Debat

IDA: Derfor er grøn indenrigsluftfart ikke ren symbolpolitik

Den danske indenrigsflyvning er langtfra det største problem i den hjemlige CO2-udledning. Alligevel kan det give god mening at indlede omstillingen af flytransporten her, så længe det ikke forsinker elektrificeringen af den øvrige transport, skriver Thomas Damkjær Petersen. 

Med statsministerens udmelding om grøn indenrigsflyvning i sin nytårstale viser hun, at ikke bare er regeringen villig til at lægge de støttekroner, der blev aftalt i 2021 - de er også parate til at skabe et lokalt marked, skriver Thomas Damkjær Petersen. 
Med statsministerens udmelding om grøn indenrigsflyvning i sin nytårstale viser hun, at ikke bare er regeringen villig til at lægge de støttekroner, der blev aftalt i 2021 - de er også parate til at skabe et lokalt marked, skriver Thomas Damkjær Petersen. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Thomas Damkjær Petersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Udover kød på middagsbordet er flyrejser vel et af de største dilemmaer, vi har i vores personlige klimaprioriteringer.

Ny temadebat: Kører regeringens udspil om fremtidens grønne brændstoffer i rette retning?

Statsministeren har med nytårstalen atter sat fremtidens grønne brændstoffer på dagsordenen.

”Senest i 2025 skal danskerne have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute. Og senest i 2030 skal vi kunne flyve helt grønt, når vi flyver indenrigs i Danmark," sagde Mette Frederiksen (S).

Ordene kommer i kølvandet på det udspil, regeringen fremlagde i december, som skal fremme udviklingen af fremtidens grønne brændstoffer til fly, skibe og lastbiler, blandt andet ved at bruge 1,25 milliarder kroner på produktionsstøtte til Power-to-X.

I en ny temadebat spørger Altinget derfor, om vi med udspillet kører i den rette retning? Hvad er godt, hvad er skidt, og hvad er det vigtigste at rykke på først?

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter sættes spot på et aktuelt emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning.

Vil du være med i debatten om grønne brændsler? Indlæg kan sendes til [email protected].

Derfor kunne vi måske ånde lettede op, da statsministeren i sin nytårstale lovede at løse problemet. I 2025 vil hun have sikret en grøn indenrigsrute, og i 2030 skal luftfarten inden for landets grænser fortjene betegnelsen grøn.

Så let slipper vi nu ikke. Hvis man dykker ned i de faktiske udledninger fra indenrigsluftfart, er det ikke her, at vi har de store udfordringer. De udgør under en enkelt procent af de samlede udledninger fra vores luftfart og er nærmest usynlige i opgørelsen over de samlede nationale udledninger. Men er den grønne luftfart så ren symbolpolitik?

God grund til at starte med indenrigsflyene

Heller ikke. Vi skal finde grønne løsninger på alt, hvad vi gør, og selvom nogen vil argumentere for et forbud mod indenrigsluftfart i så lille et land, bliver vi nødt til at se på, hvad alternativerne er. Mellem Århus og Sønderborg er det meget vel et elektrificeret tog, men mellem Aalborg og København er det ofte en enkelt person i en bil og måske ligefrem ombord på en hurtigfærge noget af vejen, og så er vi stort set lige vidt klimamæssigt. Og til Bornholm er alternativet naturligvis heller ikke så enkelt.

Vi skal finde grønne løsninger på alt, hvad vi gør, og selvom nogen vil argumentere for et forbud mod indenrigsluftfart i så lille et land, bliver vi nødt til at se på, hvad alternativerne er. 

Thomas Damkjær Petersen
Formand, Ingeniørforeningen, IDA

Samtidig er der gode grunde til at starte med den begrænsede del af flyene, der letter og lander inden for landets grænser. Power-to-X er er en produktionsproces i heftig udvikling, og med statsministerens udmelding viser hun, at ikke bare er regeringen villig til at lægge de støttekroner, der blev aftalt i 2021; de er også parate til at skabe et lokalt marked.

Det er det stof, udvikling af smarte, grønne teknologier bliver skabt af: Offentlig støtte til samarbejder mellem virksomheder og universiteter samt et lokalt marked, der kan kickstarte produktionen. Her er tusinde problemer, som skal løses inden for energiforsyning, storskalaproduktion og produktgodkendelser, men det er jo det, den grønne omstilling går ud på. Så det handler simpelt sagt om at sætte i gang.

Spørgsmålet er også, hvor længe det er Power-to-X, der er svaret på de korte distancer. Udviklingen inden for elfly kan forventes at gøre disse til den attraktive endeløsning herhjemme. Også fordi luftfartsbrændstof fra Power-to-X er rasende dyrt og har et markant energitab i processen. Selv om tanken om grønne brændstoffer i flyet til Aalborg kan være fin på en kort startbane, er det altså ikke sådan, vi bliver klimaneutrale på den længere.

De grønne indenrigsruter er ikke ren symbolpolitik, men det vil være et alvorligt problem, hvis samtalen nu kun skal handle om indenrigsfly.

Thomas Damkjær Petersen
Formand, Ingeniørforeningen, IDA

Der er brug for en grøn mobilitetsplan

De grønne indenrigsruter er ikke ren symbolpolitik, men det vil være et alvorligt problem, hvis samtalen nu kun skal handle om indenrigsfly. Det bliver ikke den indsats, der får skovlen under vores største klimaproblemer på transportområdet. Det handler i høj grad om at elektrificere alt det andet – personbilerne, varebilerne, færgerne, togene, lastbilerne. Og naturligvis om langdistanceflyvningen, som den aktuelle prøveballon på indenrigsruterne kun må være en trædesten i retning af at omstille radikalt.

Herhjemme har vi brug for en grøn mobilitetsplan for Danmark, så grønne løsninger også bliver de bedste alternativer – de hurtige tog fra eksempelvis Århus til Sønderborg og mellem København og Aalborg kræver planlægning og investeringer.

Der er et hav af opgaver og muligheder for at sikre grøn mobilitet, og man kan sagtens argumentere for, at al den transport, der ikke er nogle få flyruter i det ganske, danske land, bør nyde endnu større prioritet i det kommende år. Indenrigsflyvning er trods alt hverken forbundet med store udledninger i det samlede billede eller berører særligt mange danskere, og det perspektiv bør både regeringen, Folketinget og for den sags skyld Dronningen holde sig for øje.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00