Avis: AgustaWestland ligeglad med milliardstor modkøbsregning

Det er noget nær en offentlig kendt hemmelighed i forsvarsindustrien, at AgustaWestland (AW), siden de tabte konkurrencen om nye skibsbaserede helikoptere, har stoppet alt arbejde med at få afviklet den modkøbsforpligtelse, som de opbyggede ved salget af EH-101 helikopterne i 2001.

Og nu dokumenterer MetroXpress, at AgustaWestland direkte har meddelt Erhvervsstyrelsen, at det rager dem en høstblomst, at de har et udestående på 1,3 mia. kroner i modkøbsforpligtelser efter salget af 14 EH-helikoptere for tre mia. kroner i 2001.

Avisen har fået aktindsigt i et dokument fra Erhvervsstyrelsen, hvori der står ”En leverandør har meddelt, at leverandøren ikke havde til hensigt at påtage sig nye industrisamarbejdsforpligtelser. (?) Konkret er der tale om leverandøren AgustaWestland.”

Login

  • Anmeld

    Pelle

    Ak ja, det er jo hvad man får ud af ikke at købe amerikansk... Børnesure møgvirksomheder.

  • Anmeld

    jan nielsen

    Jeg mener, at kunne huske, at samme engelske firma heller ikke lavede det lovede modkøb, da vi købte Lynx.
    Sælg EH 101 køb det som kan holde, Til landtransport CH-47, godt nok en gammel dame; men stadig i produktion. Den kan lette selv i Afghanistan om sommeren. Til vands MH-60R, og med de meget lavere anskaffelsespriser der er på disse enheder (både CH-47 og MH-60R) kunne man måske få nogle Black Hawk

  • Anmeld

    Henrik Ø

    Sælg dem. Vi kunne tilbyde dem til de lande der allerede flyver dem. Vi kunne tilbyde dem Norge - der vist er i kontraktforhandlinger om samme maskine - uden motorer. Lykkes det ikke så hver gang der er en konkurrence hvor AW 101 indgårså tilbyde vores lidt brugte med eller uden motor.
    Erstat dem med maskiner der virker og som kan vedligeholdes. Ovennævnte bud er absolut gode.

  • Anmeld

    Henrik

    @Pelle
    AgustaWestland er engelske og ikke amerikansk.

    De 1,3 mia kan da vokse sig til et enormt beløb, så tit som der skal skiftes lejer i motoren.

  • Anmeld

    D.Staal

    @Henrik
    Jeg tror godt Pelle ved de ikke er amerikanske "det får man ud af IKKE at købe amerikansk"
    Desuden er AgustaWestland Italiensk OG engelsk.

  • Anmeld

    Mikkel

    Det er nu ikke helt sandt at Danmark ikke er en mulig fremtidig kunde. Vi har med stor sandsynlighed mistet én (hvis den ikke kan genopbygges), ligesom vi mangler flere stel, hvis vi fortsat skal have et INTOPS helikopter bidrag.
    Omkring valget af EH-101, så er det en fantastisk platform, der løser opgaven fantastisk godt. JA, der er en masse bøvl, men helikopterens egenskaber kan man ikke tage fra den.
    Sådan rent praktisk, vil det måske have været mere hensigtsmæssigt med en Black Hawk, kontra de Sea Hawk vi får nu. Det vil have givet benefit hele vejen rundt - piloter, mekaniker, reservedele, plads på skibe osv osv. Ligesom man ville kunne sammensætte et blandet bidrag ved INTOPS.

  • Anmeld

    sep

    Ja,det er så tiden hvor man bør se Erhvervsstyrelsen gør brug af reglen om "blacklisting" der er et instrument i de modkøbsregler der ver gældende ifm med køb af EH-101. Blacklisting af AW kan nok ikke lade sig gøre men hvad med at blackliste ejerne af AW nemlig Finmecannica.De må vel skulle stå på mål for at deres selskaber lever op til regler og lovgivning i de europæiske lande.

  • Anmeld

    Maverick Hanson

    Det er bare et dårligt køb, bestemt af politikkerne, da man ikke ville have NH90, selvom det var indstillingen fra FKO og FC.

  • Anmeld

    D.Staal

    @Maverick Hanson
    Vi skal kun være glade for at vi ikke bestilte NH90 som indstillingen var.
    Den helikopter har nemlig haft og har problemer der får EH101´s problemer til at ligne en solskinsdag i marken.
    Praktisk taget ingen af NH90 stellene er leveret til tiden. Norges i så grel en grad, at staten truede med at aflyse hele bestillingen hvis man ikke snart fik nogle helikoptere.
    Sverige har set sig nødsaget til at købe Blackhawks som en midlertidig foranstaltning da deres NH90 var grounded mere end at de fløj. De har tillige været plaget af massive problemer med deres elektroniske systemer, og integreringen af disse.
    Holland har lige haft deres NH90 deployeret for første gang på deres skibe, og de er kommet hjem med så massive mængder korrosion, at man ligefrem har talt om at skrotte et par af de stel der var deployeret.
    NH90 helikopteren er fortsat en helt uhyrlig skandale i diverse europæiske forsvar.

  • Anmeld

    Henrik

    @ Pelle og D.Staal

    Undskyld, jeg misforstod hvad du skrev Pelle.
    Ja jeg skal love for De er sure.

  • Anmeld

    Andreas

    NH90 til debat. Tæller minutterne til Helikopter-Tom kommer på banen med sit glødende forsvar for den, som han gjorde igen og igen i 2011-2012 op til valget af Seahawk i en konkurrence, hvor NH90 slet ikke var med :-)

  • Anmeld

    Alex

    @Andreas,
    Har du slet ikke noget om den EH-101 som ’væltede’ i afghanistan?
    Jeg syndes der har været MEGET stille om den sag.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @Alex

    Lad dem nu få stellet hjem og skrevet havarirapporten færdig - Du ser på billedet at den sorte boks er fjernet fra vraget.

    http://forsvaret.dk/FST/Nyt%20og%20Presse/Pages/StatuspaahavarerethelikopteriAfghanistan.aspx

    http://forsvaret.dk/FST/Nyt%20og%20Presse/Pages/HelikopterHold1erhjemmeigen.aspx

  • Anmeld

    Maverick Hanson

    Jeg har lige nu svært ved at se hvor meget bedre EH101 er end NH90. Piloterne den gang var mere begejstret for NH90 end EH101.

  • Anmeld

    Svend-Erik

    Forskellen er vel, at vi kan brokke os over EH101, mens vi flyver i den (10 år nu?), mens vi kun ville have haft et (flot) billede på væggen af en NH90 at brokke os over