CO2-kvoter til luftfarten hjælper ikke klimaet

KVOTER: Danmarks Naturfredningsforening støtter EU-forslag om at inddrage luftfarten i CO2-kvotesystemet, men kritiserer tildelingen af gratis kvoter. K er enig.
Ifølge Danmarks Naturfredningsforening får luftfarten for mange gratis CO2-kvoter.
Ifølge Danmarks Naturfredningsforening får luftfarten for mange gratis CO2-kvoter.Foto: SAS
Ida Skytte

Der bør strammes op i tildelingen af CO2-kvoter, så incitamentet til at gøre en indsats for klimaet bliver større. Man kunne jo passende starte med Miljøstyrelsens anbefalinger.

Christian Poll
Klimapolitisk medarbejder
Fakta

Uddrag af Miljøstyrelsens resume af rapporten "EU Emission Trading System og konsekvenser for dansk luftfart":

Rapporten giver et billede af de omkostningselementer, der vil berøre luftfartsbranchen såfremt den omfattes af EUÆ's eksisterende kvotehandelssystem for CO2. Rapporten vurderer, at konsekvenserne for branchen vil afhænge af, hvor stor en andel gratiskvoter den får tildelt samt muligheden for at overvælte kvoteomkostningerne på forbrugeren. Hvis sektoren får 56% af sine kvoter gratis, vil den ikke have nogen omkostninger. Herudover forventes kvoteomkostningerne maksimalt at udgøre 2% af billetprisen.


Kilde: Miljøstyrelsen

Økonomisk støtte til luftfarten i stedet for støtte til klimaet.

Det er konsekvensen, hvis et EU-lovforslag om at inddrage luftfartsoperatører i CO2-kvotehandelsordningen bliver vedtaget i sin nuværende form, mener Danmark Naturfredningsforening (DN).

For mange gratis kvoter
For mængden af gratis kvoter er alt for stor, lyder det fra foreningen. I lovforslaget hedder det, at der skal uddeles gratis kvoter for henholdsvis 97 procent i 2012 og 95 procent i 2013 af luftfartens forbrug.

Dokumentation

Uddrag fra lovforslaget:

Lovforslaget inddrager luftfarten i kvotehandelsordningen i lighed med de allerede omfattede energiproduktionsanlæg og visse større industrielle anlæg.

Luftfartsoperatørerne skal således efter lovforslaget fremover aflevere CO2-kvoter eller kreditter, som svarer til deres udledning.

Det såkaldte samlede kvoteloft, dvs. det totale antal af CO2-kvoter specifikt til luftfarten i hele EU, er for år 2012 fastsat til 97 pct. af de gennemsnitlige historiske emissioner pr. år i 2004-2006.

Loftet reduceres fra år 2013 til 95 pct. af disse historiske emissioner. Fremtidig vækst i luftfarten kan dermed ikke føre til en øget samlet udledning af CO2 i EU, da luftfartsoperatører er forpligtede til at købe CO2-kvoter fra de øvrige kvoteomfattede virksomheder, eller JI/CDM kreditter op til en vis mængde, til at dække en evt. stigning i udledningen.


0:000:00