Gav Eurofighter for tidligt op?

Inden konkurrencen om valg af nyt kampfly til det danske flyvevåben for alvor kom i gang, trak Eurofighter sig ud af kampen. De mente at det var givet på forhånd, at JSF ville vinde. Nu sidder de gode europæere nok og ærgrer sig lidt. For sejren ligger ikke længere så lige til højrebenet for JSF, som tidligere antaget. Især Boeing F-18 har gjort et godt job med at røre op i tingene.

Så spørgsmålet er om ikke Eurofighter havde stået pænt, hvis de var blevet i kampen. Inspirationen til dette tankespind er en opsigtsvækkende nyhed fra Italien, hvor den indiske ambassadør i landet har udtalt, at Eurofighter er favorit til at vinde den indiske kampflykonkurrence. Det er p.t. verdens største konkurrence med mulighed for at skulle levere 136 fly. F-18, Gripen, Eurofighter, F-16, SU-35 og Rafale. JSF er ikke med i denne konkurrence, da det kun er et fly man sælger til ”real friends of the USofA” – så som Israel.

Login

  • Anmeld

    Anonymous

    Man kan vælge sige at Eurofighter har prisen i mod sig. Det store cirkus med 3 samlelinier og milimeter demokratisk industrisamarbejde er temligt fordyrende. <br /><br />Et andet perspektiv er om ikke F18 faktisk er mere morderne på avionic siden. F18 har i seneste udgave en AESA radar. Eurofighter får det måske i Tranche 3 hvis eller landene nogensinde bliver enige om den version.<br /><br />Hvis vores politikere mener det der med nordatlanten alvorligt så er F18 evne til at lege tankfly vel også en alvorlig fordel.<br /><br />Se i øvrigt debatten under dette link:<br />http://ing.dk/artikel/105952-leder-nye-kampfly-jsf-og-gripen-mangler-en-motor<br /><br />Hvor en af Boeing betalt debatør mener at F18G programmet gør at F18 i en version DK kan bruge vil blive produceret frem til 2020.<br /><br />Så kan man så iøvrigt undre sig over hvad DK skal med en Growler.<br /><br />Cphmoose

  • Anmeld

    Anonymous

    Ja, EF (og Rafale for den sags skyld) er ca. halv gang dyere end Gripen NG/F-35/F-18E/F. Jeg tror faktisk der er 4 (!) samlelinjer, ligesom at Rafale lider af, at der kun bliver bygget 11 om året.<br /><br />Mht. avionik må har Super Hornet nok allerede noget af det bedste i sin block II version; et niveau af integration og sofistikation som Gripen NG (og måske endda EF?)kun kan håbe på at nå i sit slutstadie.<br /><br />En eller to motorer? USN har gladeligt brugt motorers jetfly før. Desuden er der ikke redundans nok til at holde en to motorers jager i luften mere end 15-20 minutter på én motor (cascading failure). Til sidst er det nok ikke realistisk, hverken med en- eller tomotorede jagere at operere fra DK og så langt ud i nordatlanten.<br /><br />Growler er fin-fin - så kan vi lægge det svenske mobilnet, radarer, inkl. evt. bi- eller multistatiske ned med et tryk på en knap. Det kan man jo altid bruge i en rask håndevending. ;)<br /><br />Nåja, Østrig er ikke medlem af NATO og det er MiG-35, ikke Su-35, der er med i den indiske MRCA konkurrence.

  • Anmeld

    Andreas

    Dejligt at jeg opnåede lige præcis det jeg ville. Nemlig at I, kære læsere, kom på banen med noget Eurofighter-fakta, som jeg ikke selv gad/kunne finde frem :-)

  • Anmeld

    Anonymous

    Jeg havde helt glemt at Spanien ikke kunne nøjes med A400 linien men også selv ville slutsamle deres EF. Pinligt.<br /><br />Jeg synes nogen skylder at kalde BLUFF på det nord atlantiske argument. Skæres FLV til 24 operationelle fly så bliver et 3 måneders detachement til fx Island eller baltikum med 4 fly en præstation i sig selv. <br /><br />På Island findes der infrastruktur (ala radar og kontrol) og en redningshelikopter. Det gør der ikke hvis flyene skal lave noget som helst relevant for DK over Grønland. <br /><br />Godt nok er Island på spanden, men vel næppe så meget at de vil tilbage i rigsfællesskabet. <br /><br />Så hvis vi skal bruge egne kampfly ud af Sønderstrøm eller Vagar så er der dømt egne tankfly, redningshelikopter med lufttankningskapcitet, genåbning af radaren på Færøerne og en tilsvarende i sydgrønland eller måske endda noget Erieye agtigt discount awacs så flyet ikke er alene over Danmarks Strædet syd Grønland. <br /><br />Og er vores suverænitetshåndhævelses behov nordpå større end 3 måneder om året vil FLV ikke kunne forsvare Baltikum det år. Eller bevogte Dansk luftrum. <br /><br />Så hvis man politisk mener Nordatlanten alvorligt så skal der bruges flere end de 24 operationelle fly man forestiller sig i fremtiden og egne tankfly. Ingen af delene er økonomisk realistisk.<br /><br />Cphmoose