja til, at det skruppelløse selskab Goldman Sachs skulle købe 19 procent af aktierne i DONG og fremover få markant indflydelse på styringen af DONG. Men EU havde også mere end en finger med i salget af DONG-aktierne.
EU's regler havde afgørende betydning
For det første er det en EU-strategi, at der skal privatiseres på energiområdet. EU-Kommissionen har udset det som en af prioriteringerne for 2014. Dertil kommer, at der i forbindelse med den konkrete sag var EU-regler, som endte med at få afgørende betydning for handelen.
Danmarks finansminister Bjarne Corydon kendte til Goldman Sachs' skattely under DONG-forhandlingerne. Men på grund af EU-regler kunne Danmark ikke afvise tilbuddet fra Goldman Sachs med henvisning til, at Danmark vil miste skatteindtægter ved at sælge DONG-aktier til Goldman Sachs i stedet for en dansk investor.
Udbudsrunden om salg af DONG-aktier var derfor på grund af EU's regler helt og aldeles unfair. En dansk registreret eller bosiddende køber af DONG-aktierne ville nemlig blive højere beskattet for fremtidig indtjening i Danmark, og derfor ville den samlede omkostning for en dansk køber være større end for en virksomhed som Goldman Sachs.
Konsekvenser for folkestyre og økonomi
Skatteministeriet arbejder for at få kendt Goldman Sachs' selskabsform ulovlig i forbindelse med en retssag om et andet firma. Men uafhængigt af hvordan det må gå, er det store problem, at EU-medlemskabet i dag har vidtrækkende konsekvenser for både vores folkestyre og vores økonomi.
EU begrænser det politiske råderum inden for de fleste politiske områder. Det sker både direkte og indirekte som i salget med DONG-aktierne. Det er derfor på tide, at vi får en reel og folkelig diskussion om, hvad EU-medlemskabet og EU-reglerne betyder for vores folkestyre, og at vi ser på, hvordan folkestyret kan styrkes.
At genvinde politisk magt fra EU er helt afgørende for at sikre gode rammer for et levende folkestyre. Det er simpelthen ikke i orden, at EU-regler kan gavne en virksomhed som Goldman Sachs, som det er sket i handelen med DONG-aktier, eller at EU på andre områder begrænser den politiske kampplads.
Næste gang vi som vælgere får mulighed for at vise, hvad vi mener om EU's indvirkning på demokratiet, er til EU-parlamentsvalget den 25. maj. Her vil det være muligt at stemme på Folkebevægelsen mod EU over hele landet. En stemme på Folkebevægelsen vil være en stemme på en tværpolitisk bevægelse, der både er en demokratisk vagthund i EU-parlamentet, og som aktivt kæmper for bedre vilkår for et levende folkestyre.