Debat

Københavns Lufthavn: Grøn indenrigsflyvning kan skabe et nyt erhvervseventyr

Det er positivt, hvis regeringen vil støtte indenrigsflytrafikken til at flyve på grøn energi - det kan nemlig skabe grobund for et nyt eksporteventyr, der kan brede sig til udenrigstrafikken, skriver Marie Louise Hansen. 

Det er godt nyt, at regeringen nu selv har sat et ambitiøst mål for en reduktion af CO2-udledningen for indenrigstrafikken, og vi ser frem til at have en dialog om, hvordan vi kommer i mål, skriver Marie Louise Hansen.
Det er godt nyt, at regeringen nu selv har sat et ambitiøst mål for en reduktion af CO2-udledningen for indenrigstrafikken, og vi ser frem til at have en dialog om, hvordan vi kommer i mål, skriver Marie Louise Hansen.Foto: Mathias Eis/Ritzau Scanpix
Marie Louise Hansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Danmark har vi historisk ikke været bange for at gå forrest, når det handler om at finde nye og mere bæredygtige måder at leve på blandt andet ved at investere i udviklingen af vindenergi.

Nu har regeringen valgt, at Danmark igen skal i førerfeltet, når det gælder luftfartens store opgave med at udskifte de fossile brændstoffer med bæredygtige alternativer. Luftfarten har længe efterspurgt politisk hjælp til at løse den gordiske knude: At få sat gang i brugen af de dyre, bæredygtige brændstofalternativer uden blot at skubbe udledningen andre steder hen. En opgave som kombinationen af luftfartens globale konkurrencesituation og en meget høj pris for brændstofalternativerne gør særligt vanskelig.

Ny temadebat: Kører regeringens udspil om fremtidens grønne brændstoffer i rette retning?

Statsministeren har med nytårstalen atter sat fremtidens grønne brændstoffer på dagsordenen.

”Senest i 2025 skal danskerne have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute. Og senest i 2030 skal vi kunne flyve helt grønt, når vi flyver indenrigs i Danmark," sagde Mette Frederiksen (S).

Ordene kommer i kølvandet på det udspil, regeringen fremlagde i december, som skal fremme udviklingen af fremtidens grønne brændstoffer til fly, skibe og lastbiler, blandt andet ved at bruge 1,25 milliarder kroner på produktionsstøtte til Power-to-X.

I en ny temadebat spørger Altinget derfor, om vi med udspillet kører i den rette retning? Hvad er godt, hvad er skidt, og hvad er det vigtigste at rykke på først?

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter sættes spot på et aktuelt emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning.

Vil du være med i debatten om grønne brændsler? Indlæg kan sendes til [email protected].

Bæredygtige flybrændstoffer kan blive nyt erhvervseventyr

I maj 2020 afleverede vi i Luftfartens Klimapartnerskab vores bud på, hvordan det kan lykkes. En gennemarbejdet plan med politiske anbefalinger til at nå en reduktion af indenrigsudledningen i 2030 med 70 procent versus 1990 og udenrigsudledningen med 30 procent versus 2017. Endemålet er selvfølgelig en helt klimaneutral luftfart i 2050.

Derfor er det godt nyt, at regeringen nu selv har sat et ambitiøst mål for en reduktion af CO2-udledningen for indenrigstrafikken, og vi ser frem til at have en dialog om, hvordan vi kommer i mål.

Selvom indenrigstrafikken står for en relativt lille del af den samlede udledning, så har vi store forhåbninger til, at regeringen også vil samarbejde med branchen om en grønnere udenrigsluftfart, når der for alvor tages hul på den plan for luftfartens grønne omstilling, som regeringen har varslet i 2022. Det vigtigste er, at vi kommer i gang.

Målet om en helt CO2-neutral indenrigsluftfart i 2030 er isoleret set meget ambitiøst, og det kræver, at vi arbejder hurtigt for at få sat skala på produktionen og brugen af bæredygtigt flybrændstof. Derfor bør det også ses som et startskud, der giver Danmark mulighed for at gå forrest – ikke kun på klimadagsordenen –, men også i det potentielle erhvervseventyr, der ligger i den stigende efterspørgsel efter de bæredygtige flybrændstoffer.

Selvom indenrigstrafikken står for en relativt lille del af den samlede udledning, så har vi store forhåbninger til, at regeringen også vil samarbejde med branchen om en grønnere udenrigsluftfart, når der for alvor tages hul på den plan for luftfartens grønne omstilling, som regeringen har varslet i 2022.

Marie Louise Hansen
Head of Corporate Responsibility, Københavns Lufthavn

Hos Københavns Lufthavn har vi allerede indledt et samarbejde med blandt andet Ørsted og Mærsk om at etablere en dansk produktion af bæredygtigt Power-to-X-brændstof. Og i forlængelse heraf er det glædeligt, at regeringen netop har lanceret sin Power-to-X-strategi med et ambitiøst mål for elektrolysekapacitet på fire til seks GW i 2030.

Danskerne vil gerne bidrage til omstillingen

For at de store mængder brint kan bruges i luftfarten, så skal der dog investeres væsentligt i PtX-produktionen og udnyttelsen af den CO2, der er afsat mange midler i strategien til at indfange. I det lys efterlader den ellers ambitiøse PtX-strategi et fortsat finansieringsbehov, som skal dækkes, og som gør luftfartsbranchens forslag om et klimabidrag om muligt mere aktuelt.

For at sætte skub i omstillingen har Luftfartens Klimapartnerskab foreslået at opkræve et mindre klimabidrag per afgående passager, der er øremærket brugen af brændstofferne. Det vil være et vigtigt værktøj, der - i modsætning til en almindelig flyafgift, der blot indkræver midler til statskassen - rent faktisk har en markant effekt på det, vi ønsker at opnå: En CO2-neutral luftfart.

Spørger man danskerne – og det har vi gjort - er de heldigvis overvejende positive over for at betale lidt ekstra for flybilletten, så længe pengene altså går til omstillingen. Og i særlig grad: Til at øge brugen af bæredygtigt brændstof.

Havde vi slukket for strømmen i stedet for at udvikle vindmøller, var Danmark blevet et meget fattigt land og havde på ingen måde bidraget til at reducere klimaudfordringerne globalt. I stedet har vi skabt tusindvis af jobs og skubbet en udvikling frem, som har givet markante globale aftryk. Den succes har vi mulighed for at gentage for luftfarten. Sammen kan vi skabe et nyt, grønt eventyr i Danmark.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00