Succesfuld Seahawk-anskaffelse indtil videre

Som skatteydernes vagthund holder vi her på nytkampfly.dk også øje med materielanskaffelser EFTER typevalgene og efter at kontrakterne er underskrevet. Vi holder øje med at de så også implementeres tilfredsstillende. Kald det en slags "Not another EH101".

I november 2012 blev det besluttet at anskaffe 9 MH-60R Seahawk-helikoptere til erstatning for de aldrende Lynx-helikoptere på de danske inspektionsskibe. Siden typevalget har Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse arbejdet med at få det hele på plads til de tre første helikoptere ankommer til maj. Og det arbejde skrider rigtig godt frem, kan man læse i FMI’s årsrapport for 2015, som udkom igår.

"Anskaffelse og implementering af SEAHAWK-kapaciteten følger generelt de fastlagte budgetter og tidsplanen. Projektet er meget komplekst, og gennemførelsen vurderes at være meget tilfredsstillende."

Login

  • Anmeld

    Alex

    Hvad kan man så lære af det?
    Køb hyldevare - Noget som er afprøvet og hvor børnesygdommene er rettet.
    F-35 bliver EH-101 om igen men gange 10.

    Køb noget som virker fra dag et så som F/A-18 eller F-16.

    Vi har ikke bruge for et dyrt, u afprøvet, ’stealth’ fly til.

  • Anmeld

    Jim (The American Guy)

    I totally agree with Alex 100%!

  • Anmeld

    Dan

    “Anskaffelse og implementering af SEAHAWK-kapaciteten følger generelt de fastlagte budgetter og tidsplanen. Projektet er meget komplekst, og gennemførelsen vurderes at være meget tilfredsstillende.”

    Min kommentar handler godt nok ikke om helikoptere, men er der nogen kommentarer fra det personnel, der skal flyve eller servicere vores kommende kampfly, om hvad deres favorit er?

    Jeg er klar over at vores aktive piloter ikke har prøvet F-35, men der må da være nogen, som har fløjet F-18, EuroFighter og måske også Saab Gripen, der har udtalt sig konkret om deres favorit? Vil man lytte i deres retning i FMI?

  • Anmeld

    Dan

    Og så glemte min copy paste liege den vigtigste bid af citatet...

    "En del af successen skal findes i noget, som mange nok ville tage for givet – at de kommende brugere er blevet inddraget."

    Sooorry ;-)

  • Anmeld

    leif liltorp

    Dan.Du har fuldstændig ret.

  • Anmeld

    Søren

    Ref. flere bemærkninger vedr. hyldevarer:
    Artiklen her på siden er helt rigtig, - her er virkelig brugt vitaminer fra alle sider for at undgå "101"!! - Og det er lykkedes med/for alle kræfter at finde de rigtige løsninger, - forhåbentlig?
    Men indtil videre har dette projekt jo kun handlet om bygninger/hangarer/simulator i Karup + uddannelse i USA + ombygning af skibe, - SÅ:
    Sammenligning af/med køb af hyldevarer med andre projekter er ikke relevante NU!
    Denne sammenligning kan først komme 2-3 år efter ibrugtagelse som operativ: Kan de levere flyvetimer ifølge kontrakten til tiden/prisen???
    Idf. kan man spørge: Hvorfor har HWK travlt med at gøre 101 klar til brug på fregatter i smult vande, er det fordi der mangler personel/teknikkere i 723??
    Min mening: Der mangler "varme dedikerede helikopterhænder" esk 723/HWK.

  • Anmeld

    Markos

    Meget imponerende resultat ikke mindst økonomidelen, som viser at helikopterene faktisk blev billigere end forventet. Så meget billigere at det kunne dække merforbruget på skibene:

    "Status på bevillingsdelen med udgangen af 2015 viser, at der for Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses andel af aktstykket er et merforbrug på ca. 1,2 pct. inkl. et forventet mindreforbrug på Foreign Military Sales, når de sidste SEAHAWK-helikoptere forventes leveret i 2018. Projektet ligger dermed som helhed inden for budgettet."

    Hvilken kampflykandidat kan levere det samme?
    Her er de overskrifter vi kan forvente af kandidaterne:

    http://www.bizjournals.com/prnewswire/press_releases/2011/10/21/CG90995

    http://www.ibtimes.com/f-35-could-be-delayed-another-four-years-pentagon-lockheed-martin-deny-delays-1771602

    http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/10/13/germany-suspends-eurofighter-deliveries-due-quality-problems/73871500/

  • Anmeld

    tompetersen

    Når I nu slår så meget på EH-101, så er det jo tankevækkendene at NORGE har købt hele 18 stk EH-101 med 4 i option.

    For øvrigt rullede en Seahawk på forsvarets blokvogn ind på Flådestation FRH for ca. 1 uge siden og blev hejst ombord Esbern Snarre af kran vogn tilhørendene Søværnet.
    Om det var en mock up for at teste facilities ?

    Go wk-end Tom.P

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Tom

    Mon ikke det var det flystel man brugte til at kontrollere håndtering i mock up træ hangaren i Karup

    Og så er Norges AW101 program godt i gang - Simon Pedersen vil sikkert kunne lide radaren.
    http://www.tu.no/artikler/na-starter-de-opp-det-nye-redningshelikopteret/320913

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Jeg synes at det er godt at Seahawk programmet kører på skinner - ser det ud til. Det skal måles op mod hvad vi ser nordpå

    "Det er over 14 år siden helikoptrene ble bestilt. I stedet for å få 14 helikoptre i perioden 2005-2008, ble det altså seks helikoptre i perioden 2011-2016.

    De åtte helikoptrene som blir levert med full operativ kapasitet (FOC), skal etter planen leveres fra første kvartal 2017 til 2020."

    http://www.tu.no/artikler/her-er-forsvarets-nye-ubat-jeger/277030

  • Anmeld

    Simon Petersen

    @TomPetersen

    Det var for at teste den i forhold til hangaren på Absalon klassen - jeg mener i øvrigt at det var Absalon og ikke Esbern Snarre den blev testet på, men jeg er ikke helt sikker.

    @LHA
    Er det mig du henviser til omring radar? Hvis ja, så tror jeg ikke at jeg forstår hvorfor?

    Simon

  • Anmeld

    Svend-Erik Hansen

    Hvordan har Terma bidraget til den avanceret Selex radar på de norske NH90?

    Norge har råd til F-35 og NH90.
    Danmark støver hyldevarerne Seahawk og Super Hornet? af.

    Ikke nødvendigvis en kritik blot en konstatering af det økonomiske råderum.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Simon Petersen

    Beklager fejlstavning. Jeg mener det er en nyhed at den nye norske redningshelikopter skal have AESA radar i 3 paneler. Det må da være en "first".

  • Anmeld

    Dan

    Norge har en bette portion olie i Nordsøen. Godt nok får de ikke det samme for en tønde olie som for et års tid siden, men der er da suget lidt op i tidens løb, og det hele bliver jo investeret i fremtidsnorge. Der er sølv nok i pungen.

  • Anmeld

    Simon Petersen

    @LHA

    Det er det formentlig, men det er ikke lige mit domæne, så det vil jeg undlade at kloge mig på ;-)

  • Anmeld

    Henrik Ø

    @seh jeg mener Seahawken var den dyreste af de 3 kandidater. Den franske Panther formentligt den billigste og absolut en hyldevare. Så selv om din pointe egentlig lyder ok, så holder det ikke rigtigt.
    NH90 ville på papiret været en super løsning også istedet for eh101 katastrofen. Men erfaringen viser blot at NH90 er en endnu større katastrofe end eh101.

  • Anmeld

    Svend-Erik Hansen

    Jeg er så nok en af de få, som ikke ser EH101 som en katastrofe. Den er dyr at flyve i, men er andre helikoptere i samme størrelse biligere?

    Problemerne drejer sig vist mest om manglende vilje til at købe reservedele og forkert valg af motor.

    Er NH90 en katastrofe?

    Norge har måttet vente på deres NH90, men de får dem (nogen af dem) før vores Seahawks, og de virker til at være noget mere avanceret.

    Jeg vil vædde med, at Norges NH90 søger efter ubåde før, vi overhovedet har købt udstyret til Seahawk.

  • Anmeld

    Henrik Ø

    Hvis eh101 havde været en succes så havde man nok valgt wildcat.
    Mig bekendt er omkostningerne ved eh101 noget over det forventede.
    NH90 er muligvis ved at være ok. Men det har da været et katastrofalt forløb.
    Seahawk anti sub udstyr. Kan helt sikkert leveres hurtigt og på budget. Mener også det anses for at være blandt det bedste på markedet.
    Desværre er mange af de fælles europæiske projekter håbløst dårligt styret og konstant udsat for regerings indgriben. Airbus er da også meget kritisk overfor fremtidige projekter, hvis de ikke får bedre forankring og projektstyring.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ SEH

    "Jeg vil vædde med, at Norges NH90 søger efter ubåde før, vi overhovedet har købt udstyret til Seahawk."

    Det har du sikkert helt ret i. Herhjemme har man bestemt sig for IKKE at købe ASW udstyr til Seahawken.

  • Anmeld

    Anders Thomsen

    EH-101 er en fantastisk helikopter også selvom ibrugtagningen kunne have været håndteret bedre.

    Flåden valgte ikke at få leveret SeaHawk med dyppesonar, da den lavfrekvente sonar, som den amerikanske flåder bruger, ville være svært unyttig i danske farvande. For slet ikke at tale om at den er stor, klodset og har en lav synkehastighed.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Anders Thomsen

    Tror der kan opstå mange myter om hvorfor der ikke er sonar i vores kommende Seahawk. Sandheden er nok nærmere - penge. Penge til indkøbet og penge til træning og vedligehold. - Mon de 4 milliarder ville have været nok til 6 ASW udstyrede Seahawk ? Man har valgt ASW fra.

    Den lavfrekvente sonar er velegnet på oceanerne - hvor vores store skibe skal sejle - vi har ikke ASW skibe til hjemlige farvande.

  • Anmeld

    Tom Petersen

    M.H.T EH-101 og NH-90, så kan jeg fra tætteste hold (var hos AW fra 2000-2008) men havde frie hænder til også at "flirte" med NHI og deres NH 90.- berette at sidstnævnte type var endog meget tæt på at blive valgt til DK.

    OG set i bagklogskab, så ville det sikkert have været det fornuftigste, så var vi sluppet for det gammeldags skrammel til SH "R" OG i stedet haft en rigtig NATO multirole topmoderne helikopter, som vi nu ser de FLESTE Nordiske lande har anskaffet. Finland, Sverige,Norge.
    Da jeg var involveret ved AW var der NSHP, som udgjorde et FÆLLES Nordisk "Helikopterkontor" i Stockholm med deltagere fra alle de Nordiske lande OG uenigheden varede i TO år og blev opløst med store økonomiske omkostninger til ingen verdens nytte. - Og så køber man alligevel combined 101 og masser af NH 90 til F,S,N. Så ingen tvivl Både 101 og NH-90 er fantastiske gode helikoptere, BEDRE end fransk og amerikansk gammeldags skrammel !

    Sikorsky S-92 blev hurtigt sorteret fra grundet visse omstændigheder ( dårligt amerikansk og DK rep. købmandskab)
    Tak for oplysningen om Absalo og Esbern Snare - Du har ret i dine formodninger, og jeg byttede rundt på de to skøjter, på trods af min søn jobber på FLS FRH.
    bh. Tom P.

    PS, Der kommer ALDRIG sonar i SH museumsfly, den kan simpelthen IKKE løfte mere, og det er HELE main bottom structureframe,som skal udskiftes - så glem det, men tilgengæld kan vi da glæde os over at SH er en"spraydåse" model brug og smid væk. så det bliver en kort levetid med mange flyvetildragelser og fatal HAVARIER (desværre fordi "nogen" har fejlindkøbt gammelt skrammel)

  • Anmeld

    VSMUT

    Ja, så kan man vel diskutere om det kan kaldes succesrigt at vi har købt en 40+ år gammel helikopter som ikke benyttes af nogen andre lande på denne side af atlanterhavet, og som snart udgår af produktion...
    Det svarer jo nogenlunde til at SAS rendte ud og købte nye DC-10’ere i stedet for A350 i 2013.

  • Anmeld

    Anders Thomsen

    Lars-Henrik Arvedsen

    Ja penge er selfgølgelig en faktor. Men at købe Helras sonaren som ikke er meget bevendt i de indre farvande ville så også være at smide penge ned i toilettet. Der findes andre dyppesonarer som kan bruge både i kattegat og atlanterhavet.

    Seahawken var et godt valg. En afprøvet hyldevare som er i brug. Det eneste reelle alternativ var Dauphin, hvis man ikke ville have alle børnesygdommene fra problembarnet NH90. Merlin er en god helikopter, men alt alt for stor på en fregat.

  • Anmeld

    Cphmoose

    @Tom Petersen

    Det vil sige at du har set et vægtregnskab for SH60R som viser at den harpun løsning DK har tilføjet vejer ligeså meget som dyppe sonaren, spillet der hiver den op af vandet og stablen af sonarbøjer. Og at der dermed ikke er muligt at tilføje det bagefter.

    Det er muligt du har ret - men der er den "lille detalje" at forsvaret har fortalt politikerne at det uproblematisk - altså bortset fra penge.

    Norges køb af AW101 og de krav der lå bag til rækkevide og antal reddede i kombination med Sveriges glæde over deres UH-60 panik køb - viser vel at der aldrig var et opgave fællesskab der kunne dækkes af den samme helikopter.


    Cphmoose

  • Anmeld

    Tor

    Det är orättvist att idag 2016 fortfarande prata om NH90 som ’problembarn’. Det är försenat och har haft många barnsjukdomar. Sverige tvingades köpa några UH-60 eftersom man desperat behövde helikopterförmåga till insatsen i Afghanistan. Man kunde inte vänta.

    NH90 är idag mycket mognare och "hyllvara" än till exempel F-35.

  • Anmeld

    Henrik Andersen

    @ Tom Petersen
    "Museumsfly" er lidt for følelsesladet til mig. Hvis vi ser bort fra ASW delen, hvad kan MH-60R ikke som øvrige skibshelikoptere kan?

    Og jeg må gå ud fra, at du er med på F-35 vognen, og ikke vil anbefale museumsfly som F-15, Eurofighter, Saab Gripen og diverse F-16 forslag?

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Tor

    Prøv at spørge en hvilken som helst nordmand om NH90 er et problembarn - Den sidste af deres bestilling i 2002 forventes leveret i 2020 - mindst 12 år forsinket.

  • Anmeld

    Svend-Erik Hansen

    NH90 er vel kun et problembarn, hvis problemerne fortsætter efter, den er leveret, hvilket der ikke er noget, der tyder på?

  • Anmeld

    Tor

    @LHA
    Jo Norge har fått vänta länge på sina. Det skulle vara stor skillnad på att beställa NH90 idag jämfört med 2002. Liksom det är skillnad på att beställa F35 idag jämfört med att beställa F35 år 2030.

    @Henrik Anderesen
    Det är ju flera decenniers skillnad på F15/F16 och Typhoon/Gripen/Rafale. Ibland får jag intrycket av att vissa tror att t ex F16 och Typhoon skulle vara likvärdiga teknologiskt.

  • Anmeld

    Tom Petersen

    Jeg er bestemt ikke på Scandal F-35 vognen, men så gerne at EF blev valgt af mange vægtige årsager ( Og venter på Gripen NG tills roll out Maj 2016 i Linköping )

    Og til de øvrige spm om helikoptere, så var NSHP tilbage i år 2000 for at de Nordiske /skandinaviske lande skulle købe fælles ind til TTT og SAR. ( men det gik jo som sagt i vasken)
    Og til Sonar siden, du kan ikke have både Sonar og hook, OG OG uden hook, så kommer der endnu flere problemer med landing og recovery. Der skal nok ryge nogle "R" ud over kanten i havvejr. Museumshelikopteren med HALEHJUL kommer ALDRIG til at performe godt i 12-15 meter Atlantbølger med store rol og pitch værdier på vore "småskøjter"
    Nej MH-60R kommer til at stå det meste af tiden rigtig godt og fornuftigt fastsurret i hangaren på skibene. Så risikerer den 5-6 mands enorme flybesætning heller ikke at få en dukkert med helikopteren.
    Men havde man nu købt en supermoderne NH-90 med næsehjul og kraftig negatig thrust / pitch, så ville man have kunnet lave forsvarlige decklandings og T/O under marginale vejr // vindforhold.
    Det eneste gode ved "R" er at man får en god simulator, der IKKE ryger i vandet og går tabt, og at vi sikkert ikke beholder museumshelikopteren ret længe, Da den bliver dyr, når alle andre stopper med at bruge den, samt at produktionen stoppes snarest. bh Tom.P

  • Anmeld

    Henrik Ø

    @tom nu blev NH90 ikke tilbudt. Mener du wildcat ville have været detrigtige valg af de 3?

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    Det synes aldeles bizart at MH-60R ikke skulle være i stand til at lette med ASW udstyr - Den er nu bygget i flere hundrede eksemplarer, der funker fint for USN - D.v.s. den kan lette og flyve i tæt på 3 timer med 2,7 ton udvendig våbenlast og 300 kilo ASW elektronik + 25 sonobøjer + 4 besætningsmedlemmer. Hvis dette ikke var sandt, så ville det nok være blevet kendt for almenheden. Sonaren er i øvrigt specielt videreudviklet til littoral warfare, da den skal bruges af de nyere LCS skibe.

  • Anmeld

    Simon Petersen

    @Tom Petersen

    Hvad mener du om de mennesker i forsvaret, der har vurderet de indkomne tilbud og endt med at vælge en helikopter der, i din optik, er så håbløs for det danske forsvar?

  • Anmeld

    Simon Petersen

    @LHA

    Jeg er helt enig med dig og din undren. Jeg kan heller ikke udelukke, at jeg kunne finde på at spørge nogen med lidt mere førstehåndsviden og knap så mange følelser involveret :-)

  • Anmeld

    E. Petersen

    Står lidt undrende overfor den påstand at Seahawk platformen er på vej ud. Synes netop dette typevalg har være fornuftig anvendelse af "skattekroner"

    En gennemprøvet platform der anvendes af vores største samarbejdspartner.

    Og en erstatning ligger langt ud i fremtiden. Går alt som planlagt, vil man først begynde at fase en ny platform ind efter 2030 og derfor vil et totalskifte først være gennemført efter 2040.

    Til det tid vil de 9 danske MH-60R for længst være slidt op med det timeforbrug man planlægger.

    http://news.usni.org/2016/02/24/navy-pondering-helicopter-future-after-mh-60-seahawk

  • Anmeld

    Golf Oscar

    I behøver ikke at undre jer så meget. Tom P. har talt og som med alle andre aspekter indenfor flyvning ved han bedst, da han engang i tidernes morgen har set en vaskeægte helikopter.

    Ironi off...

  • Anmeld

    Anders Thomsen

    En dyppesonar fra Thales med kabeltromle, betjeningspult og hejsemaskineri vejer lidt over 300 kg, hvorimod den amerikanske vejer en smule mere. Vores Seahawk helikoptere vile sagtens kunne flyve med dem. Men det skal være en relativt højfrekvent sonar, hvis vi skal bruge den i østersøen. Den amerikanske sonar ville være dødvægt herovre.

  • Anmeld

    Tor

    "Sweden anti-submarine warfare training" från Airbus.
    https://www.youtube.com/watch?v=HF1iTj6Zy0I

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Anders Thomsen

    Jeg forstår udmærket dit argument- Ocean store dybder og homogene vandmængder - Østersøen ikke specielt dybt og mange forskellige lag med forskellige saliniteter og temperaturer. Det ville kræve et andet frekvens område/energier.
    Men i min naivitet går jeg ud fra at når Raytheon skriver de har modificeret AN/AQS-22 ALFS til "littoral waters"/ "brown water" så må det være den slags ændringer de har haft i tankerne, da den skulle bruges på LCS. - Men jeg er ikke sonar menneske.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Simon Petersen

    Problemet vi har haft gennem alle årene med optakt til og diverse fora snak om fregat helikoptere - Da har mange i deres omtale og meninger ikke forholdt sig til at dette ikke er noget vi har haft før - 40-50% af prisen på en fuldt udstyret ASW helikopter er elektronik og sonar udstyret. Referencerne har oftest været til transport helo’s.

  • Anmeld

    Simon Petersen

    @LHA

    Enig - jeg er principielt ligeglad med hvor gammel designet af selve stellet er. Det er den elektroniske indmad, der er vigtig.

    Selv den gode gamle Huey fra Vietnamkrigen flyver stadig rundt med moderne elektronik - men den vist overhovedet ikke sammenlignes med versionen fra 60’erne.

    Jeg forbeholder mig stadig retten til at tale med nogen, der rent faktisk har førstehåndskendskab til Seahawk ;-)

  • Anmeld

    Marlow Aasan

    Jeg har fulgt med på produksjonen av de norske AW 101 helikoptrene og de er i rute i forhold til avtalt fremdriftsplan, det første helikoptret ble testet på bakken i forrige uke og det ser ut til at det er en god dialog mellomleverandør og kunde i dette tilfellet, De norske helikoptrene har litt andre spesifikasjoner enn de danske med motorer fra General Elecric, annen og nyere type halerotor, annen type radar osv. Er det noen somvet omdet danske AW 101 helikoptret somhavarerte i Afghanistan blir sendt tilbake til fabrikken for å bli reparert ?

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Marlow Aasan

    Jeg har noteret at de nye norske AW101 har motorer som er i familie med vore kommende fregat helo.

    Mener at man i DK har ombygget halerotoren på de danske AW101 for en god stund siden til seneste design.

    Men man fik ikke ønsket om GE motorer opfyldt :-)

    Vedr. helo som forulykkede i Afghanistan, så er alle tegn i sol og måne, at den vil blive genopbygget i Yeovil, hvor den befinder sig nu - meeen som du ved at de der med regneark etc. skal have fundet en god undskyldning.

  • Anmeld

    Andreas

    @Tom: Når US Navy endnu ikke har modtaget de sidste af i alt knap 300, så tvivler jeg på den er på vej på pension.

    Og som flere andre, så tvivler jeg også på at vores harpun-lock vejer så meget, at der ikke er overskud til sonaren. Mig bekendt, så købte vi dem som "forberedt til ASW".

    Hvis harpunen tager vægt, så kunne vi lave en EH101-agtig løsning, hvor de ni, der allerede er bestilt og på vej, har decklock, mens 4-5 nye med ASW ikke har det. Ligesom man har 8 EH101 i SAR og 6 i TTT-udgave.

  • Anmeld

    Tom Petersen

    Til alle de undrene kommentarer, så har jeg IKKE kun set en helikopter, men fløjet mere end 3.000 timer i forskellige helikoptere som besætningsmedlem, både militært og civilt med EASA typerating B1 and B2.
    JA det er et par dage siden, men samtidig har jeg fulgt EH-101 anskaffelsen til DK, særdeles tæt som Tech Ops rep ved fabrikkens danske agent i næsten 10 år Kære venner og nuvenn samtidig har jeg aktivt medvirket og kæmpet for indførelsen af civile akutlægehelikoptere i mere end TI ÅR.
    Til tvivlere med ell.uden ironi - Det er da nok begrænset hvad jeg ved om helikoptere. bh Tom.p

  • Anmeld

    Tom Petersen

    Det er som om INGEN tænker på at DK er den eneste som har deckhook placeret der hvor CG er. OG dette er samtidig frame mounting station for sonar. OG deckhook kan ikke undværes med de operation circumstancies ( deck roll and pith ) som der bydes vore små skibe i HØJSØ, på Færøerne Atlanten og Grønland.
    Jo det er skam ganske rigtigt, MH-60-R er en gammeldags konstrueret type helikopter med (hjertet) halehjulet det FORKERTE sted, og er livsfarlig ( derfor spc.DK deck harpoon ) for at prøve undgåelse aborted fatal landing i high sea state. MH-60-R er beregnet til Hangarskibe og meget store samt stabile skibe i roligere farvand.
    Hvor mange af JER har prøvet at lande på et "gyngene" helideck ?? Jeg kan berette, ikke altid lige succesfuldt ! bh Tom.P

  • Anmeld

    Tom Petersen

    Til @ LHA

    Jo DK´s EH-101 har de nyere redesignede TRH og TRB (halerotor) Der var nogen "slåskamp" mellem RDAF og AW for at få dette på plads.
    Og på et tidspunkt gik bølgerne og diskussionen (bag gardiner) så højt at fabrikken måtte tage et antal 101 retur ! Men det hed sig at RAF og RN manglede et paar stykker akut, så der blev konstrueret en "historie"
    Senere fik man sprit nye 101 i RDAF som erstatning for de "solgte" ak,ja det ved jeg heller ikk meget om til tvivlerne. - Somme tider er jeg bare tavs,osse i nyt kampfly. bh Tom på vej til ferie og flyfabriksbesøg.

  • Anmeld

    Lars-Henrik Arvedsen

    @ Tom

    Og den "slåskamp" du omtaler er måske så også grunden til, at de 6 nye (M515-M520) der blev leveret, IKKE havde det nye rotor rotorblad, som de 6 der blev leveret til RAF fra DK meget hurtigt fik. Dette rotorblad er mere effektive og kan spare brændstof eller give højere hastighed / rækkevidde.
    OG ingen af de 6 EH101 der afgik fra DK kom til Helmand. Nu er alle Merlins flyttet fra RAF til RN.

  • Anmeld

    Markos

    Succesfuld Seahawk anskaffelse for Australien:
    Australske MH-60R øver sig i at fange u-både og flyver med ASW udstyr.

    “I really enjoy working on the MH60-R - the helicopter is a fabulous capability and it’s excellent to put into practice what we’ve trained to do,” Leading Seaman Chamberlain said."

    http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/172263/ran-resumes-dipping-sonar-operations-after-20_year-hiatus.html

  • Anmeld

    Halken

    En flotation device kan ikke bruges i høj sø, som der ofte er i Arktis og dermed er værdien af en redningsflåde og en ekstra nødudgang måske større. Noget tyder på at man forsøger at piske en storm i et glas vand.

    "The fundamental SEAHAWK concept has endured in large part because of its high reliability. While the earliest variants of the U.S. Navy SEAHAWK from the 1980s originally carried flotation devices, the U.S. Navy removed the system following an analysis that show the devices proved mo meaningful statistical difference to an H-60 aircrafts survivability."

    "U.S. Navy experience does not prevent potential operators from equipping an MH-60R aircraft with flotation devices as an option. SEAHAWK aircraft can be fitted with a number of options, while taking care that such development does not fundamentally alter the aircraft from the U.S. Navy baseline."

    http://nytkampfly.dk/archives/2660

  • Anmeld

    E. Petersen

    Og så lidt Økonomi igen

    Hvis nogen synes vores Seahawk er et dyrt bekendtskab 40-50 millioner USD/stk i FYC skal nok dreje hovedet væk når de ser prisen på USA´s nyeste helikopter legetøj

    Prisen er pt. 95 millioner USD/stk. og stiger stadig.
    Det vil give en pakkepris på over en milliard eller det dobbelte af vores Seahawk.

    Endnu et eksempel på at USA´s våbenprogrammer er fuldstændig ude af kontrol økonomisk og et højt forsvarsbudget, ikke nødvendigvis, giver mere valuta for pengene.

    https://www.dodbuzz.com/2017/03/13/marines-ch-53k-king-stallion-set-become-worlds-expensive-helicopter/

  • Anmeld

    Cphmoose

    Hvorfor? Der er ingen som helst pointe eller sammenhæng:
    Det er som at sammenligne prisen på en ladcykel med en lastbil.
    At den ene er meget dyrere end den anden siger intet som helst.
    Cphmoose