Debat

Concito: Regeringens 110-procentsmål er et internationalt nybrud. Men hvem skal betale regningen?

Der er brug for, at regeringen konkretiserer sine tanker om 110-procentsmålet, indarbejder omkostningerne til at nå det i sine økonomiske prognoser og bliver mere eksplicit om, hvem der skal betale regningen for at rydde op, skriver Karsten Capion.

Opgaven er dog ikke umulig. På Island har man demonstreret anlæg, der kan fange 4.000 tons om året, og er ved at bygge et nyt anlæg, der årligt kan fange 36.000 tons, skriver Karsten Capion. Her ses et af de islandske CarbFix anlæg. 
Opgaven er dog ikke umulig. På Island har man demonstreret anlæg, der kan fange 4.000 tons om året, og er ved at bygge et nyt anlæg, der årligt kan fange 36.000 tons, skriver Karsten Capion. Her ses et af de islandske CarbFix anlæg. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Karsten Capion
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En sommer med nye temperaturrekorder, skovbrande og ekstremregn har igen fået klimaet i fokus. Flere drivhusgasser i atmosfæren øger hyppigheden af ekstremt vejr. Så længe vi bliver ved med at udlede, forværres situationen.

Det haster derfor med at standse ulykken og sidenhen begynde at reparere på klimaet ved at reducere koncentrationen af drivhusgasser i atmosfæren.

Regeringsgrundlaget, som SVM-regeringen aftalte på Marienborg i december 2022, bekræftede de eksisterende klimamål for 2025 og 2030 og bød samtidig på to større klimapolitiske målsætninger. Dels blev ambitionen om klimaneutralitet fremrykket til 2045, og dels har regeringen et mål om 110 procents reduktion i 2050.

Det er et internationalt nybrud, at en regering så eksplicit italesætter tiden, der kommer efter klimaneutralitet, og det fremtidige behov for at rydde op efter fortidens og nutidens forurening. FN's klimapanel anvender ellers såkaldte netto-negative udledninger som et vigtigt element i de fleste af de scenarier, der søger at minimere konsekvenserne af klimaforandringer. Særligt i anden halvdel af århundredet.

Et ambitiøst mål

110 procents-målet betyder, at vi i Danmark skal reducere vores udledninger med mere end 100 procent. Det indebærer, at vi i 2050 årligt skal fjerne en mængde CO2 svarende til ti procent af, hvad vi udledte i 1990. I praksis betyder det, at knap otte millioner tons CO2 skal fjernes fra atmosfæren og lagres i træer, marker og undergrund.

Hvis ikke regeringen igangsætter en opsparing til opgaven i de kommende år, har den dybest set blot opstillet en vision om, at fremtidige generationer påtager sig opgaven og den økonomiske byrde.

Karsten Capion
Senioranalytiker, Concito

Det er ikke småting. Otte millioner tons er mere, end hvad den samlede danske bilpark udleder årligt, og det bliver en reel udfordring at lagre tilstrækkelige mængder kulstof i skove, marker og undergrund. Særligt da opgaven kommer oven i at skulle kompensere for de tilbageværende udledninger fra særligt landbruget, der er vanskelige at fjerne og er af samme størrelsesorden.

Da potentialet i skovrejsning og lagring af såkaldt biogent kulstof fra træ og halm er begrænset, skal vi med al sandsynlighed også i gang med at støvsuge atmosfæren for CO2. Det er en teknisk kompliceret opgave, da CO2 kun udgør et ud af 2.400 molekyler i luften, der som bekendt primært består af ilt og kvælstof.

Da luft samtidig er let, betyder det, at selv med et perfekt filter, vil det være nødvendigt at filtrere over en million kubikmeter luft for at udskille et ton CO2. Det svarer til to gange mængden af luft inden i et overdækket Parken stadion.

Opgaven er dog ikke umulig. På Island har man demonstreret anlæg, der kan fange 4.000 tons om året, og er ved at bygge et nyt anlæg, der årligt kan fange 36.000 tons. I USA er der anlæg på tegnebrættet, som kan fange en million tons om året.

Hvem skal betale?

Foruden de tekniske overvejelser er det helt centrale spørgsmål dog, hvem der skal betale regningen for denne oprydning af atmosfæren.

Hvis ikke regeringen igangsætter en opsparing til opgaven i de kommende år, har den dybest set blot opstillet en vision om, at fremtidige generationer påtager sig opgaven og den økonomiske byrde med at rydde op i atmosfæren og genskabe et mere tåleligt klima. Der er kun 27 år til 2050. De fleste af os er i live til den tid, og ellers er vores børn det sikkert.

CO2-fangst fra atmosfæren er dyrt. Firmaet Climeworks tilbyder i skrivende stund at købe kreditter for lagret CO2 for cirka 9.000 kroner per ton. Denne omkostning må forventes at komme ned, i takt med at teknologien opskaleres, men det bliver aldrig gratis. Hvis prisen reduceres til 2.000 kroner per ton i 2050, bliver regningen for 110 procents-målsætningen på knap 16 milliarder kroner om året. En regning, som nogen skal betale.

Læs også

Det er i denne sammenhæng værd at bemærke, at det typisk vil være langt dyrere at rydde op, end det er at stoppe med at forurene. Den nuværende CO2-afgift på 182 kroner per ton, der er aftalt at stige til 750 kroner per ton i 2030, ligger med meget høj sandsynlighed væsentligt under omkostningsniveauet for oprydning.

De nuværende forhandlinger om 2025-målet bør også ses i den prisme. Jo mindre handling på kort sigt, desto større og dyrere bliver opgaven med at rydde op på et senere tidspunkt, og desto flere klimaforandringer vil vi se i den mellemliggende periode.

Som vi tidligere har påpeget, har regeringen med forslaget om flere biobrændstoffer valgt en løsning, der er dyr for både statskasse og samfund, i stedet for at hæve afgiften på diesel. Regeringens utilstrækkelige klimaindsats på kort sigt vil derudover også blive dyr for både statskasse og samfund, når regningen for klimaforandringer og negative udledninger skal betales på et senere tidspunkt.

Opret en klimaopsparing

Vi må som samfund tage en ærlig dialog om, hvorvidt vores nuværende livsstil er omkostningerne værd. Både i forhold til den skade, vi påfører os selv i de kommende årtier i form af mere ekstremt vejr, havstigninger, øget risiko for fejlslagen høst og massive migrationsbølger, og samtidig den omkostning, vi skubber foran os til oprydning for at kunne bringe klimaet tilbage til en tålelig tilstand. Hvis prisen på eksempelvis flybilletter og kød afspejlede disse omkostninger, ville vores forbrug være lavere.

Der bør oprettes en fond, hvor der spares op til at dække den fremtidige regning og eventuelt bidrage til at accelerere en grøn teknologiudvikling, så værktøjskassen til negative udledninger bliver billigere i fremtiden.

Karsten Capion
Senioranalytiker, Concito

Det fremføres ofte i debatten om klimaafgifter, at det ikke giver mening at afgiftspålægge noget, hvis der ikke findes et alternativ. Udover at der typisk er et alternativ, så overser diskussionen også det centrale spørgsmål om, hvem der skal betale for at rydde op efter forureningen.

Klimaafgifter, der matcher den fremtidige omkostning til oprydning, vil sikre penge til oprydningsopgaven og samtidig sikre, at vi kun forurener, når det vi gør, har stor værdi for os. For mange kan det forventes at mindre ændringer i livsstil i dag vil være at foretrække frem for en større fremtidig klimaregning til dem selv og deres børn.

Der er brug for, at regeringen konkretiserer sine tanker om 110-procentsmålet, indarbejder omkostningen til det i sine økonomiske prognoser og bliver mere eksplicit om, hvem der skal betale regningen for at rydde op.

Ud fra princippet om, at forureneren betaler, bør der oprettes en fond, hvor der spares op til at dække den fremtidige regning og eventuelt bidrage til at accelerere en grøn teknologiudvikling, så værktøjskassen til negative udledninger bliver billigere i fremtiden.

Og så er der brug for meget mere klimahandling på kort sigt, så vi begrænser størrelsen af de fremtidige byrder, vi pålægger os selv og vores børn. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Capion

Senioranalytiker, Concito
M.Sc. Eng., Energy, Technical University of Denmark

0:000:00