Debat

Salling Group: Alkoholspioner og kæmpebøder ændrer ikke unges alkoholkultur

Der er behov for at stramme op på unges indtag af alkohol. Men kontrol og straf ændrer ikke den grundlæggende udfordring: At vi i Danmark har en alkoholkultur, hvor også unge efterspørger alkohol, skriver Henrik Vinther Olesen.

Vi har et ansvar for at kontrollere alder på vores kunder, hvis vi er i tvivl. Vi når ikke altid i mål, og vi laver fejl.
Derfor støtter vi en elektronisk aldersverificering, for eksempel via kreditkort, skriver Henrik Vinther Olesen.
Vi har et ansvar for at kontrollere alder på vores kunder, hvis vi er i tvivl. Vi når ikke altid i mål, og vi laver fejl. Derfor støtter vi en elektronisk aldersverificering, for eksempel via kreditkort, skriver Henrik Vinther Olesen.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Henrik Vinther Olesen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danske unges alkoholkultur har i den seneste tid fyldt meget i den offentlige debat, og emnet er både vigtigt og relevant, ikke mindst i relation til den forebyggelsesplan, som et politisk flertal lagde frem mandag.

Der er noget godt at sige om planen, mest på grund af det, der undervejs i forhandlingerne blev pillet ud, men også på grund af forslaget om udvikling af en digital aldersverificering.

Den digitale verificering er nødvendig, fordi det – som HK Handel udtrykker det – ikke er rimeligt, at en 19-årig kasseassistent skal sidde med det store ansvar.

Læs også

Det var lyspunkterne, men så er det faktisk også sagt.

Og for at være klar: Vi har et ansvar for at kontrollere alder på vores kunder, hvis vi er i tvivl. Vi når ikke altid i mål, og vi laver fejl.

Det arbejder vi på at undgå, men sandheden er, at det også i fremtiden vil være tilfældet: Unge vil efterspørge alkohol, og vi vil lave fejl.

Overvågning og straf ændrer ikke kultur

Ud over lyspunktet med digital aldersverificering er planen i øvrigt en række bureaukratiske og unødigt nidkære regler med fokus på overvågning og straf, som i sidste ende risikerer at gøre det dyrere at være kunde, fordi alle omkostninger i sidste ende lander på prisen.

Samtidig risikerer det at stresse vores medarbejdere. Det er en række af krav, kontroller, restriktioner og straffe, som ikke ændrer ved den grundlæggende udfordring:

At vi i Danmark har en alkoholkultur, hvor også unge efterspørger alkohol.

Det straffer uden at ramme den egentlige udfordring: At vi i Danmark har en alkoholkultur, hvor også unge efterspørger alkohol.

Henrik Vinther Olesen
Kommunikations- og CSR-chef, Salling Group

Kulturen ændrer vi kun ved, at vi som samfund tager en diskussion af unges forhold til alkohol. Straf løser ikke problemet, fordi det hverken forhindrer fejl eller fjerner den grundlæggende udfordring.

For når en ung står i kassen og vil købe alkohol, er det ikke en situation, som er opstået i butikken.

Den er opstået, fordi vores syn på alkohol og tilgang som samfund, som forældre, mellem venner og andre steder ikke har bremset den unge i at gå ind i butikken og efterspørge alkohol.

Straf løser ikke problemet, selv om det i sig selv er et paradoks, at det er straffrit at snyde, men strafbart at blive snydt: Den unge, som ved det er ulovligt, men alligevel forsøger at købe alkohol, risikerer alene et ’nej’.

Den unge medarbejder i kassen risikerer at være årsag til en stor bøde eller at blive udsat for ubehagelige kommentarer og endog trusler ved krav om ID.

Derfor er en digital aldersverificering absolut nødvendig.

Alkoholspion som 14-årig

Forslaget om Mystery Shoppers gør samtidig ondt værre.

I fremtiden skal 14-17-årige, ansat af staten, gå ’under cover’ for at teste, om kassemedarbejdere i landets dagligvarebutikker husker at spørge om alders-ID.

Det er metoder, som i en retsstat bør være forbeholdt alvorlig kriminalitet.

På samme måde vil et forbud mod salg på visse tider af døgnet, alene flytte salget af alkohol til det grå marked og i øvrigt gøre det dyrere at være kunde, fordi bøvl og bureaukrati gør det dyrere at drive butik.

Forslaget ligner den regel, som i 1990’erne var indbygget i lukkeloven, hvor nogle butikker måtte holde søndagsåbent, men ikke sælge alkohol. Det blev heldigvis droppet, fordi det var både bøvlet og dyrt.

Heller ikke forbud mod såkaldt proxy-salg, hvor ældre unge køber alkohol til unge under aldersgrænsen, vil få stor effekt.

For hvem vogter over vogterne? Forbud mod proxysalg ændrer ikke efterspørgslen og er fuldkommen umuligt at kontrollere.

Ude af proportioner

Men ret skal være ret, der er behov for en opstramning.

Derfor støtter vi en elektronisk aldersverificering, for eksempel via kreditkort: Har man ikke et kreditkort, kan man ikke købe alkohol hverken online og i butik.

Kulturen ændrer vi kun ved, at vi som samfund tager en diskussion af unges forhold til alkohol.

Henrik Vinther Olesen
Kommunikations- og CSR-chef, Salling Group

Vi støtter også en god, målrettet dialog mellem alle, som kan bidrage til at ændre alkoholkulturen.

Unge og ældre, forældre og politikere, detailhandel og NGO'er har et fælles ansvar for rammerne for alkohol. Det er ikke et spørgsmål, som detailhandlen kan besvare alene.

Vi anerkender, at der er et politisk ønske om, at bøderne skal være større end i dag, men vi finder de konkrete beløb og forslaget om salgsforbud ude af proportioner.

Fordi det straffer uden at ramme den egentlige udfordring: At vi i Danmark har en alkoholkultur, hvor også unge efterspørger alkohol.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Vinther Olesen

Kommunikations- og CSR-chef i Salling Group
Journalist (Danmarks Journalisthøjskole, 1998), Master i Offentlig Ledelse (Aarhus Uni/SDU, 2018)

0:000:00