Anden halvdel af politikernes besigtigelsestur

De danske forsvarspolitikere landede lørdag igen i Danmark efter deres lynrundrejse til UK og USA for at se de to kandidater til at blive nationens nye skibsbaserede helikopter. Besigtigelsesturen startede torsdag hos AgustaWestland, hvor politikerne så AW-159 Wildcat-helikopteren. Det skrev jeg i fredags lidt om her.

Mens jeg var ved at skrive fik politikerne så småt øjne på et hotel syd for Washington i USA, og fredag formiddag aflagde de et besøg på US Navy’s Patuxent River base, hvor de så den anden kandidat, MH-60R Seahawk.

Et gruppebillede i stil med det vi fik fra AgustaWestland forventes først at kunne frigives fra de strikse eksportkontrollører i US Navy sidst på ugen. Men nytkampfly.dk har, med hjælp fra folk, der var til stede, stykket dette lille overblik over hvem politikerne mødte, sammen.

Login

  • Anmeld

    TeamNordic, Tom Petersen

    Som en meget "varm" kommentar til de to kandidater:

    Det kan blive fatalt at vælge en museumsflyver med halehjul (MH-60R) til fremtidens Danske Skibsbaserede Helikopter.

    Når jeg skriver dette er det for at advare og poientere at de Danske skibe har et helideck som er relativt lille, og at en helikopter altid-altid skal "flare" før landing, og det gøres med en nose up attitude, dvs med halen nede.
    Og alle kan vel forestille sig et halehjul som et punkt der rammer først giver mulighed for ustabilitet (hver gang) der landes.

    Helt anderledes på de store Amerikanske Marineskibe,som har et kæmpe flightdeck, hvor man sagtens kan få plads til til FWD moving, i modsætning til direkte hovering.

    Samtidig mangler "museumskandidaten" en harpoon til at skyde i "grillen"

    Ak ja dette skriv må nødvendigvis forwardes til Forligskredsen, og FOU- Forsvarsudvalget, FMN,og FKO.

    De må da kunne fatte, at det er en "ommer" - forhåbentlig.
    mvh Tom.P

  • Anmeld

    Martin

    Det er almindelig kendt og omtalt de fleste steder, at tilbuddet til Forsvaret indeholder harpoon løsningen.

    Der findes i øvrigt flere eksempler på tjenestegørende enheder med dæk der minder om de danske hvor den type helikopter opererer ganske fint.

    Det der i øvrigt kaldes for et halehjul i det ovenstående sidder ikke under halen, men midt på helikopterkonstruktionen.

  • Anmeld

    tom

    Til @Martin.

    Muligt,at du har ret, men faktum er at der findes et codex for "seastate" der proff kaldes for SHOL. Og ganske kort betyder det hvor meget helideck/ skib bevæger sig i søen, og om der kan landes med pågældendene helikoptertype.

    Ikke for jeg er Wildcat fan, men MH 60R kan ikke lande i samme dårligt vejr som Wildcat. Og hvad værre er-så bruger R en "husmands løsning som harpoon, kaldet "baretrap" - En line hvor en mand på dækket skal fastgøre en kraftig stålwire fra helikopteren, som så trækkes ned- oldnordisk og farligt på vore "små skibe"

    Og det med halehjulet på R der sidder på midten gør det endnu farligere at lande på et pitching and rolling helideck.

    Mere og mere tyder da også på en indstilling (mellem pest og kolera ) vil blive estimeret i Wildcat-retningen.
    Selvom en NH90 i NFH udgave demonstreres på ILA 2012 i disse dage i Berlin.
    Dette er de nøgne facts d.d mvh Tom, forhåbentlig på vej til ILA, som næsten ligger i min baghave.

  • Anmeld

    Martin

    Det er fortsat misvisende information Tom. Der er ikke tale om en "husmands løsning", men et fuldt funktionelt Harpoon system som vi kender det i Danmark i dag.

    Angående SHOL og fastsættelse i forhold til Danske enheder, så tror jeg vi skal overlade den slags til Forsvaret. Det er ikke umiddelbart nemt at vurdere uden adgang til de rette data eller helikopteren.

    God tur til ILA.

  • Anmeld

    tom

    Til@Martin.

    Jeg forstår udemærket hvorfor du "kæmper" for R.

    Men jeg ville meget gerne have henvisning, hvor jeg kan se en ægte harpoon monteret på R. Den helikopter har simpelthen så ringe fuselage clerance to helideck, så der ikke er plads til harpoon.
    Endvidere er R en taktisk kamphelikopter, og det er ikke det koncept der er brug for. Utroligt, at FMT, med hr. K B M i spidsen ikke har sorteret R fra. Han kender udemærket forholdene ombord på de Danske Inspektionsskibe og Fregatter.
    Endvidere skal skibene bygges om for at R kan operere og opbevares ombord.

    Indse dog at løbet er ved at være kørt for den helikopter, ja desværre til fordel for Wildcat. Som heller ikke vil kunne performe optimalt til de kommendene opgaver.

    Det bedste ville være at vente på noget som kunne supportere den stadig ringere EH-101. Lad dog CH-149, HH-139 eller NFH-90 komme på banen istedet, så spares skatteydere og politikere for fejlkøb.
    Iøvrigt tak for "god tur hilsen" mvh Tom

    PS! en R har aldrig landet på et Danskt Flådeskib i ligeså dårligt ( high seastate ) vejr, som Wildcat - Lynzx kan.
    Og R kommer sikkert aldrig til det (estimeret)
    Dokumenterede videooptagelser foretaget af Flyvevåbnet og Søværnet viser med al tydelighed Wildcat - Lynzx klarer pitch and roll bedre end nogen anden helo.

  • Anmeld

    Martin

    Jeg vil ikke drages ind i en diskussion om andre helikopterplatforme. Det gøres helt fint af andre her på sitet.

    Men jeg vil gerne påpege, at du udtaler dig om 60R på baggrund af forkerte oplysninger; sandsynligvis grundet en sammenblanding af forskellige HAWK modeller og tidligere SEAHAWK konfigurationer.

    Længere er den egentligt ikke og derfor min opfordring til, at lade Forsvaret evaluere i det de har haft adgang til de nødvendige data.