LA: Dansk eksklusivitet og fravalg af EU-udbud øger risiko for, at vi ikke får de bedste patruljeskibe til den bedste pris

Forsvaret risikerer at få nye patruljeskibe, der er både dyrere og dårligere end de ellers ville have været, når skibene partout skal bygges i Danmark, mener Liberal Alliance, der går stik imod tanken om at sende færre materielinvesteringer i EU-udbud.

Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix
Andreas Krog

Liberal Alliance stiller sig kritisk overfor, at opgaverne med at designe, bygge og vedligeholde Søværnets nye patruljeskibe ikke bliver sendt i EU-udbud.

Dermed går partiet imod strømmen, da der både på Christiansborg og i industrikredse i årevis er blevet talt om, at Danmark skal være bedre til at bruge en særlig undtagelsesbestemmelse i EU-traktaten, som gør det muligt at fritage militære materielinvesteringer fra EU-udbud.

Fakta

En af driverne for iværksættelsen af projektet med at anskaffe patruljeskibene er, at Søværnets nuværende miljøskibe står overfor en udskiftning.

Tanken er, at de nye skibe både kunne løse miljøopgaver som blandt andet bekæmpelse af oliespild samt mere skarpe militære opgaver, så som patrulje af indre danske farvande.

Artikel 346 kan kun bruges ved militære anskaffelser. Så ved at beslutte, at skibene både skal løse civile og militære opgaver, er det blevet muligt at bruge Artikel 346 og undtage dem for EU-udbud.

Flere eksperter er dog skeptiske overfor denne ”schweizerkniv-model” og har advaret om, at man risikerer at få skibe, der hverken er gode til de civile eller de militære opgaver.

Det kan lade sig gøre, hvis et land kan argumentere for, at det er nødvendigt at opgaverne udføres i hjemlandet af hensyn til varetagelsen af nationale sikkerhedsinteresser.

0:000:00