Fuld drøn på Eurofighter - den stærkeste udfordrer?

I tirsdags besøgte nytkampfly.dk Cassidian og Eurofighter i Manching nord for München. Og her mødte vi et fly, som produceres på fuld drøn og hele tiden udvikles.

Først er det måske på sin plads at forklare, at det europæiske fly bygges i de fire oprindelige partnerlande, som står bag projektet. Det er Tyskland, UK, Spanien og Italien. Fra Tyskland og Spanien deltager Cassidian, der er det militære ben i den gigantiske EADS-koncern, der også tæller Airbus. Fra UK deltager BAE Systems og fra Italien kommer Alenia. Det er Cassidian i Tyskland, der står for at køre den danske kampagne, og derfor var det dem, vi besøgte. Men modkøbsaftaler kan indgås med alle tre deltagere. Så dansk forsvarsindustri har muligheden for at blive underleverandør til både Cassidian/EADS, BAE Systems og Alenia. En ikke uvæsentlig detalje.

På fabrikken i Manching samles skrogene til alle de omkring 45 Eurofighter, som bygges i år, og de omkring 17 fly, som tyskerne skal bruges, samles endeligt her. De øvrige fly gøres færdige i det partnerland, som har bestilt flyene eller hos det partnerlands deltagere, som har stået i spidsen for at få solgt flyene til en eksportkunde. De østrigske Eurofightere blev bygget her i Manching og det samme skal de danske formentlig, hvis vi vælger Eurofighter.

Login

  • Anmeld

    Ole

    Det kan godt være at man kan skyde krydsermissiler på lang afstand, men det kræver jo at målene er kendt i forvejen. Det bliver straks sværere når man skal ind i fjendeland og selv finde og identificere målene på en dynamisk slagmark. Så vil man stadig være meget nem at se og skyde på for de mange mobile missilsystemer som er en større og større trussel, fordi de er svære at finde. Her vil en meget lav radar-signatur (stealth) være en klar fordel.

  • Anmeld

    Rudi Hansen

    Hej.

    Lige kort Eurofighter heder F 2 Typhoon, Eurofighter 2000 Blev flyet kaldt, ved sin unge alder, mange i dag ved ikke, hvad Eurofighter 2000 er for et fly type.

    @ole.

    Ang. Stealth ja - ja det er ok. Men ikke har ikke, de så lav radar - signatur. Se bare det er blevet skudt et F 117 Nighthawk over Sebien, da man fange det på, et forældet radar system, Efter var jeg kunne læse, var man meget urolig efter denne nedskydning, og hvad årsaget kunne være, det hvad jeg forstod, var at vise stede på flyet, sende dobbelt refeks ud, når det blev ramt af en radarbølge. Måske er det derfor, man ikke indkøbte mere fly senere hen.
    I Irak krigen kunne man opspore B 2 Spirit ved bestemt vinkler ca. 15 % af flyet er sigbar, ja det lyder ikke meget, men det er 15 % formeget.
    F 22 Raptor har også sine fejl i Stealth. Jeg ved ikke med F 35 Lightning II (JSF)har dog læst, i et tidskrift ude på Sønderborg Bibliotek, At man havde små Stealth probleme med F 35 Lightning.

    Har hørt på tysk TV. At F 2 Typhoon også har stealth egenskabe, på grund af flyets opbygning.

    Hilsen
    Rudi

  • Anmeld

    Cphmoose

    Er Taurus et krydsermissil?
    Cphmoose

  • Anmeld

    Andreas

  • Anmeld

    Cphmoose

    Sorry - slet gerne.
    Min hukommelse er dårlig. Jeg havde glemt udviklingen af våbnet.
    Cphmoose (tlv)

  • Anmeld

    Mikael V. Sørensen

    Tak for en informativ beskrivelse af din tur til Tyskland, Andreas.

    Jeg savner imidlertid en vurdering af, hvad det betyder for en potentiel dansk anskaffelse, at Eurofighter’en bliver produceret i fire lande. Siden det er Cassadian, der står bag tilbuddet til Danmark, betyder det så også, at vi vil købe fly fra den tyske fabrik?

    Grunden til mit spørgsmål skal findes i muligheden for, at Danmark evt. vil kunne spille de respektive koncerner (eller partnerlande) ud mod hinanden ift. modkøbets størrelse og mulige rabatter. I mine øjne vil det være nærliggende at købe flyene, hvis det skulle komme så langt, fra de tyske eller britiske fabrikker, men oplys gerne herom, hvorvidt det overhovedet er en mulighed.

    Dbh,
    Mikael

  • Anmeld

    Henrik

    Har netop læst en meget fin artikel fra Spiegel vedr Eurofighter. Ikke noget et særligt godt billede. Omkostninger ude af kontrol, dårlig ledelse i EADS betyder flyene er fulde af fejl og i flere tilfælde har været tæt på alvorlige ulykker. http://www.spiegel.de/international/europe/safety-problems-eurofighter-costs-soar-amid-mismanagment-a-910231.html
    Så tror jeg vi er bedre sikret med Gripen eller Super Hornet.