Debat

Forbrugerråd på gal kurs

DEBAT: Målet med fødevarelovgivningen skal være høj fødevaresikkerhed og ikke bøder til seriøse virksomheder for manglende papirarbejde, skriver Lone Rasmussen fra Dansk Erhverv.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lone Rasmussen,
Fødevare- og forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv

Siden nultoleranceplanen trådte i kraft, er der sket en voldsom stigning i bøder, der er givet for forhold, der ikke nødvendigvis har noget med fødevaresikkerhed at gøre. Dansk Erhvervs stikprøveundersøgelse fra maj i år dokumenterer, at næsten 70 pct. af alle bøder er givet for manglende papirarbejde og ikke for manglende rengøring eller dårlig hygiejne.

Fødevareministeren har lyttet til kritikken og har fremsat et lovforslag, der vil gøre fødevaresikkerhed til fokus for fødevarekontrollen.

I Dansk Erhverv er vi glade for, at bøder ikke længere skal være et mål i sig selv. Vi er meget optaget af høj fødevaresikkerhed, men også af, at virksomheder ikke straffes urimeligt med bøder og sur smiley, når der ikke er nogen problemer med fødevaresikkerheden.

Jeg kan berolige både Sofie Krogh Holm og Forbrugerrådet med, at virksomhederne har endog meget stor både forståelse og respekt for fødevarekontrollen.

Lone Rasmussen
Fødevare- og forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv

Forbrugerrådet galt i byen
Sofie Krogh Holm fra Forbrugerrådet kritiserer i Altinget torsdag den 2. oktober lovforslaget og erklærer nultoleranceplanen og instruksen om bøder ved førstegangsovertrædelser for en succes. Men hvordan kan det være en succes, at der gives bøder for forhold, der ikke handler om fødevaresikkerhed? Hvilken glæde har forbrugerne af det?

Forbrugerrådet har ikke kontakt med virksomheder eller erfaring med, hvordan ordningen fungerer indefra. I Dansk Erhverv oplever vi hver dag eksempler på seriøse medlemsvirksomheder, der får bøder og en sur smiley på indgangsdøren for administrative ting, som f.eks. at kontrolrapporten hænger forkert, eller fordi der mangler nogle krydser i et egenkontrolskema.

Hvilken interesse skulle forbrugerne have i, at virksomhederne straffes med sure smileyer, når der ikke er grund til det? Et flertal af forbrugere vælger at vende om, når de ser en sur smiley, og de bliver jo også snydt, hvis fødevaresikkerheden faktisk er i orden.
 
Virksomhederne har respekt
Afslutningsvis vil jeg gerne rette en misforståelse. Forbrugerrådet hævder, at virksomhederne mangler forståelse og respekt for fødevarekontrolsystemet og bruger som eksempel Fødevarestyrelsens kontrolkampagne fra juni, der viste, at mange virksomheder endnu ikke havde fået smiley-rapporter på deres hjemmeside.

Jeg kan berolige både Sofie Krogh Holm og Forbrugerrådet med, at virksomhederne har endog meget stor både forståelse og respekt for fødevarekontrollen. Problemet med den pågældende kampagne var, at den blev igangsat samme dag som de endelige regler om, hvor på hjemmesiden smileyen skulle placeres, blev offentliggjort og den tekniske løsning var klar!

Jeg håber, at Forbrugerrådet vil være med til at sætte fødevaresikkerheden i centrum og støtte, at seriøse virksomheder ikke skal straffes med bøde og sur smiley, hvis fødevaresikkerheden er i orden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lone Rasmussen

Sekreatariatschef, Trafikselskaberne i Danmark
cand.scient.pol. (1992), kandidat i virksomhedsadministration (2019)

0:000:00