Tesfaye viderefører ekspertgruppe: Afgørende at løfte drengene

Ekspertgruppen, der skal undersøge fagligt gab mellem kønnene i folkeskolen, fortsætter under SVM-regeringen. Gruppen når dog næppe at afrapportere dette forår, siger formand Claus Holm. Undervisningsministeren ønsker konkrete bud på, hvordan drengene kan løftes.

Drenge får historisk dårlige karakterer i grundskolen og på en række ungdomsuddannelser sammenlignet med pigerne. 
Drenge får historisk dårlige karakterer i grundskolen og på en række ungdomsuddannelser sammenlignet med pigerne. Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Signe Løntoft

Det er afgørende for regeringen at få vendt den udvikling, hvor drenge sakker længere og længere bagud i undervisningssystemet, siger Mattias Tesfaye (S).

"De faglige forskelle mellem drenge og piger har været støt stigende i løbet af det seneste årti – og det er drengene, som er sakket bagud. Den udvikling skal vi have vendt. Det er afgørende for regeringen, at vi finder konkrete løsninger på, hvordan drengene kan løftes. Vi skylder vores børn og unge at indrette undervisningssystemet sådan, at drenge og piger har lige muligheder for at blive så dygtige, som de kan, så de får det bedste fundament for deres videre vej i livet," siger undervisningsministeren i et skriftligt citat til Altinget.

I den forbindelse oplyser Børne- og Undervisningsministeriet, at 'Ekspertgruppen om betydningen af køn for læring og udvikling i dagtilbud, folkeskole og ungdomsuddannelser' videreføres af den nye regering. 

Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00