Debat

Dansk Fjernvarme: DI overser ligtornene i nyt lovforslag om affaldsforbrænding

Dansk Industri forholder sig ikke til hovedproblemet i lovforslaget om affaldsforbrænding, som handler om, at der i 2027-2029 skal indføres stramninger i konkurrencen, der skal få 30 procent til at gå konkurs i senest 2030.  Det vil skabe stor usikkerhed de næste 5-7 år, skriver Michael Fibiger.

Lovforslaget om affaldsforbrænding vil skabe usikkerhed og højere priser for husholdningerne, men det overser Dansk Industri, skriver Michael Fibiger.
Lovforslaget om affaldsforbrænding vil skabe usikkerhed og højere priser for husholdningerne, men det overser Dansk Industri, skriver Michael Fibiger.Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I et debatindlæg i Altinget 27. marts konkluderer Karin Klitgaard og Troels Ranis fra Dansk Industri, at lovforslaget om affaldsforbrænding hverken vil skade energiforsyningen eller mulighederne for CO2-fangst. Konklusionerne er blandt andet baseret på, at man kan erstatte varmen fra de affaldsforbrændingsanlæg, som skal gå konkurs, med varmepumper og overskudsvarme fra industrien.

Det er i sig selv ikke uden udfordringer. Men i Dansk Fjernvarme undrer vi os især over, at Dansk Industri drager disse konklusioner uden at forholde sig til det, som er hovedproblemet i lovforslaget – at der på et senere tidspunkt skal indføres stramninger i konkurrencen, som ikke er kendte på forhånd, og som skal få 30 procent af kapaciteten til at gå konkurs i senest 2030.

Problemet i selve konkurrencemodellen er alene, at den på sigt vil resultere højere priser for at få håndteret restaffald

Michael Fibiger
Chefkonsulent, Dansk Fjernvarme

Er det Dansk Industris opfattelse, at den usikkerhed, det vil medføre i de næste 5-7 år, er uproblematisk? Er det Dansk Industris opfattelse, at man sagtens kan investere i CO2-fangst, selv om man først om 5-7 år finder ud af, om man skal gå konkurs eller overleve? Og er det Dansk Industris opfattelse, at denne usikkerhed om den billigste form for fjernvarme ikke har betydning i forhold til planer om at udrulle fjernvarme i mange af gasområderne?

I Dansk Fjernvarme ser vi dette element om en senere indførelse af ukendte stramninger som hovedproblemet i lovforslaget.

Højere priser for Dansk Industris medlemmer
Vi er ikke modstandere af konkurrence, og det er ikke konkurrencemodellen, der i sig selv er problemet. Problemet i selve konkurrencemodellen er alene, at den på sigt vil resultere i, at både husholdninger og Dansk Industris medlemmer i industrien vil komme til at betale højere priser for at få håndteret deres restaffald, når priserne kommer op på det langsigtede niveau for importeret affald.

Det er vores vurdering, at det langsigtede prisniveau for importeret restaffald til forbrænding vil være højere end de gennemsnitspriser, man indtil nu har betalt for at få afbrændt sit restaffald i Danmark.

Hvis der skal indføres stramninger i konkurrencen, skal de på bordet fra start, så der er klare, stabile og gennemsigtige rammebetingelser for konkurrencen mellem affaldsenergiselskaberne

Michael Fibiger
Chefkonsulent, Dansk Fjernvarme

Forklaringen på det er især, at der de næste mange år fortsat vil være underkapacitet på europæiske forbrændingsanlæg, og at der desuden nu er udsigt til, at der også i andre europæiske lande end Danmark og Sverige (i modsætning til nu) fremover skal betales EU-kvoter for CO2-udledninger fra affaldsforbrænding. Det vil få priserne for at komme af med sit restaffald til at stige.

Giv os langsigtet sikkerhed
Overgangen til en konkurrencemodel, hvor prisniveauet må forventes at afspejle importpriserne, vil derfor ikke i sig selv få anlæg til at gå konkurs. Det vil tværtimod give selskaberne bedre betaling for at afbrænde restaffald.

Hovedproblemet i lovforslaget er derimod forudsætningen om, at der på et senere tidspunkt skal indføres stramninger i konkurrencen, der kan få 30 procent af kapaciteten til at lukke. Det vil føre til en usikkerhed, som vil få en række negative konsekvenser.

Vores forslag er derfor: Hvis der skal indføres stramninger i konkurrencen, skal de på bordet fra start, så der er klare, stabile og gennemsigtige rammebetingelser for konkurrencen mellem affaldsenergiselskaberne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karin Klitgaard

Underdirektør, miljøpolitisk chef, Dansk Industri
mpa (Roskilde Uni. 1994)

Troels Ranis

Vicedirektør, Dansk Industri
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1997)

0:000:00