Tesfaye giver egne eksperter den kolde skulder: Skolen skal ikke udfordre kønsnormer

"Vi skal ikke gøre det til et problem, at der er flere kvinder end mænd på jordemoderstudiet, og at der er flere mænd end kvinder på mureruddannelsen," sagde Mattias Tesfaye og kaldte ekspertgruppes anbefalinger for "noget sjask".

Signe Løntoft

"En tynd kop te" og "noget sjask".

Mattias Tesfaye (S) lagde ikke fingre imellem, da han i folketingssalen onsdag kritiserede de anbefalinger, han i april modtog fra en ekspertgruppe, hans eget ministerium har nedsat.

Ekspertgruppen skulle komme med anbefalinger til, hvordan daginstitutioner, skoler og ungdomsuddannelser kan mindske betydningen af køn. 

Det var SF, der havde stillet spørgsmål til ministeren, efter Mattias Tesfaye har lagt afstand til ekspertgruppens anbefalinger, som fokuserer på at modvirke traditionelle kønsforståelser og kønsstereotype forventninger til børn og unge.

I må vente til den næste minister. Jeg kommer ikke til at gennemføre det

Mattias Tesfaye (S)

"Normer er ikke noget, der skal nedbrydes," sagde han og uddybede:

"Jeg mener ikke, det er dagtilbuds eller skolens opgave at udfordre normerne i et samfund. Tværtimod mener jeg, at folkeskolen er en kulturinstitution, der skal viderebringe normerne og lære børn om det samfund, de vokser op i," lød det blandt andet fra Mattias Tesfaye.

Han understregede, at kønsmæssige forskelle på uddannelsesvalg i hans øjne ikke er et problem:

"Vi skal ikke gøre det til et problem, at der er flere kvinder end mænd på jordemoderstudiet, og at der er flere mænd end kvinder på mureruddannelsen," sagde han.

Bredt sammensat ekspertgruppe

Undervisningsministeren fortalte, at han havde besøgt ekspertgruppen og var efterladt med indtrykket, at der var tale om uenighed blandt gruppens medlemmer.

Læs også

Ekspertgruppen var sammensat med repræsentanter fra blandt andet Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk Arbejdsgiverforening, skoleledere, gymnasierektorer, ledere fra erhvervsuddannelserne, lærere, elevrepræsentanter og forskere.

Formand for ekspertgruppen Claus Holm, institutleder på DPU, siger i en kommentar, at ekspertgruppens anbefalinger bygger på grundige drøftelser af den tilgængelige viden på feltet.

"Ekspertgruppen nåede på den baggrund til enighed om de 21 anbefalinger, der er dokumentation for kan hjælpe især de drenge, som fylder i bunden af karakterskalaen, som trives dårligt fagligt og ender med at få færre uddannelsesmuligheder og jobmuligheder," siger Claus Holm.

Derudover hæfter han sig ved, at Mattias Tesfaye bakker op om anbefalingerne af flere mænd i dagtilbud og en mere praktisk skole, og overvejer at undersøge skoleudsættelser for drenge.

Mattias Tesfaye gav dog onsdag udtryk for, at anbefalingerne ikke har været pengene og ventetiden værd.

"Det er ikke fordi, alt er ad helvede til. Der er flere ting, vi godt vil arbejde videre med. Men det havde vi nok gjort alligevel," sagde han.

Vent til den næste minister 

Ekspertgruppen om køn blev nedsat af Pernille Rosenkrantz-Theil (S), efter en analyse fra Børne- og Undervisningsministeriet viste, at forskellen mellem drenge og pigers resultater i de obligatoriske prøver i folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse har været stigende fra 2008 til 2019.

En samtidig analyse fra Dansk Erhverv viste, at unge mænd på landets gymnasiale uddannelser sakker bagud på karakterer sammenlignet med unge kvinder, og at det har betydning for deres videre uddannelsesmuligheder.

Mattias Tesfaye videreførte ekspertgruppen efter dannelsen af SVM-regeringen. I den forbindelse sagde han til Altinget, at det er afgørende for regeringen at løfte drengene.

Onsdag argumenterede han for, at han ikke mener, fokus på kønsstereotype forventninger eller efteruddannelse af lærere og pædagoger vil komme drengene til gode.

"Alt det der med at sende pædagogerne på efteruddannelse, så de kan lære at modvirke normer og stereotyper og sådan noget ... I må vente til den næste minister. Jeg kommer ikke til at gennemføre det," sagde han.

Spørgerne Sigurd Agersnap (SF) og Astrid Carøe (SF) forsøgte i flere opfølgende spørgsmål at få afklaret, om undervisningsministeren har andre forslag til, hvordan drenge løftes i uddannelsessystemet. 

Ministeren fremhævede først og fremmest den netop vedtagne folkeskoleaftale med fokus på mere praksisfaglighed.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus Holm

Lektor, institutleder, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet
cand.mag. i statskundskab og filosofi (Københavns Uni. 1995), Ph.d.

Astrid Carøe

MF (SF)
ba. i statskundskab

Sigurd Agersnap

MF (SF)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2020)

0:000:00