Lockheed ikke kun i Danmark for øllets skyld

I disse dage er 35 repræsentanter for forskellige dele af Lockheed Martin i Danmark for at finde danske virksomheder, som verdens største våbenindustri kan samarbejde med og lægge ordrer hos. Men hvorfor egentlig?

Danmark har besluttet at købe Lockheed Martins F-35 kampfly, men her følger som bekendt ikke den normale modkøbsforpligtelse med. Lockheed Martin er ikke juridisk forpligtet til at lægge så meget som én krone i Danmark. Men alligevel kommer topchefer fra alle selskabets fire divisioner til lille Danmark i tre dage.

[caption id="attachment_9968" align="alignright" width="214"]Jonathan Hoyle. Foto: Lockheed Martin. Jonathan Hoyle. Foto: Lockheed Martin.[/caption]”Øllet hjælper på det,” lyder det fra Lockheed Martins øverste chef for Europa, Jonathan Hoyle, da nytkampfly.dk onsdag eftermiddag fanger ham på en telefon fra Herning. Her har han og de øvrige Lockheed Martin-folk tilbragt hele dagen med at ”speed date” op mod 80 danske virksomheder.

Login

  • Anmeld

    Svend-Erik Hansen

    "For vi kigger ikke kun på F-35 projektet, pointerer Jonathan Hoyle."

    Det her irriterer mig. Ikke, at der samarbejdes med danske virksomheder, men de andre kandidater i typevalget, som skulle indgå modkøbsforpligtelser i modsætning til LM, var ikke tilladt at tilbyde et bredt spektrum af samarbejde.

  • Anmeld

    TomR

    SEH.
    Det er jo fordi at Danmark, omend minimalt, officielt er partner i F-35 projektet. Som partnerland er der ikke modkøbsklausuler af nogen art...
    "Danmark har besluttet at købe Lockheed Martins F-35 kampfly, men her følger som bekendt ikke den normale modkøbsforpligtelse med.".
    LM er som der står heller ikke forpligtiget til at tilbyde et "bredt spektrum af samarbejde.". De er ikke forpligtiget til noget som helst, det her er ren bonus og kun fordi at de også selv kan få noget ud af det, hvilket kun er fint.
    Det var forøvrigt ikke forsvaersministeriet men erhvervs og vækstsministerie som betalte de første penge til F-35 projektet sådan at Danmark blev partnerland i projektet, selvom at vi skulle vælge et andet fly. Det blev gjort som et erhversfremmende tiltag for dansk industri.