Debat

ITD: Nationale særregler for klima kan skade danske virksomheder

DEBAT: Klimakampen er vigtig, og netop derfor skal Danmark bakke op om fælles EU-regler. Nationale særregler rammer nemlig den danske branche, som er i evig hård konkurrence, skriver administrerende direktør i brancheorganisationen ITD.

Brancheorganisationen ITD bakker op om regeringen klimaudspil og slår fast, at transport- og logistiksektoren er nødt til at løfte ansvaret for klima i fællesskab på tværs af EU.
Brancheorganisationen ITD bakker op om regeringen klimaudspil og slår fast, at transport- og logistiksektoren er nødt til at løfte ansvaret for klima i fællesskab på tværs af EU.Foto: Colourbox.dk
Christoffer Miguel Frendesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Carina Christensen
Administrerende direktør i ITD

Lige nu er lastbilteknologien ikke helt så langt fremme, at der kan ske en omstilling til el-lastbiler i hele sektoren. Så indtil vi har de løsninger på plads, så handler det nok om at finde de rigtige løsninger i en overgangsperiode.

Carina Christensen
Administrerende direktør i ITD

Lad mig slå det fast med det samme. I ITD deler vi regeringens grønne ambitioner og bakker overordnet op om klima- og miljøinitiativerne for den tunge vejgodstransport, som forleden blev præsenteret under overskriften:

”Sammen om en grønnere fremtid, klima- og luftudspil”.

ITD’s opbakning til regeringens udspil skal ikke mindst set i lyset af, at danske transport- og logistikvirksomheder allerede i dag arbejder aktivt for grønnere transport ved en fokuseret indsats for at nedbringe branchens negative påvirkning af både klimaet og miljøet.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Og den indsats vil kun fortsætte og styrkes endnu mere de kommende år. 

ITD: Vi vil bruge mindre brændstof
Vores medlemmer en helt naturlig interesse i at bidrage positivt til den grønne omstilling af sektoren. Særligt er et lavere brændstofforbrug interessant for transportvirksomhederne – både af hensyn til klimaet og miljøet – men også fordi der er god økonomi i det.

For ITD er det helt afgørende, at branchens klimaudfordringer løses under hensyn til, at erhvervet opererer under hård konkurrence. 

Carina Christensen
Administrerende direktør i ITD

Brændstofforbruget er en væsentlig udgiftspost, og derfor stræber alle vognmænd efter at lave så effektive transporter som overhovedet muligt. Det sker blandt ved investeringer i smarte flådestyringssystemer, optimal udnyttelse af lastbilernes lastekapacitet og kør-grønt-kurser for chaufførerne.

En stor del af løsningen for mindre CO2-udledning handler om at optimere og effektivisere transporterne for at udnytte brændstoffet bedst muligt, mens udviklingen af CO2-neutrale teknologier er i fuld gang.

El-lastbiler kører først i fremtiden
I overgangsperioden handler det om, at så stor en andel af brændstoffet som muligt er C02-neutralt brændstof som for eksempel biodiesel eller biogas.

På den lange bane er eldrevne køretøjer umiddelbart den reneste løsning, forudsat elproduktionen omstilles til vedvarende energi.

Alt efter hvilken type kørsel, der er tale om, vil der nok blive behov for forskellige energibærere som batterier, brint eller noget helt tredje, men lige nu er lastbilteknologien ikke helt så langt fremme, at der kan ske en omstilling til el-lastbiler i hele sektoren.

Så indtil vi har de løsninger på plads, så handler det nok om at finde de rigtige løsninger i en overgangsperiode. Det vil sige en effektiv udnyttelse af de nuværende brændstoftyper kombineret med biobrændstoffer, indtil de rene CO2-løsninger findes.

Flertallet af lastbiler lever op til EU-krav
Transportvirksomhederne er også ansvarsbevidste omkring at skabe renere luft i byerne og begrænse udledningen af skadelige emissioner fra udstødningen.

De seneste år er der sket en løbende udskiftning af lastbilflåden mod mere og mere miljøvenlige køretøjer. Det gælder især for ITD’s medlemsvirksomheder, hvor mere end 65 procent af lastbilerne allerede består af EURO 6-køretøjer, som lever op til EU’s skrappeste krav til udledning af skadelige emissioner.

Det er vi som brancheorganisation meget stolte over.

Nye krav skal gælde i hele EU
Nye og skrappere klima- og miljøkrav vil selvfølgelig have effekt i Danmark, men det er langtfra nok, hvis vi skal nå helt over målstregen.

Mange virksomheder i den danske transportsektor arbejder i hele Europa, og derfor er det en streng nødvendighed, at skærpede udledningskrav gælder i hele EU – klimaet kender ingen grænser.

Naturligvis virker den nationale indsats, men for virkelig at få bremset op for særligt C02-udledningen skal der ske en europæisk og global indsats.

Derfor er ITD tilfreds med, at regeringens klimatiltag bliver rodfæstet i det europæiske samarbejde, og derfor hilser ITD det også velkomment, at EU’s Vejpakke også indeholder fælles CO2-standarder for lastbiler.

Det vil ikke kun sikre en fælles indsats for klimaet, men også fair og lige konkurrence på markedet for europæisk transport.

For ITD er det helt afgørende, at branchens klimaudfordringer løses under hensyn til, at erhvervet opererer under hård konkurrence. Derfor er vi også fortalere for fælles europæiske løsninger frem for nationale særregler, der kan ramme de danske transport- og logistikvirksomheder uhensigtsmæssigt.

Transport- og logistikbranchen vil oprigtigt gerne levere mærkbare resultater, men det kræver, at vi løfter i flok.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carina Christensen

Adm. direktør, erhvervsorganisationen Grakom
cand.negot. (SDU 1998)

0:000:00