Debat

Den Grønne Studenterbevægelse: Regeringens infrastrukturplan efterlader den grønne omstilling i grøftekanten

Regeringen markedsfører sit infrastrukturudspil som C02-neutralt, men det er langt fra sandheden. Hvis regeringen vil lægge vejen for en bæredygtig infrastruktur, skal den sikre færre biler på vejene gennem delebilsordninger og samkørsel og styrke den offentlige transport, skriver Caroline Bessermann, og Eskil Nordahl Fundal.

Med regeringens infrastrukturplan har regeringen forsøgt at sminke sig selv grønnere, skriver Caroline Bessermann og Eskil
Nordahl Fundal, der er aktive i Den Grønne Studenterbevægelse.
Med regeringens infrastrukturplan har regeringen forsøgt at sminke sig selv grønnere, skriver Caroline Bessermann og Eskil Nordahl Fundal, der er aktive i Den Grønne Studenterbevægelse.Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Regeringens infrastrukturudspil løser ikke de problemer, det sætter sig for. Planen er både dyr og ineffektiv og er en gevaldig mavepuster for bæredygtigheden af den danske infrastruktur.

Når man sætter sig for at bruge over 100 milliarder kroner på dansk infrastruktur midt i en klimakrise, synes det kun rimeligt, at planen fremmer den grønne omstilling og giver væsentlige CO2-reduktioner - alt andet er spild af afgørende tid og betydelige summer penge.

Regeringen selv kalder udspillet for CO2-neutralt, hvilket ikke er muligt. For CO2-neutralitet dækker over en tilstand - et samfund, der ikke belaster klimaet ved at have netto-nul emissioner - men planen er hverken en tilstand eller ikke-klimabelastende

Caroline Bessermann, og Eskil Nordahl Fundal
Aktive i Den Grønne Studenterbevægelse

Særligt når man tager i betragtning, hvilken hovedpine transportsektoren er for de danske klimamål.

Sektoren står nemlig for en årlig udledning på cirka 14 millioner tons CO2-ækvivalenter svarende til cirka 25 procent af Danmarks årlige CO2-udledning.

Nej, planen er ikke CO2-neutral
Den grønne omstilling er dog blevet efterladt i grøftekanten i regeringens udspil ”Danmark Fremad”. Til at begynde med er selve brandingen af udspillet greenwashing i sin reneste form.

Regeringen selv kalder udspillet for CO2-neutralt, hvilket ikke er muligt. For CO2-neutralitet dækker over en tilstand - et samfund, der ikke belaster klimaet ved at have netto-nul emissioner - men planen er hverken en tilstand eller ikke-klimabelastende og kan derfor ikke beskrives som CO2-neutral.

Den skubber os på flere punkter i stedet længere væk fra CO2-neutralitet. Derudover kunne flere medier på bagkant af udspillet berette om kæmpe huller i CO2-regnskabet for udspillet, idet udledninger fra projekternes anlægsfase hverken er opgjort eller indregnet.

Ser man så på, hvad udspillet rent faktisk indeholder, er der heller ikke meget lysegrønt håb at finde.

Hoveddelen af planen er at udbygge det eksisterende vejnet for 47 milliarder kroner for at mindske trængslen på vejene.

Danmark er dog allerede ét af de EU-lande med allermest motorvej per indbygger, og indtil videre har det ikke kunne løse trængselsproblemerne. Det er også et veldokumenteret fænomen, at udbygning af motorvejsnettet ikke ændrer på kødannelse og trængsel på den lange bane, da det blot får flere biler på vejene.

Udvidelse af vejnettet giver altså kun mere støj, flere udledninger og asfalteret natur uden at løse trængselsproblemet - det modsatte af alt det Regeringen ønsker med planen.

Vi skal have færre biler på vejene
Det er positivt, at regeringen vil gennemføre en fuld elektrificering af jernbanetrafikken, og der er også afsat beløb til forbedring af den kollektive trafik nogle steder. Men hvis man vil en grøn transportsektor i fremtiden, bliver man nødt til at tænke større og mere holistisk. For den kollektive transport løser ikke alene problemet med udledningerne fra vejtransporten.

Det er efterhånden et anerkendt fænomen, at vi ikke kan flytte privatbilister over i offentlig transport ved udelukkende at gøre denne mere attraktiv - det kræver også andre direkte indsatser, der regulerer antallet af biler på vejene.

Regeringen må og skal stoppe udbygningen af det danske vejnet og se på en regulering af privatbilismen

Caroline Bessermann, og Eskil Nordahl Fundal
Aktive i Den Grønne Studenterbevægelse

Det tør regeringen imidlertid ikke sige højt, på trods af at færre biler vil løse mange af landets trafikale problemer. Man bør kigge på vejafgifter, trængselsafgifter og betalingsringe, simpelthen fordi det gavner både trængsel, miljø og klimaet. Ifølge trafikekspert Svend Tøfting vil en reduktion af biltrafikken på blot fem procent mindske trængselsproblemerne med hele 50 procent, og de massive udledninger fra vejtransporten ville helt automatisk også blive reduceret.

Samtidig kunne de mange milliarder fra motorvejsudbyggelserne kanaliseres over i forbedringer af den kollektive trafik i hele landet, så det ikke bliver et tab at skulle skifte bilen ud med offentlig transport.

Regeringen har desuden i sit udspil også en række små symbolske grønne tiltag, som bør prioriteres meget højere. Det gælder for eksempel delebils- og samkørselsordningerm der bør fremmes kraftigt for at øge andelen af passagerer i hver bil, der i dag blot er på 1,31 personer per køretøj. Derudover er de 2 milliarder kroner til cykelstier alt for lidt, hvis man for alvor vil have folk til at tage cyklen i hele landet.

Samtidig er der stadig ikke en strategi for elektrificeringen af den tunge vejtransport - her er vores nabolande Sverige og Tyskland langt foran - og det er håbløst, at der i udspillet ikke er afsat midler til dette.

En bæredygtig fremtid er ikke brolagt med asfalt
Planen har dog forsøgt at sminke sig selv grønnere. Den såkaldte “klimavenlige asfalt”, der reducerer køretøjernes CO2-udledning med 1,2 procent bliver fremhævet af ministrene til alle, der gider lytte. Men at kalde et produkt for klimavenligt, når det udleder 98,8 procent af den udledning, som alternativet gør (altså normal asfalt) er et eksempel på, at regeringens misvisende markedsføring har nået nye højder.

Der er ingen vej udenom. Regeringen må og skal stoppe udbygningen af det danske vejnet og se på en regulering af privatbilismen, samtidig med at der foretages massive investeringer i den kollektive trafik i hele landet, delebils- og samkørselsordninger forbedres og cykelstierne udvides.

Går Folketinget videre med regeringens fortabte infrastrukturudspil, har de spillet fallit. For vi ved bedre end at kaste 47 milliarder kroner efter flere motorveje.

Vi ved godt, at vejen til en bæredygtig fremtid ikke er belagt med mere asfalt. Folketinget må vise, at de er mere visionære for dansk transport, end regeringen har vist med deres sølle bud på en grøn infrastrukturplan.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00