Debat

Brintbranchen: Danmark kan blive arnestedet for en grøn industriel revolution

Selvom dansk indenrigsflyvning måske kun har en mindre betydning i det globale udslip af CO2, har vi nu muligheden for at udvikle, opskalere og teste produktionen af grønne Power-to-X-brændstoffer i stor størrelse, skriver Tejs Laustsen Jensen. 

Vi kan ikke løse alle problemerne i Danmark, men vi kan udvikle, producere og eksportere løsningerne til hele verden, skriver Tejs Laustsen Jensen. 
Vi kan ikke løse alle problemerne i Danmark, men vi kan udvikle, producere og eksportere løsningerne til hele verden, skriver Tejs Laustsen Jensen.  Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Tejs Laustsen Jensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

2022 er i brint- og klimasammenhæng kommet flyvende fra start med statsministerens udmeldinger om omstillingen af dansk indenrigsflyvning i nytårstalen.

De konkrete ambitioner om en grøn rute i 2025 og en komplet omstilling af indenrigsflytrafikken i 2030 kan få meget stor betydning – og det ikke bare for den danske luftfart. For selvom dansk indenrigsflyvning er småting i det globale billede, så er det her muligheden for at udvikle, opskalere og teste produktionen af grønne Power-to-X-brændstoffer (PtX) i en virkelighed af industriel størrelse.

Ny temadebat: Kører regeringens udspil om fremtidens grønne brændstoffer i rette retning?

Statsministeren har med nytårstalen atter sat fremtidens grønne brændstoffer på dagsordenen.

”Senest i 2025 skal danskerne have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute. Og senest i 2030 skal vi kunne flyve helt grønt, når vi flyver indenrigs i Danmark," sagde Mette Frederiksen (S).

Ordene kommer i kølvandet på det udspil, regeringen fremlagde i december, som skal fremme udviklingen af fremtidens grønne brændstoffer til fly, skibe og lastbiler, blandt andet ved at bruge 1,25 milliarder kroner på produktionsstøtte til Power-to-X.

I en ny temadebat spørger Altinget derfor, om vi med udspillet kører i den rette retning? Hvad er godt, hvad er skidt, og hvad er det vigtigste at rykke på først?

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter sættes spot på et aktuelt emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning.

Vil du være med i debatten om grønne brændsler? Indlæg kan sendes til elmdal@altinget.dk.

Det er en stor opgave, særligt frem mod 2025, men det er på ingen måde umuligt – det kræver dog en hurtig implementering af regeringens PtX-strategi og klarhed over luftfartsinitiativets detaljer, men så kan og skal vi i branchen også levere. Og det er fundamentet for, at vi også kan tage fat på den internationale trafik.

Trædesten skaber vejen

Vi har brug for store ambitioner og konkrete målsætninger, for det er via dem, at den grønne, industrielle revolution kickstartes.

De brintbaserede brændsler, der skal bruges til at holde et dansk indenrigsfly grønt på vingerne, er de samme, som skal fragte passagerer og gods på kryds og tværs af kloden. PtX-teknologierne bag produktionen af de grønne brændsler er ligeledes de samme – om det er korte eller transatlantiske ruter. Og både teknologi og brændsler kan vi producere i Danmark.

Men vi skal starte et sted, og en klar forhindring for at vi har kunnet komme i gang har været det manglende markedstræk. Det er det, statsministeren nu skaber.

Den danske brint- og PtX-industri med den lange værdikæde af underleverandører kan blive arnested for omstillingen af den globale luftfart, og indenrigsflyvning allerede i 2025 er en vigtig trædesten på vejen mod de grønne flyrejser.

Forudsætninger forpligter

I Danmark har vi alle tænkelige forudsætninger for at blive eksportør af både de grønne brændsler og teknologierne bag: Massive VE-kapaciteter, et forskningsmiljø i verdensklasse, som allerede er stærkt fokuseret på brint og PtX, samt et innovativt erhvervsliv der både kan og vil løfte den grønne opgave.

Den danske brint- og PtX-industri med den lange værdikæde af underleverandører kan blive arnested for omstillingen af den globale luftfart, og indenrigsflyvning allerede i 2025 er en vigtig trædesten på vejen mod de grønne flyrejser.

Tejs Laustsen Jensen, direktør, Brintbranchen

Og løsningerne eksisterer allerede – til alle dele af transportsektoren.

Der skal tages livtag med emissionerne både på vejtransporten såvel som luft- og skibsfarten. Vi kan ikke løse alle problemerne i Danmark, men vi kan udvikle, producere og eksportere løsningerne til hele verden, så andre kan gå i vores fodspor, så emissionerne kan nedbringes på global skala.

Udviklingen af PtX-teknologier og -brændsler er et af de største enkeltstående bidrag, vi kan yde til den globale klimakamp. Og fordi vi har forudsætningerne og evnerne i Danmark, har vi også ansvaret for at gøre det.

Trædesten udgør den grønne vej

At dansk indenrigsflyvning udgør en relativt lille klimabelastning, er ikke et argument imod at sætte ind netop her – tværtimod gør det til et oplagt indsatsområde.

Grønne PtX-brændsler produceres groft skitseret ved at blande grøn brint med fossilfri CO2. Første skridt er derfor den grønne brintproduktion, hvor vand spaltes til ilt og brint ved elektrolyse. Brintbranchens analyser viser, at omstillingen af den danske indenrigsflytrafik vil kræve mellem 130 og 300MW elektrolysekapacitet – alt efter fuldlasttimer med videre.

Det er – både i forhold til elektrolyse og den bagvedliggende VE-kapacitet en absolut overkommelig opgave.

Der opstår dog en udfordring i forhold til CO2’en, da der endnu ikke er klare rammer og infrastruktur for brugen af biogen CO2 til produktion af grønne brændsler. Danmark har dog stærke kompetencer på CCUS, så det handler i høj grad om, at politiske rammevilkår kommer på plads for også denne del af værdikæden.

Men sidst – og nok så vigtigt – så er der selve produktionen af brændstoffet. Her skal bygges nye industrielle anlæg, kendte teknologier skal arbejde sammen og optimeres, og heri er naturligvis en række udfordringer. De kan løses, når efterspørgslen efter det grønne brændstof er tilstede, og det er den indsats branchen, luftfartsindustrien og staten nu hurtigt skal løfte i fællesskab. Og så skal vi naturligvis videre – til mere brændstofproduktion og udenrigsflyvningerne. Men indenrigs i 2025 er et godt sted at starte.

I skarp konkurrence med resten af Europa er den danske industri klar til at levere de grønne løsninger, men også nye arbejdspladser og grøn eksport for milliarder.

Tejs Laustsen Jensen, direktør, Brintbranchen

Rammevilkårene skal på plads hurtigst muligt

Men for at vi kan gøre det med succes, så gælder det for hele branchen, at det haster med afklaring og fordelagtige rammevilkår for udvikling og opskalering af brint og PtX.

Et godt og vigtigt skridt blev taget før jul, da regeringens længeventede udspil til den PtX-strategi blev offentliggjort midt i december. Den er et omfangsrigt værk med mange gode initiativer på blandt andet regulering og infrastruktur, og så blev det én gang for alle slået fast, at brint og PtX er afgørende for indfrielsen af Klimalovens målsætninger.

Det er positive skridt, men nu haster implementeringen.

I skarp konkurrence med resten af Europa er den danske industri klar til at levere de grønne løsninger, men også nye arbejdspladser og grøn eksport for milliarder.

Vi kan indfri både statsministerens ambitioner på luftfarten og milepælene udstukket i strategien og endda mere til, hvis regering og folketing i samarbejde sikrer de rammevilkår, der kan gøre den danske brint- og PtX-industri til verdens stærkeste.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion