Debat

Pernille Weiss: EU-regulering af den digitale økonomi må ikke blive en ’one size fits all’-løsning

DEBAT: De nye regler for digitale platforme skal skabe et europæisk marked med bedre konkurrencevilkår for små og nystartede virksomheder. Reglerne skal rumme, at der forskel på virksomheders størrelser og digitale forudsætninger, skriver Pernille Weiss (K).

De nye regler skal fostre et europæisk marked med bedre konkurrencevilkår for små og nystartede virksomheder, skriver Pernille Weiss (K).
De nye regler skal fostre et europæisk marked med bedre konkurrencevilkår for små og nystartede virksomheder, skriver Pernille Weiss (K).Foto: Alexis Haulot/Europa-Parlamentet
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvis ikke EU kan finde ud af at regulere den digitale økonomi - hvem kan så?

- og derfor skal den også sidde i skabet, når vi forhåbentligt om et par år sender ny lovgivning i cirkulation.

Dette er af mange årsager vigtigt, og dem kommer jeg tilbage til, men jeg vil gerne indlede med at knytte det sammen med det, vi alle så konsekvenserne af med angrebet på Capitol Hill.

Her så vi kulminationen af de digitale mediers aktivitet i én bestemt retning - Trumps løgne og slet skjulte instruktioner om modstand mod indsættelsen af Biden som USA’s næste præsident.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

I lyset af dén, men også mange andre tendenser rundt om i Europa og resten af verden, er der ikke noget at sige til, hvis mange lige nu håber på, at EU med det aktuelle arbejde med ’Digital Services Act’ også lige løser dén udfordring.

Borgere får ret til at klage
Der er lige nu alene tale om ansvar for at fjerne ulovligt indhold - ikke skadeligt indhold. Der fokuseres dog i forslaget på at ”afhjælpe platformes sårbarhed” overfor for eksempel spredning af politisk desinformation og manipulation under pandemier.

Selv blandt de virksomheder, der ikke kategoriseres som ”meget store platforme” er der forskel på virksomheders størrelser og forudsætninger for at påtage sig et ansvar for eksempelvis forbrugerbeskyttelse.

Pernille Weiss (K)
Medlem af Europa-Parlamentet

Med henblik på ytringsfriheden giver man samtidig brugere ret til en effektiv klageadgang.

Hensynet til ytringsrettighedens ukrænkelighed og demokratiets udvikling i den digitale tidsalder ligger således ikke centralt på bordet, bortset fra - og dérfor den indledende formaning - at EU-Kommissionen har lovet, at den vil komme med yderligere retningslinjer for fjernelse af misinformerende indhold på online platforme, når dette kan bygges på de regler, vi netop nu med det, der på dansk hedder ’Retsakten om digitale tjenester’, har taget hul på at forhandle.

Derfor skal reguleringen af online markedspladser, hosting-tjenester og sociale medier, uanset om de er etableret i eller uden for EU, som sagt ’sidde i skabet’.

Nye regler skal sætte skub i digital iværksætteri
Digital Service Act skal beskrive retslige forpligtelser om større gennemsigtighed omkring for eksempel reklamer, forbedret mekanisme til fjernelse af ulovligt indhold, sporing af erhvervsbrugere med henblik på at identificere sælgere af ulovlige varer, og forbedrede muligheder for brugere til for eksempel at anfægte platformes indholdsmoderation for at beskytte forbrugerrettigheder.

Derfor vil retsakten have stor betydning for det europæiske erhvervsliv.

Der er i dag mere end 10.000 platforme i EU, hvoraf over 90 procent ifølge Kommissionens skøn er små og mellemstore virksomheder.

De nye regler skal fostre et europæisk marked med bedre konkurrencevilkår for små og nystartede virksomheder.

Små virksomheder er fritaget for de mest omkostningsfulde forpligtelser, der vil hæmme deres udvikling. De er derfor undtaget de regler, der gælder særligt for de meget store platforme (som når ud til mere end 10 procent af EU-forbrugere).

Læs også

Særligt ’Retsakten om digitale tjenester’ medfører dog særlige risici for SMV’er:

Selv blandt de virksomheder, der ikke kategoriseres som ”meget store platforme” er der forskel på virksomheders størrelser og forudsætninger for at påtage sig et ansvar for eksempelvis forbrugerbeskyttelse. 

En ”one size fits all”-løsning vil i den forbindelse være skadelig for de mindre platforme. Det er et af de spørgsmål, jeg som medlems af Industriudvalget er meget optaget af at påvirke.

EU kan med den digitale lovpakke gå forrest
Internettet, og dermed også de digitale platforme, er i sin natur grænseoverskridende - også på tværs af EU’s ydre grænser. Dermed er der også en substantiel udfordring i at indhegne dem.

Men de rigtigt store digitale platforme - såsom Google, Facebook og Amazon - har millioner af brugere i EU, og derfor er det et vigtigt område for EU at gå foran på.

Ligesom vi har set det med den europæiske databeskyttelseslovgivning, kan EU på den måde inspirere globalt. Sådan kan platformene på sigt indhegnes i overensstemmelse med europæiske regler.

Jeg håber, det lykkes!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Pernille Weiss

MEP (K)
sygeplejerske, cand.scient. i sundhedsvidenskab (SDU 2004), master i ledelse og innovation (CBS), certificeret sexolog

0:000:00