Debat

S: Hvordan vil V elektrificere jernbanen?

DEBAT: Elektrificeringen af den danske jernbane er potentielt i fare, hvis Venstre vinder regeringsmagten efter valget. Indtil nu har partiet valgt oliefirmaer over elektrificering, skriver Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, der efterlyser en klar plan fra Venstre.

Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, efterlyser Venstres plan for elektrificering af den danske jernbane.
Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, efterlyser Venstres plan for elektrificering af den danske jernbane.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rasmus Prehn
Tansportordfører for Socialdemokraterne

Selvfølgelig skal vi elektrificere den danske jernbane. 

Det er bedre for miljøet, for klimaet, for hastigheden af togene og ikke mindst for rentabilitet og pålideligheden af danske tog. 

For mig at se er det helt utænkeligt at droppe planerne om at elektrificere dansk jernbane. 

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit debatindlæg til [email protected].

Den socialdemokratisk ledede regering har sammen med et flertal i Folketinget vedtaget togfonden, hvor det er aftalt, at alle hovedstrækninger af den danske jernbane skal elektrificeres, ligesom den såkaldte timeplan, der betyder langt hurtigere togforbindelser imellem landets største byer, skal realiseres. 

Aftalen er, at pengene skal findes via en mere retfærdig beskatning af de aktører, der henter olie op af Nordsøen. 

Så længe Venstre ikke fremlægger deres egen plan for elektrificering med finansiering, må vi opfatte det, som om partiet er imod en modernisering af den danske jernbane.

Rasmus Prehn
Transportordfører for Socialdemokraterne

Estimatet af oliepriserne er modsat, hvad Venstre og andre prøver at påstå, ikke hentet ud af det blå, men via de officielle tal og estimater fra OECD's Olieagentur. 

Aftalen er endvidere med livrem og seler, så pengene findes andre steder, hvis oliepengene ikke er nok. 

Men hvor alle talte om faldende oliepriser for få uger siden, talers der nu igen om stigende priser, kig blot på benzinprisen, næste gang en tankstation passeres. 

Så mon ikke Venstre, Kraka og div. journalister var ude på et vildspor, da de problematiserede finansieringen af togfonden? Det tror jeg. 

Venstres visioner er væk
Danmark har ventet på denne visionære og fremadrettede plan for elektrificering af jernbanen i årtier. 

Faktisk er den første danske plan for elektrificering af danske tog helt tilbage fra 1979, da jeg var seks år gammel. 

Imens mange andre lande for længst har elektrificeret deres jernbaner, har Danmark snorksovet i timen på dette område, sandsynligvis fordi forskellige politikere har brugt krudtet på at modarbejde hinandens planer frem for at arbejde sammen. 

Men nu har partierne bag togfonden forpligtet sig til at finde pengene.

Det gælder om at stå sammen og få gennemført planen, og det kan kun gå for langsomt. 

Derfor kan jeg ikke andet end undre mig over den uansvarlighed, som partiet Venstre viser, når de ikke alene nægtede at stemme for elektrificeringen af de danske jernbaner i Folketinget, men nu også benytter enhver lejlighed til i skrift og tale at rakke togfonden og dermed planen for elektrificering ned. 

Partiet siger godt nok, at de også vil elektrificere jernbanen, men de nægter at fortælle, hvor de vil finde de mange milliarder kroner, som det koster. 

Oliefirmaer over elektrificering
Alle Venstres kræfter i denne sag bruges på at skælde ud på Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og os socialdemokrater, fordi vi har tilladt os at arbejde sammen og lægge en konkret plan frem og gå i gang. 

Jeg kan ikke opfatte det anderledes end, at Venstre vil stoppe den igangværende elektrificering af den danske jernbane, hvis de vinder næste folketingsvalg. 

For Venstre er det åbenbart vigtigere, at de multinationale firmaer, der borer efter olie i Nordsøen og tjener milliarder på det, skal slippe billigere i skat, end det er at fortsætte arbejdet med at elektrificere de danske jernbaner. 

Så længe Venstre ikke fremlægger deres egen plan for elektrificering med finansiering må vi opfatte det, som om partiet er imod en modernisering af den danske jernbane, en ansvarlig omlægning til mere klimavenlig og miljørigtig drift samt ikke mindst et fremtidigt jernbanesystem, der er langt bedre gearet til også at håndtere godstog, der i dag stort set kun findes elektrisk.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Prehn

MF (S), fhv. minister for fødevarer, landbrug og fiskeri og for udvikling
cand.scient.soc. (Aalborg Uni. 2002)

0:000:00